شهرداری ساری و موسسه فرهنگی اکو تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

ساری - ایرنا - شهرداری ساری و موسسه فرهنگی اکو با هدف حُسن اجرای رویداد ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه روز چهارشنبه در ساری توسط جواد طالبی، شهردار ساری و سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو در محل شهرداری ساری امضا و مبادله شد.

معرفی ساری و دیگر شهرستان‌های مازندران به شهروندان کشورهای عضو اکو و فرصت سازی برای افزایش ایجاد همدلی و پیوند میان مردمان این منطقه از طریق توسعه گردشگری از مهم ترین اهداف امضای این تفاهمنامه اعلام شده است.

همچنین طبق این تفاهم نامه مشترک، دستگاه های اجرایی استان مازندران بویژه شهرداری ساری مکلف به رفع مشکلات زیرساختی برای برگزاری هرچه بهتر رویداد ساری ۲۰۲۲ شد و سازمان فرهنگی اکو هم متعهد شد تا تجربیات خود را در ارتباطات با برگزاری این رویداد در اختیار مسئولان امر در مازندران از جمله شهرداری ساری قرار دهد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در نشست بررسی و امضای این تفاهمنامه گفت : ظرفیت های طبیعی مازندران برای توسعه گردشگری بی‌نظیر است اما در کنار آن باید زیرساخت ها هم باید توسعه یابد.

سرور بختی افزود : گردشگری در زمان حاضر یکی از ظرفیت های ممتاز برای رونق کسب و کار است و هزینه ای که شهرداران برای رونق گردشگری انجام می دهند، در کوتاه مدت با درآمدزایی سرشار به حساب مالی آنها برمی گردد.

وی تصریح کرد: تمام کشورهای عضو اکو باید براساس استانداردهایی که تعریف شده خود را برای پایتخت شدن و میزبانی آماده کنند چرا که هدف این سازمان افزایش تبادلات فرهنگی  و ورود گردشگر به کشورهای منطقه است.

بختی گفت: زیرساخت های گردشگری مازندران برای میزبانی از گردشگران عضو اکو و سایر کشورها باید براساس استانداردهای روز و جهانی توسعه یابد و مقدمات این کار با سفر امروز من به این استان فراهم شده است.

اعلام آمادگی شهردار ساری 

شهردار ساری در نشست بررسی و امضای این تفاهمنامه گفت : به هیچ عنوان فرصت پیش آمده در ارتباط با رویداد ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو۲۰۲۲ را به سادگی از دست نخواهیم داد و برای حُسن اجرای این طرح آمادگی داریم.

جواد طالبی افزود: ساری در سال‌های گذشته دو بار به عنوان شهر برتر گردشگری کشور انتخاب شدو باید از ظرفیت پیش آمده برای جهانی کردن ساری و دیگر شهرهای مازندران نهایت بهره را ببریم.

وی خاطر نشان کرد: پایتخت گردشگری شدن کشورهای عضو اکو نیازمند زیرساخت هایی است که در ماه های گذشته تلاش شد برای توسعه زیرساخت شهری ساری اقدامات لازم صورت گیرد.

شهردار ساری با اظهار این که مردم و مسئولان ساری گردشگر پذیر هستند و به سادگی از این ظرفیت بین المللی عبور نخواهند کرد ، گفت : ساری با ۶ شهر جهان تفاهم نامه خواهر خواندگی منعقد کرده و با درک گردشگرپذیری، در این دیار وجود دارد.

وی اضافه کرد: رایزنی با هتل های شهر ساری برای آماده سازی و پذیرایی از گردشگران خارجی در دست اجرا است و همچنین قرار است با برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی در ماه های آینده، شهر ساری را بهتر به کشورهای عضو اکو معرفی کنیم.

طالبی گفت : ساری در مسیر صلح و دوستی هم پیشگام است و در آینده نزدیک ساری به عنوان سیصد و دوازدهمین شهر حامی صلح و دوستی در جهان معرفی خواهد شد.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ اوایل سال ۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

این رویداد از آذر ماه سال ۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لگو، فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.

سازمان همکاری‌های اقتصادی ( Economic Cooperation Organization) مخفف نام اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران،  پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ نخستین بار این اتحادیه را تأسیس کردند. در ابتدا با نام  سازمان همکاری عمران منطقه‌ای «آر سی دی»  آغاز به کارکرد، اما پس از انقلاب در ایران کار آن متوقف شد و در سال ۱۳۶۴ مجدداً با نام اختصاری «اکو» فعالیت خود را از سر گرفت. پس‌ از فروپاشی شوروی‌ در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان،  جمهوری‌آذربایجان،  قزاقستان،  ترکمنستان،  قرقیزستان،  ازبکستان و تاجیکستان به سازمان اکو پیوستند. به مناسبت پیوستن این کشورها  و افزایش اعضای این سازمان از ۳ کشور به ۱۰ کشور، روز هفتم آذر ۱۳۷۱، به‌عنوان روز اکو نام‌گذاری شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha