۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹
کد خبر: 84519770
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترددها در بیابان لوت ساماندهی می‌شود

۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹
کد خبر: 84519770
ترددها در بیابان لوت ساماندهی می‌شود

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با تاکید بر ضرورت برخورد با ورود تورهای غیرمجاز به منطقه ثبت جهانی بیابان لوت گفت: تمامی ترددها در این منطقه ثبت جهانی ساماندهی خواهند شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، فریدون فعالی با بیان اینکه وسعت بیابان ثبت جهانی لوت ۸۶۰ کیلومتر است افزود: ۷۰درصد این وسعت و ۹۵ درصد آثار طبیعی شناخته شده بیابان لوت در استان کرمان واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه باید مسیر تورهای گردشگری در بیابان لوت تعریف شود تاکید کرد: بیابان لوت نخستین اثر طبیعی ثبت جهانی ایران است که حفاظت از آن در اولویت قرار دارد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تصریح کرد: ورود به منطقه ثبت جهانی بیابان لوت باید طبق ضوابط و مقررات و با مجوز اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان انجام پذیرد.

وی همچنین از شروع تدوین دستورالعمل تورهای سافاری و آفرود خبرداد و خاطرنشان کرد: با تدوین این دستورالعمل شرایط و ضوابط برگزاری این قبیل تورها مشخص و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایرنا بیابان لوت سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را دربرمی‌گیرد و بخشی از از این کویر نیز در محدوده جغرافیایی شهرستان بم و شهداد است.

بیابان لوت ایران در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۵ در فهرست جهانی ثبت شد.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی دارای بیشترین اثر ثبت جهانی در بین استان های کشور است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است. همچنین روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی پیچ و دهکده جهانی گلیم به ثبت جهانی رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha