۱۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۵۹
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84530451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده بروجن: کمبود آب مساله اصلی کشور است

۱۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۵۹
کد خبر: 84530451
نماینده بروجن: کمبود آب مساله اصلی کشور است

شهرکرد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل و کمبود آب مسئله اصلی مسوولان و مردم در ایران به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز جمعه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: سفرهای این کمیسیون به استان‌های کشور برای ارائه تصویر واقعی ظرفیت‌ها و چالش‌های زیرمجموعه بخش کشاورزی در نقاط مختلف انجام می‌شود.
وی افزود: ایران هم‌اکنون در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته و معیشت مردم به‌طور نابرابر هدف قرار گرفته است.
جعفری تصریح کرد: در شرایط تحریمی کنونی، برخی سوءمدیریت‌ها باعث بروز مشکلات و چالش‌هایی به‌خصوص در حوزه منابع آب شده است.
وی با اشاره به وجود بحران آب یادآور شد: تمامی این بحران مختص خشکسالی‌ها نیست و ضعف مدیریت‌ها ارتباط دارد.
رییس کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چالش آب در بخش کشاورزی، حوزه امنیت غذایی و امنیت ملی را تحت تاثیر قرار داده است.
وی گفت: در سیاست‌های کشور باید تفکر و بازنگری‌هایی برای رفع چالش‌های حوزه آب پیش‌بینی شود و امید است روزهای آینده در مصوباتی با وزیران مرتبط، به‌منظور رفع مشکلات چهارمحال و بختیاری اقدام شود.
جعفری تاکید کرد: امروز آب به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری به تهدیدی برای این استان تبدیل شده و تاکنون به‌جز طرح انتقال آب آشامیدنی کوهرنگ به شهرکرد، هیچ طرحی برای بهره‌برداری از منابع آب پایدار این استان اجرایی نشده است.
وی افزود: طرح انتقال آب بن به بروجن با دربرگیری ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت چهارمحال و بختیاری و پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی باید سریع‌تر اجرایی شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، آب را به‌عنوان چالش اصلی چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی اعلام و تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۷ حلقه چاه آب آشامیدنی شهر بروجن را تامین می‌کند که در صورت خروج یکی از این چاه‌ها از مدار، بحران ایجاد می‌شود و ۱۲۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد و آب‌خوان آن تخلیه شده است.
جعفری اظهار داشت: وزارت نیرو ۲۷ سال قبل دشت‌های سفیددشت و فرادنبه شهرستان بروجن را ممنوعه اعلام کرد اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است.
وی شهرستان بروجن را کویر چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: هم‌اکنون ۹۰ درصد قنات‌ها و چشمه‌های این شهرستان خشک و نابود شده است که برای احیای آن با هدف تامین منابع آب پایدار باید تلاش شود.
نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جلوگیری از کشت محصولات پُرآب‌بر و هدایت به سمت و سوی توسعه گلخانه‌ها تنها راه مدیریت بحران خشکسالی و گذر از این دوران است.
وی با اشاره به وجود حدود ۴۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری افزود: توسعه گلخانه‌ها در این استان به رفع مشکل گاز نیاز دارد و در یک سال گذشته طراحی‌های لازم برای راه‌اندازی پنج مجتمع گلخانه‌ای در شهرستان بروجن انجام شده است.
وی آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و یادآور شد: تلاش برای رفع خشکیدگی و پرهیز از آسیب به جنگل‌های بلوط زاگرس در این استان ضرورت دارد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب ۱۲ آبان‌ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.
در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سدها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا خواهند شد.
اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.
چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha