پیکر رنجور گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و دستان حمایتگر دولت مردمی

اراک - ایرنا - استان مرکزی با چهار هزار مشاهیر، ۱۱۰ نوع صنایع دستی و  ۱۰۰ خانه تاریخی یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود، اما چند صباحی است که این تن رنجور شده و نیازمند دست سخاوت دولتمردان دولت مردمی است.

به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از دو هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان مرکزی شناسایی شده که ۹۰۸ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، بنای تاریخی "حمام چهارفصل" اراک، یکی از زیباترین آثار معماری به جای مانده از ادوار گذشته است.

"مدرسه سپهداری اراک" از دیگر ابنیه تاریخی و دیدنی به جای مانده از دوره قاجاریه است که همواره مهد پرورش مردان بزرگ بوده است. علما و مردان بزرگی چون آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، آیت الله سید احمد خوانساری، آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و حضرت امام خمینی (ره ) بخشی از تدریس و تحصیل خود را در این مدرسه گذرانده‌اند. 

" مجموعه بازار اراک " نـیز از دیگر آثار دیدنی و جالب شهر اراک است که بنای آن را فردی به نام "سپهداراعظم" حاکم اراک گذاشته است این مجموعه بازار نمونه کاملی از شهرسازی گذشته ایران را فراروی علاقه مندان قرار می دهد.

سرچشمه محلات یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر محلات، است این سرچشمه که از چشمه‌های پرآب طبیعی استان مرکزی است در شمال شهر محلات و در دامنه رشته‌کوه هفتاد قله قرار داد.

آتشکـده " آتشکوه" در محلات یکی دیگر از آثار تاریخی استان مرکزی به یادگار مانده از دوران ساسانی است.

بیت قدیمی امام خمینی (ره ) در شهرستان خمین نیز هر ساله میزبان خیل عظیم مشتقان و دوستداران آن امام راحل مربوط به دوران قـاجاریه است.

بازار قدیمی نراق ، بادگیرها، یخچال های طبیعی، آب انبارمهدی نراقی، آسیابهای آبی، غار"چال نخجیر" و ابنیه مذهبی چون امامزاده اسحاق، امامزاده یحیی و مسجد جامع نراق، سرچشمه و آب گرم محلات و تالاب میقان نمونه ای از جاذبه های گردشگری استان مرکزی است.

پیکر رنجور گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و دستان حمایتگر دولت مردمی

صنایع دستی استان مرکزی

استان مرکزی مهد پرورش هنرهایی است که نشانگر فرهنگ غنی این مردم بوده و به واسطه آن تبلور عینی فرهنگ اصیل، بومی، مردمی و معنوی کشورمان است، همواره معرف خصوصیات بارز و شاخص هنر و تمدن این مرز و بوم چه در داخل و چه در خارج از کشور بوده است. امروزه نیز در این استان هنرمندان و صنعتگرانی فعالیت می‌کنند که همچون گذشتگان خود بی ادعا در پی تعالی هنر خویش اند.

از گذشته های دور استان مرکزی به عنوان یکی از مراکز صنعتی و قطب های مهم در صنایع دستی به همگان شناسانده شده است. فرش دستبافت استان مرکزی با نام تجاری فرش ساروق در جهان شهره است. کمتر موزه ای است که مزین به آثار هنرمندان و صنعتگران فرشباف استان نباشد، گلیم استان به خصوص گلیم ساوه از دوران صفوی با سابقه درخشان تولید شده و در حال حاضر گلیم گل برجسته استان در کشور پرآوازه می باشد.

مسگری نیز در اراک و تفرش سابقه ای دیرینه دارد. از دیگر رشته های صنایع دستی در استان که قابلیت ها و زمینه های رشد و فعالیت زیادی دارند می توان از طراحی و نقشه کشی فرش، رفوگری، رنگرزی سنتی، جاجیم بافی، هنرهای چوبی شامل منبت و کنده کاری روی چوب، معرق و محرق، پیکر تراشی، نازک کاری چوب، مشبک، ساخت سازهای سنتی و خراطی، صنایع فلزی شامل قلمزنی روی مس، مسگری، سفیدگری، چلنگری، علامت سازی و دیگر رشته ها از جمله آینه کاری، گچبری سنتی، سوزن دوزی و رشته های وابسته به آن، گیوه بافی و گیوه دوزی، البسه محلی، سرامیک سفالگری و مجسمه سازی، صنایع دستی تکمیلی و تلفیقی، بامبو بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تذهیب و نگارگری، بافتنی های سنتی، عروسک های محلی و ... که بالغ بر ۶۶ رشته می باشد نام برد.

از ۳۴۸ رشته صنایع دستی در کشور ۱۱۰ رشته آن در استان مرکزی فعال است.9

پیکر رنجور گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و دستان حمایتگر دولت مردمی

خانه های تاریخی به عنوان شناسنامه معماری دوره های مختلف یک کشور ارزشمند هستند و هم اینک از ۱۰۰ خانه تاریخی استانمرکزی ۲۵ خانه در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه های قدیمی و تاریخی یکی از مهم ترین میراث های فرهنگی، معماری و تاریخ شهری است که نگهداشت و مرمت آن ها از اهمیت فراوان برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۹۰۰  اثر تاریخی در این استان وجود دارد که شامل خانه تاریخی، حمام، سنگ نگاره، کاروانسرا، بازار، تپه و محوطه تاریخی هستند.

«محسن کریمی» افزود: یکصد خانه تاریخی در استان مرکزی وجود دارد که ۵۰ خانه تاریخی آن در فهرست ملی به ثبت رسیده اند.

وی اظهار داشت: سیاست میراث فرهنگی حفظ و احیای ابنیه تاریخی با کمک بخش خصوصی است که تاکنون هفت خانه تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار شده است.


پیکر رنجور گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و دستان حمایتگر دولت مردمی

رئیس جامعه هتلداران استان مرکزی گفت: شیوع کرونا ۷۰۰ میلیارد ریال به هتلداران این استان خسارت وارد کرد که خواستار بسته حمایتی دولت هستند.

«مهرداد سمیعی» افزود: طبق مصوبه هیات دولت باید قبض های مصرفی آب، برق و گاز هتل ها امهال شود اما این مصوبه اجرایی نشده است.

وی اظهار داشت: همچنین اعلام شد لیست سهمیه کارفرما بیمه تامین اجتماعی در ایام کرونا پرداخت نشود نه تنها این مصوبه عملیاتی نشد بلکه لیست به روز شده و در صورت پرداخت نشدن، جریمه نیز اعمال می‌شود.

رئیس جامعه هتلداران استان مرکزی گفت: پرداخت تسهیلات به هتلداران از جمله حمایت‌های دولت به جامعه هتلداران بوده که به ازای هر نیرو شاغل ۱۲۰ میلیون ریال پرداخت شود که برخی هتلداران استان مشمول شده و دریافت کردند اما قرار بود اقساط این تسهیلات تا عادی شدن شرایط کرونایی پرداخت نشود که بانک ها نه تنها اقساط را دریافت می کنند بلکه جریمه دیرکرد را نیز می گیرند.

سمیعی افزود: سیلاب سال ۹۸ و شیوع کرونا به صنعت گردشگری آسیب جدی وارد کرده و از دولت مردمی انتظار است دستور بخشش مالیات هتلداران در سال های ۹۸ و ۹۹ را برای حمایت از این بخش گردشگری مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار داشت: اکنون ۲۲ واحد اقامتی در استان مرکزی شامل ۱۷ هتل، یک هتل آپارتمان و چهار مهمانپذیر وجود دارد .

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی گفت: بیمه و فروش محصولات تولیدی هنرمندان صنایع دستی از اولویت مطالبات این صنف از رئیس جمهوری است.

«قاسم کاظمی» افزود: در صورتی که این دو خواسته هنرمندان استان محقق شود بخش عمده مشکلات آنان برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: اکنون ۲ هزار هنرمند استان مرکزی بیمه شده اند و یک هزار پرونده بیمه هنرمندان پشت نوبت هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی گفت: سالانه ۲۵ تا ۶۰ هنرمند استان بیمه می‌شوند که تعداد ناچیزی است پارسال ۲۵ هنرمند بیمه شد و امسال نیز سهیمه ۶۵ نفر تعیین شده است.

کاظمی افزود: استان مرکزی در ایجاد و راه اندازی بازارچه صنایع دستی سرآمد است اما فروش هنرهای دستی و تامین هزینه‌ها برای آنان در اولویت قرار دارد و مطالبه آنان از بالاترین مقام اجرایی کشور امکان فروش محصولات است.

وی اظهار داشت: هنرمندان با تولید محصولات برنامه‌ریزی برای فروش در نمایشگاه‌های سالانه دارند که شیوع کرونا باعث شده تا این فرصت از آنان گرفته شود و با افزایش مواد اولیه رغبتی برای تولید باقی نماند.

پیکر رنجور گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و دستان حمایتگر دولت مردمی

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان مرکزی نیز گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی ویژه کرونا که برای راهنمایان گردشگری در نظر گرفته شد با وجود نامه نگاری و پیگیری های متعدد زمان تنفس تسهیلات رعایت نشد و دیرکرد جریمه نیز اعمال شده که دریافت کنندگان تسهیلات را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

«جمال قربانی»  افزود: بسته بودن مرزها به خاطر شیوع کرونا موجب شد تا بخش صنعت گردشگری و از جمله راهنمایان این حوزه آسیب جدی ببیندد.

وی اظهار داشت: مطالبه راهنمایان گردشگری از رئیس جمهوری پرداخت تسهیلات بلاعوض به میزان ۱۰ میلیون ریال است تا بخش کوچکی از مشکلات آنان کاهش یابد.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان مرکزی نیز گفت: صدور ویزا برای گردشگران خارجی و رونق آن می‌تواند مشکلات این بخش را رفع و به اشتغال منجر شود در این راستا رئیس جمهوری با تعامل با سایر کشورها می‌تواند این بخش را یاری رسان باشد.

قربانی افزود: فعالان حوزه راهنمایان گردشگری درخواست دارند تا سهمی از طرح اقدام ملی مسکن به آنان تعلق گیرد و در حوزه بیمه تامین اجتماعی نیز راهنمایان گردشگری در لیست بیمه قرار گیرند.

هنرمند صنایع دستی اراک در رشته چرم می گوید: ۶ سال در این رشته فعالیت دارم و از رئیس جمهوری درخواست دارم موانع صادراتی صنایع دستی برطرف شود تا فعالان این حرفه درآمد بیشتری داشته باشند.

«مصطفی گنجی» افزود: اداره پست برای صادرات صنایع دستی به علت تجاری بودن مرسوله از پذیرش سفارش خودداری می‌کند و ارسال تولیدات با استفاده از زیرساخت های پست ممکن نیست که این مشکل نیازمند رفع موانع است.

وی اظهار داشت: تکمیل بیمه هنرمندان صنایع دستی و اجرایی شدن مصوبه دولت برای تهیه هدایای دستگاه‌های دولتی از صنایع دستی ایرانی و نه چینی از دیگر مطالبات جامعه هنری صنایع دستی استان مرکزی از رئیس قوه مجریه است.

هنرمند رشته مینا کاری با ۱۳ سال سابقه به خبرنگار گفت: تبلیغات محصولات صنایع دستی در رسانه ملی، تهیه فیلم و سریال‌های با محتوا در زمینه صنایع دستی و رفع موانع صادراتی از جمله مشکلات پیش پای هنرمندان صنایع دستی است.

مینا مرشد افزود: امکان تهیه کارت بازرگانی برای توسعه کار و ورود به عرصه تجارت خارجی بسیار سخت است و دستگاه های متولی برای ارائه کارت بازرگانی همکاری نمی‌کنند. 

هنرمند سفال و سرامیک، دیگر فعال در این حوزه نیز گفت: نداشتن مکان مناسب از مهمترین مشکلاتم برای توسعه فعالیت است در صورت فراهم شدن مکان مناسب می توانم برای ۲۰ نفر اشتغالزایی فراهم کنم.

نفیسه رحیمی افزود: کار خود را توسعه داده‌ام و در بیشتر شهرهای کشور نمایندگی دارم و نمایشگاه‌های خارجی از کشورهای ایتالیا، کانادا و آلمان مشتری محصولاتم هستند.

وی اظهار داشت: از دولت مردمی آیت الله رئیسی درخواست مکان مناسب برای کارآفرینی و کمک به اشتغال افراد جویای کار هستم.

اهداف توسعه و تقویت گردشگری در سرزمین آفتاب با ظرفیت‌های ارزشمند خود، زمانی محقق می‌شود که موانع برطرف و فعالان این حوزه از حمایت‌های لازم برخوردار شوند، امید است دولت مردمی نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشد و سفر رئیس جمهوری به این استان زمینه ساز توسعه این بخش باشد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha