نماینده مجلس: طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به قانون تبدیل می‌شود

شهرکرد- ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی گفت: طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور تهیه شده است و به‌زودی به قانون تبدیل می‌شود.

بهزاد علیزاده روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم در کشور به‌واسطه خشکسالی، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و کاهش شدید منابع آب، اقدامات جدی و اساسی برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی انجام نشده است.

وی افزود: البته اقداماتی انجام شده اما کافی نیست و به‌همین منظور لازم است تغییر الگوی کشت در سراسر کشور اجرایی شود.

علیزاده تصریح کرد: برای رفع مشکلات کنونی در این حوزه، کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را تهیه کرده است.

وی یادآور شد: پس از تبدیل این طرح به قانون، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با حمایت‌های دولت در بخش‌های مختلف مانند پرداخت تسهیلات، تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم مانند آب، برق، گاز و تلفن برای توسعه حوزه صنعت تا ورودی شهرک‌های صنعتی کشیده و صنعت‌گران از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: این موضوع برای شهرک‌ها کشاورزی اجرایی نشده و در طرح اخیر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده است که به‌زودی به قانون تبدیل و اجرایی می‌شود.

علیزاده تاکید کرد: دشت‌های چهارمحال و بختیاری از خشکسالی، کم‌آبی و بی‌آبی به‌شدت رنج می‌برند و طبیعی است بخشی از نیازهای کشاورزان با پیش‌بینی در برنامه هفتم توسعه رفع خواهد شد.

وی ساماندهی جاده‌های بین‌مزارع در سراسر کشور را ضروری دانست و افزود: همان‌طور که طرح هادی در روستاها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، باید برای جاده‌های بین‌مزارع برنامه و متولی خاص مشخص شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون جهاد کشاورزی سالانه اعتباراتی برای جاده‌های بین‌مزارع اختصاص می‌دهد که کافی و پاسخ‌گو نیست.

وی با اشاره به طرح امنیت غذایی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این طرح در مجلس یازدهم تصویب شده اما در شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته شده که در حال اصلاح است.

علیزاده اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح امنیت غذایی، بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی در کشور رفع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طرح راه‌اندازی ۳۰۰ هکتار گلخانه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با نیاز اعتباری ۳۰ هزار میلیارد ریال آماده شده است.

هم‌اکنون ۳۵ هکتار گلخانه فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این سطح ۲۴ هکتار به تولید سبزی و صیفی و ۱۱ هکتار به گل‌های شاخه‌بریده اختصاص دارد.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha