۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۴۵
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84525135
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجلاس گلاسکو در مخمصه تناقض؛ آمریکا خواستار افزایش تولید نفت اوپک شد

تهران – ایرنا - همزمان با اجلاس جهانی آب و هوایی گلاسکو که هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را دنبال می کند، آمریکا از اوپک خواسته تا تولید نفت را برای کاهش بهای بنزین در کشورش افزایش دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، وزیر انرژی آمریکا که کشورش ادعای رهبری تلاش‌های جهانی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی را دارد، در رفتاری متناقض با این ادعا،  در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی، «کارتل» اوپک را متهم کرد که مسبب افزایش قیمت بنزین در آمریکا بوده و از این گروه خواست تا صادرات نفت را افزایش دهد.

جنیفر گرنهولم (Jennifer Granholm) به این شبکه آمریکایی گفت: قیمت بنزین بر اساس بازار جهانی نفت تعیین می‌شود و آن بازار نفت نیز در کنترل یک کارتل بوده و آن کارتل اوپک است؛ بنابراین این کارتل مسئولیت بیشتری در مورد اوضاع فعلی دارد.

به نوشته فایننشیال تایمز، از زمان روی کار آمدن جو بایدن، قیمت بنزین در آمریکا حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و این موضوع به نگرانی‌ها از تورم متعاقب دامن زده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده که بهای انرژی مصرفی خانگی در زمستان امسال به‌شدت افزایش یابد.

از سوی دیگر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز و در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم که عدم تولید بیشتر نفت از سوی عربستان سعودی، روسیه و دیگر تولیدکنندگان عمده صحیح نیست.

پیش‌تر یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفته بود که بایدن موضوع «عدم تعادل کوتاه‌مدت عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی انرژی» را در گفت‌وگو با سران گروه ۲۰ و از جمله عربستان سعودی مطرح خواهد کرد.

این مقام آگاه گفت: مهم است که عرضه جهانی انرژی همپای تقاضای جهانی انرژی باشد. تقاضای جهانی انرژی تقریباً به سطح پیش از همه‌گیری کرونا رسیده و چنین چیزی در مورد عرضه جهانی انرژی رخ نداده است.

درخواست‌های اخیر کاخ سفید برای افزایش تولید سوخت‌های فسیلی از سوی اوپک و روسیه از یک سو در تناقض با تلاش‌های واشنگتن برای رهبری اقدام‌های جهانی علیه تغییرات اقلیمی است و از سوی دیگر با مقررات سفت‌وسخت آن علیه صنعت نفت آمریکا که تولید آن کماکان بسیار پایین‌تر از دوران پیش از کروناست، منافات دارد.

همزمان با فروکش کردن همه‌گیری کرونا و افزایش مصرف نفت، بهای طلای سیاه در آمریکا و جهان ظرف یک سال گذشته بیش از دو برابر شده و با بشکه‌ای ۸۰ دلار به بیشترین سطح خود در هفت سال اخیر رسیده است.

در حالیکه سران جهان امروز در گلاسکو اسکاتلند در مورد تغییرات اقلیمی رایزنی می‌کنند، عربستان سعودی، روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت ۴ نوامبر (۱۳ آبان) دیدار می‌کنند تا در مورد افزایش عرضه به بازارهای جهانی تصمیم‌گیری کنند.

تحلیلگران از جمله بانک سرمایه گزاری آمریکایی گلدمن سکس (Goldman Sachs) انتظار دارند که با توجه به افزایش بهای گاز و تغییر سوخت نیروگاه‌ها به نفت، بهای نفت برنت تا پایان سال میلادی جاری به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

گرنهولم در این مصاحبه اشاره کرد که آمریکا کماکان بهره‌برداری از ذخایر راهبردی را به عنوان ابزاری برای کاهش قیمت نفت در نظر دارد. وی گفت: تصمیم‌گیری در این مورد و اعلام آن با رئیس‌جمهوری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha