هفته کتاب، برای همه اقشار جامعه/برگزاری پاییزه کتاب با تغییرات

تهران- ایرنا- مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، با اشاره به نامگذاری روزهای هفته کتاب، این روزها را متعلق به همه اقشار جامعه دانست و از برگزاری نوزدهمین دوره طرح حمایتی یا فروش فصلی کتاب همزمان با این هفته اما با تغییراتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی رمضانی در نشست خبری برنامه‌های هفته کتاب صبح امروز (دوشنبه، ۱۷ آبان) با تشریح برنامه های هفته کتاب گفت: هر یک از روزهای هفته کتاب، نمایانگر یک قشر، معنی و مضمون هستند.  براساس برنامه‌ریزی‌ها دوشنبه ۲۴ آبان‌ با عنوان روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ مطابق شعار هفته کتاب، چهارشنبه ۲۶ آبان‌ با عنوان کتاب، زبان‌فارسی، شعر و ادبیات داستانی، پنجشنبه ۲۷ آبان‌ با عنوان کتاب، رسانه و هم‌افزایی و تعامل، جمعه ۲۸ آبان‌ با عنوان کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، شنبه ۲۹ آبان‌ با عنوان ناشران، کتاب‌فروشی‌ها و ارکان صنعت نشر، یکشنبه ۳۰ آبان‌ با عنوان کتاب؛ مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس و آخرین روز هفته کتاب، دوشنبه اول آذر با عنوان کتاب کودک و نوجوان؛ آینده نسل مجازی نامگذاری شده است.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، افزود: تجلیل از برگزیدگان حوزه کتابخوانی، کتابداران و کتابخانه‌های برتر و سایر ارکان حوزه کتاب در تالار وحدت از دیگر برنامه هاست. وزارت آموزش و پرورش هم جشنواره دانایی و توانایی و دومین جشنواره کتاب سال معلم را اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی را به عنوان شاخص‌ترین برنامه خود در هفته کتاب اعلام کرده است. ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، افتتاحیه جشنواره هنری کتاب بچه‌های مسجد، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، تجهیز کتابخانه‌ها و شناسایی و تقدیر از مسئولان برتر این وزارتخانه در حوزه کتابخوانی را در برنامه دارد.
 
دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب با برشمردن برنامه دیگر نهادها ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی که همواره از دستگاه‌ها فعال در برگزاری برنامه‌های متنوع متناسب با هفته کتاب است، امسال نیز سومین دوره معرفی کشاورزی و منابع ملی را معرفی می‌کند. موسسه میراث مکتوب نشست ویژه به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد آذرتاش آذرنوش را برنامه‌ریزی کرده است.

برنامه‌های معاونت فرهنگی در هفته کتاب
 
رمضانی درباره جزئیات برنامه‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب بیان کرد: اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت، برنامه انتخاب ناشر نمونه سال و کتاب‌فروشان پیشکسوت را برنامه‌ریزی کرده است. اداره کل مجامع نیز در این هفته، نشست رونمایی از کتاب‌های حمایت‌شده به زبان چینی که در قالب طرح گرنت منتشر شده اند را برگزار می‌کند. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی نیز برنامه‌هایی متنوعی از جمله افتتاح کتابخانه روستایی در منطقه محروم سیستان و بلوچستان همچنین برنامه یک فنجان کتاب را خواهد داشت.
 
وی با بیان این‌که مراکز استان‌ها به مناسبت هفته کتاب نزدیک به ۱۰۰۰ برنامه خرد و کلان را برنامه‌ریزی کرده‌اند گفت: رونمایی، نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوانی، سخنرانی، برگزاری بزرگداشت‌ها و تقدیر از فعالان حوزه نشر، اهدای جوایز جشنواره‌های مختلف در حوزه کتاب، گردشگری کتاب، توزیع، اهدا، نذر و وقف کتاب از شاخص‌ترین برنامه‌های مراکز استان‌ها در این دوره از هفته کتاب است. علاوه بر این در ۱۷ استان، اختتامیه جشنواره کتاب‌سال استانی نیز برگزار می‌شود.
 
دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب ادامه داد: آیین ملی رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، ۳۰ آبان‌ برگزار و برخط و همزمان در سراسر کشور پخش خواهد شد. در استان خراسان شمالی، دومین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، در استان سیستان و بلوچستان آیین اهدای کتاب در حاشیه شهر، در آذربایجان غربی برنامه عصر کتاب ویژه تجلیل از استاد انوری، در استان زنجان آیین تجلیل از خادمان فرهنگ و هنر برگزار می‌شود.
 
مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران با اشاره به برنامه انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی به مناسبت هفته کتاب گفت: ۲۰ انجمن و تشکل، حدود ۱۵۰۰ برنامه خرد و کلان را در هفته کتاب برنامه‌ریزی کرده‌اند. به عنوان مثال انجمن قلم تجلیل از ۱۰ پیشکسوت شعر و داستان، انجمن کتابداری افتتاحیه ششمین دوره کنفرانس علم اطلاعات با بیش از ۲۰ پنل و نشست تخصصی را برگزار می‌کند.
 
وی درباره برنامه‌ ویژه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: سرای اهل قلم در هفته کتاب به دلیل شیوع کرونا روزانه بین یک تا سه نشست تخصصی را با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار می‌کند. علاوه بر این مقرر شده برای استقبال از بازگشایی مدارس اهدای کتاب در مناطق محروم را داشته باشیم. رونمایی از ۷ عنوان کتاب رمان نویسندگان کتاب اولی با موضوع دفاع‌مقدس از سوی خانه کتاب برگزار می‌شود. نوزدهمین دوره طرح‌های حمایتی (فروش فصلی) در قالب پاییزه کتاب با ایجاد تغییراتی همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور با مشارکت کتابفروشان برگزار می‌شود.

در پایان نشست این از پوستر بیست و نهمین دوره هفته کتاب رونمایی شد.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha