تنها به اندازه یک سوم جمعیت کرمانشاه کتاب در کتابخانه‌ها موجود است

کرمانشاه- ایرنا- فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه این شهرستان ۲۵ کتابخانه عمومی با حدود ۳۸۰ هزار جلد کتاب دارد، این آمار را بسیار پایین‌تر استانداردها دانست و گفت: این تعداد کتاب به اندازه یک سوم جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه یعنی به ازای هر سه نفر یک کتاب در کتابخانه‌های عمومی موجود است.

به گزارش ایرنا، «فضل الله رنجبر» روز سه شنبه در پنجمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان که در سرسرای فرمانداری کرمانشاه برگزار شد، سرانه مطالعه کتاب در کشور و به تبع آن در کرمانشاه را خیلی پایین دانست و خواستار ارائه راهکارهای عملیاتی برای تشویق مردم به کتابخوانی شد.

او ریشه حل بسیار از مشکلات اجتماعی را در گرو نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی افراد سطح مطالعه خود را بالا ببرند دیگر به مشکلات اجتماعی مانند، اعتیاد، گران فروشی و دیگر موارد مواجهه نمی شویم.

رنجبر نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را مهم ترین عامل برای تربیت شهروندان مسئول در جامعه دانست و خواستار، زیبا سازی ، عطر افشانی محیط درون کتابخانه و محیط اطراف آن در راستای فراهم کردن مکانی آرام و دنج و با صفا برای تشویق و ترغیب مردم به مطالعه شد.

فرماندار کرمانشاه در ادامه گفت: در راستای توسعه و تقویت فرهنگ کتابخوانی باید امکانات کمی و کیفی کتابخانه ها را ارتقا دهیم زیرا ارتقای سطح فرهنگ دانش دینی، اخلاقی، اجتماعی و فکری افراد جامعه با مطالعه امکان پذیر است.

رنجبر در ادامه خواستار فعال کردن انجمن های مختلف ادبی و علمی شهرستان شد و گفت: در راستای تشویق این انجمن ها و ارتقا مطالعه در شهرستان باید مسابقات و برنامه های مختلف با جوایز و اهدای لوح تقدیر در نظر گرفته شود. 

وی همچنین در راستای تقویت سرانه مطالعه در محلات حاشیه و محروم خواستار توجه شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه ها و دیگر ارگان ها شد که امکانات مانند راه اندازی کتابخانه سیار فراهم کنند.

رئیس انجمن کتابخانه های شهرستان کرمانشاه همچنین از عدم پرداخت نیم درصدی سهم کتابخانه توسط برخی از شهرداری ها انتقاد کرد و از شهرداری خواست حق قانونی کتابخانه ها را بپردازد و یا خدمات به جای آن ارائه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha