۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84532100
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت ضلع جنوب غربی گنبد سلطانیه زنجان آغاز شد

۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۷
کد خبر: 84532100
 مرمت ضلع جنوب غربی  گنبد سلطانیه زنجان آغاز شد

زنجان - ایرنا - مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: در زمان حاضر مرمت بخش‌های پایینی و آجری ضلع جنوب غربی در گنبد سلطانیه آغاز شده و درحال انجام است.

حسین عیدانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش‌های پایینی و آجری ضلع جنوب غربی در گنبد سلطانیه مانند بندکشی بین آجرها، مرمت آجرهای فرسوده، استحکام‌بخشی و غیره در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ساماندهی و مرمت بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان است.

عیدانی  افزود: وفاداری به اصل و گذشته این بنای تاریخی از اهداف عملیات مربوط به تزئینات است که سامان‌دهی فضای آرامگاه اولجایتو و سایر فضاها از برنامه‌های دیگر این پایگاه جهانی است.

این مسوول، با بیان اینکه اهداف حفاظتی و صیانتی از مواریث فرهنگی استان هستند، گفت: طی سال جاری، نظارت مستمر بر پروژه‌های مرمتی گنبد سلطانیه توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان انجام می‌شود.

این در حالی است از ۱۰ مهر با توجه شرایط کرونایی استان، پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با توجه به بهبود وضعیت کرونایی این شهرستان دوباره به روی گردشگران بازگشایی شده است.

 به گزارش ایرنا، گنبد سلطانیه سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی و تیرماه سال ۱۳۸۴ در فهرست میرات جهانی (یونسکو) ثبت شده است.
این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان به شمار می آید.
شهرستان سلطانیه با  بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha