۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۳
کد خبر: 84526773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقبره خزانه‌دار اعظم «رامسس کبیر» کشف شد

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۳
کد خبر: 84526773
مقبره خزانه‌دار اعظم «رامسس کبیر» کشف شد

تهران- ایرنا- باستان شناسان مصری در دستاوردی بزرگ موفق شدند مقبره باستانی خزانه‌دار اعظم «رامسس کبیر» را در سقاره مصر کشف کنند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه نشنال، باستان‌شناسان دانشگاه قاهره در یک عملیات اکتشافی موفق به کشف مقبره یکی از مقامات عالی رتبه دوران مصر باستان شدند که در دوران پادشاهی شاه رامسس دوم رئیس خزانه داری بود. رامسس دوم از ۱۲۷۹ سال تا ۱۲۱۳ سال قبل از میلاد بر مصر حکمرانی کرد.

علا ال اجیزی (Ola El Aguizy) سرپرست این تیم باستان شناسی در گفت‌وگو با روزنامه نشنال گفت: آنچه این مقبره را منحصربه فرد می‌کند موقعیتی است که در آن کشف شد؛ تعدادی از رهبران نظامی، دولتمردان و اشراف مهم در این نقطه به خاک سپرده شده بودند که بیشترشان در دوران حکمرانی رامسس دوم می زیستند.

مقبره خزانه‌دار اعظم «رامسس کبیر» کشف شد

به عقیده مصطفی وزیری، دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر، اما اهمیت این اکتشاف به جایگاه والایی که صاحب آن در کابینه رامسس دوم داشت برمی‌گردد. وی علاوه بر خزانه دار سلطنتی، کاتب سلطنتی، ناظر ارشد احشام و سرپرست اصلی پیشکش‌هایی بود که به معبد رامسس در شهر تبای تقدیم می‌شد.

مقبره این خزانه دار ارشد مثل دیگر مقبره های دوران رامسس شامل یک ورودی عظیم با عمارتی مزین به صحنه‌های زندگی ساکن مقبره است و دو تالار داخلی دارد. تالار اول معمولا خالی می‌ماند اما تالار دوم با ستون‌های تزئینی، در گرداگرد مومیایی دفن شده، تزیین می‌شد.

مقبره خزانه‌دار اعظم «رامسس کبیر» کشف شد

سقاره گورستان بزرگ ممفیس پایتخت مصر باستان بود که امروزه با بیش از ده‌ها هرم، صومعه باستانی و گورستان حیوانات در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد. کشف گنجینه‌های تاریخی در این گورستان باستانی به این یک مورد محدود نمی‌شود. ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت ۹۹) بود که باستان‌شناسان چهار تابوت حامل اجساد مومیایی شده و پنج تابوت سنگی از این منطقه کشف کردند. چند ماه بعد، در تاریخ ۳۰ شهریور، وزارت آثار باستانی مصر از کشف ۱۴ تابوت ۲۵۰۰ ساله در سقاره خبر داد. در آخرین مورد از این اکتشافات نیز ژانویه سال گذشته (دی ۹۹) مقامات مصر از کشف صدها تابوت چوبی در این منطقه خبر دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha