۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 1215
کد خبر: 84526781
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عراق اینگونه به قضیه جورج قرداحی نگریست

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبر: 84526781
عراق اینگونه به قضیه جورج قرداحی نگریست

بغداد – ایرنا – موضع انسانی «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی و چهره رسانه ای معروف لبنان در قبال مردم مظلوم یمن و «بیهوده» نامیدن تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه یمن با واکنش‌های گسترده‌ای در عراق مواجه شده و موضع او را تحسین کردند.

به گزارش ایرنا، اعلام همبستگی از طرف گروه ها و شخصیت ها و جریان های طرفدار محور مقاومت بیش از هر گروه دیگری در عراق بارز است اما این همبستگی فقط عاطفی نیست بلکه عده ای نیز تحلیل های متفاوتی از تشدید اختلافات بین بیروت و ریاض بر سر سخنان القرادحی ارائه کرده اند.

عده ای مانند «شبل الزیدی» رهبر گروه مقاومت «کتائب امام علی (ع)»، تلویحا موضع تند سعودی ها در این برهه علیه لبنان به بهانه اظهارات چند ماه قبل القرداحی را نوعی همراهی ریاض با سیاست اخیر آمریکا در تحت فشار گذاشتن بیروت خوانده است.

برخی از صاحب نظران نیز حمله علیه جورج قرادحی در این برهه را نه به خاطر اظهارات او در بیهوده خواندن جنگ یمن بلکه برای دور کردن انظار عمومی از پاره ای سیاست های ریاض از جمله پیشبرد عادی سازی با رژیم صهیونیستی عنوان کرده اند.

عده ای نیز همانند «عدنان علامه» صاحب نظر لبنانی که اظهاراتش در رسانه های عراق بازتاب داشته، این موضع غیر منطقی ریاض در فراخوان سفیر خود از لبنان و همزمان، اقدام مشابه امارات و بحرین را نشانه ای از شکست و پایان جنگ یمن دانسته اند.

آنچه باعث این تحلیل ها در قبال واکاوی مواضع سعودی ها و متحدان حاشیه خلیج فارس شده اینکه اساسا اظهارات القرداحی متعلق به ماه اوت گذشته قبل از تصدی پست وزارت اطلاع رسانی لبنان است اما ریاض در این برهه، آن را برای دور کردن انظار از مسائل دیگر بهانه قرار داده است.

فرمانده گروه مقاومت کتائب «امام علی علیه السلام» در توئیتی نوشته است که «ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا به سعودی ها اهانت می کند و شان آنها را پایین می آورد اما سعودی ها کاری نمی کنند زیرا اصل اطاعت را از سروران خود یاد گرفته اند و همین طور وقتی دبیرکل سازمان ملل از جنگ یمن به عنوان «بیهوده» یاد می کند، هیچ موضعی نمی گیرند.

شبل الزیدی افزوده است که در مقابل، در برابر اظهارات وزیر لبنانی، انگار قیامتی برپا شده و برخی از حکام عرب را تحریک می کنند زیرا این موضع به نفع سروران آنها و همپیمانان صهیونیست شان است.

سفیر سابق عراق و رییس مرکز پژوهش های عربی اروپایی نیز در یادداشتی که در رسانه ها منتشر شد، گفته است: جای تعجب دارد که قضیه بسیار پیش پا افتاده ای مثل اظهارات القرداحی به این صورت بزرگنمایی شده است و عجیب تر اینکه به نظر می رسد، تدابیری پنهانی علیه لبنان به دنبال داشته باشد.

«جواد الهنداوی» از اینکه اظهارات القرداحی، بهانه ای برای یک طرح باشد ابراز نگرانی کرده و افزوده است که هدف این طرح تنها دخالت در لبنان و حاکمیت و عزت آن نیست بلکه ثبات سیاسی و امنیتی را در شروع به کار دولت جدید میقاتی هدف قرار داده است.

به گفته وی، منافع برخی از کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس که با سعودی ها در سیاست خصمانه علیه لبنان همراه شده اند امروز با منافع رژیم صهیونیستی بیش از لبنان، سوریه و عراق گره خورده است.

«منهل عبدالامیر المرشدی» کارشناس سیاسی در این خصوص در یادداشتی گفته است که مشکل در اظهارات القرداحی نیست که جنگ سعودی ها علیه یمن را بیهوده خوانده است زیرا قبل از آن «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا بارها پادشاه و ولیعهد سعودی ها را مورد اهانت قرار داد اما سعودی ها، ساکت ماندند.

المرشدی در این یادداشت که در رسانه های عراقی منتشر شده ادامه داده است که اگر مشکل، فقط اظهارات القرداحی است، قبل از او، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل این جنگ را بیهوده خوانده بود و «مارتن گریفیتث» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن نیز همین عبارت بیهوده بودن جنگ یمن را بکار کرده بود و سازمان «هیومن رایتس واچ» (دیده بان حقوق بشر) با همین عبارت، جنگ یمن را توصیف کرده بود.

به اعتقاد او، مشکل در سخنان القرداحی نیست بلکه مشکل در جنون عظمتی است که سعودی ها برای خود در مقابل لبنان تصور کرده اند.

«حیدر الموسوی» دیگر کارشناس سیاسی و رسانه ای عراق نیز در توئیتی نوشته است که جورج قرداحی پیروز شد، حتی اگر استعفا بدهد و اعتبار مردمی او در دنیا بیشتر شده است.

وی ادامه داده است که بازنده این میدان، عربستان سعودی است که بیش از پیش چهره زشتی از خود در این رویارویی عرضه کرد.

الموسوی این توئیت را در واکنش به هشتگ «جورج قرادحی نماینده من است» که در عراق تبدیل به ترند برتر توئیتر شد، ارائه کرده است.

«ماجد الشویلی» دیگر کارشناس معروف عراقی نیز در توئیتی در همین راستا از کشورش عراق خواسته است که سرنوشت منافع خود را به عربستان سعودی متصل نکند و الا سرنوشتی مانند لبنان پیدا خواهد کرد.

وی گفت است: آنها که به فکر پیوند منافع سیاسی و اقتصادی عراق با عربستان سعودی و کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس هستند باید هوشیار باشند که به سرنوشت «سعد الحریری» دچار نشوند که سعودی ها او را ربودند و مجبور به استعفا کردند.

به گفته وی، سعودی ها، کشور لبنان را به خاطر اظهارات آرام و نرم جورج قرداحی مورد ماخذه قرار دادند.

«محمد شفیق» فعال رسانه ای عراق نیز با انتشار تبلیغات ریاست جمهوری، دونالد ترامپ نوشته است که ترامپ با افتخار تمام به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به بدترین شکل توهین کرد و قبل از اینها نیز بارها آنها را به باد استهزاء گرفت.

وی ادامه داده است که عجیب است چرا سعودی ها عصبی نشدند اما از اظهارات جورج قرداحی قبل از اینکه وزیر اطلاع رسانی لبنان شود، عصبی شده اند در حالی که قبلا دبیر کل سازمان ملل همین عبارت ها را در توصیف جنگ یمن به کار برده بود.

همزمان، رسانه های عراق در گزارش هایی اعلام کرده اند که در لبنان کمپین تحریم مصرف کالاهای سعودی را تحت عنوان «خلیها تخیس» (بگذار تا بگندد) را آغاز کرده اند.

«احمد الذواق» فعال اجتماعی نیز در توئیتی نوشته است: خوب شد که سعودی ها بر عراق سلطه ندارند وگرنه هر روز یک فهرست از مطالبات را در اختیار ما می گذاشتند و می گفتند اگر آنها را برآورده نکنید، قهر می کنیم!

با وجود فشارهایی که علیه القرداحی بر عدول از سخنانش وجود دارد و حتی «نجیب میقاتی» نخست وزیر جدید لبنان از او خواسته است که از این سخنان کوتاه بیاید، اما القرداحی تاکنون بر موضع خود باقی مانده و گفته است که بابت اظهاراتش، عذرخواهی نمی کند.

براساس اخبار منتشر شده در رسانه های عراق، این موضع و اظهارات القرداحی در کشور یمن نیز با استقبال گسترده ای مواجه شده و از مواضع این وزیر لبنانی تقدیر کرده اند.

در پی اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در برنامه «برلمان شعب» (پارلمان ملت) از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که در آن حمله کشورهای ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن را محکوم کرد، عربستان، سفیر خود در بیروت را فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد.

قرداحی با انتقاد از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی گفته بود انصارالله به جایی تجاوز نکرده و از مردم خود دفاع می‌کند که در جشن و عزا توسط جنگنده‌های سعودی بمباران می‌شوند.

کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند. بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در  کشورهای خود ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک این کشور را ترک کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha