۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۲۴
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84515656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نقش موثری در معرفی زرشک دارد

بیرجند - ایرنا - کارگزار مرکز هماهنگی تجاری صنایع خرد و کوچک ایران و چین گفت: شرکت در نمایشگاه‌های کشورهای آسیایی و اروپایی نقش موثری در معرفی محصول زرشک به بازارهای جهانی دارد.

محمد امین روز شنبه در جشنواره "یاقوت سرخ قهستان" که با هدف معرفی زرشک و فرآورده‌های آن در شهرستان درمیان برگزار شد، افزود: در گوگل به زبان انگلیسی بهترین محصول زرشک به نام ایران معرفی می‌شود اما چیزی از قیمت زرشک ایران به ثبت نرسیده است و نشان می‌دهد خیلی جای کار دارد.

وی گفت: پروژه توسعه خوشه زرشک که در خراسان جنوبی ایجاد شده از برنامه‌های سازمان یونیدو که زیرمجموعه سازمان ملل متحد است، الگو گرفته و در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی انجام شده است.

کارگزار مرکز هماهنگی تجاری صنایع خرد و کوچک ایران و چین افزود: در ایران هم با مشارکت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی دوازدهمین سال است که پروژه‌های توسعه خوشه‌ای در استان‌ها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از نکات مثبت این پروژه در خراسان جنوبی این است که در یک جغرافیای کوچک انجام می‌شود و موفق‌ترین پروژه‌ها در ایران و دنیا که در جوامع محلی کوچک اجرا شده و با یک مزیت متفاوتی همراه بوده است.

امین گفت: جای امیدواری است که مجموعه بنیاد علوی و دستگاه‌های حمایتی و دستگاه‌های اجرایی پیگیر موضوع خوشه‌ای شدن زرشک هستند.

وی با اشاره به اینکه پروژه خوشه مفهومی مانند شهر دارد اضافه کرد: خوشه زرشک از زمانی که زرشک در منطقه رویید، وجود دارد و در آینده هم ادامه خواهد داشت.

کارگزار مرکز هماهنگی تجاری صنایع خرد و کوچک ایران و چین گفت: خوشه زرشک خود مردم و محصول منطقه است و فقط دولت و وزارت صمت اعلام کرده که سه سال کمک و حمایت مالی مختصری دارند و تجربه‌ موفق در سایر کشورها و استان‌ها را به منطقه منتقل می‌کنیم.

وی بیان کرد: این پروژه توسعه خوشه‌ای زمانی می‌تواند به ثمر برسد که در قالب کار گروهی دنبال شود.

امین اظهار داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بودجه خوبی دارد و مایل است که این اعتبار در زمینه محصولات مزیت‌دار در این مناطق هزینه شود که امیدواریم بستری فراهم شود تا زمینه توسعه منطقه فراهم شود.

وی گفت: برگزاری این گونه جشنواره‌ها نقش موثری در شناخت محصولات کشاورزی دارد و از طرفی برداشت محصول زمینه را برای توسعه گردشگری فراهم می‌کند.

رییس انجمن مواد غذایی آسیا هم در این نشست گفت: پیشنهاد ما این است که نرخ جهانی زرشک را جمهوری اسلامی ایران و خراسان جنوبی مدیریت کند و فرآورده‌های مختلف آن را تولید کنند.

اشرف هاشم افزود: ۱۰۰ درصد تولید زرشک جهان توسط جمهوری اسلامی ایران است که سبب شده مردم جهان با زرشک آشنایی پیدا کنند.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم روزی در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان جشن و جمع‌آوری میوه زرشک نامگذاری شود که این موضوع باعث معرفی میوه نه تنها در داخل کشور بلکه در سراسر دنیا می‌شود.

هاشم اظهار داشت: تحقیقات کلی روی استفاده زرشک در کشورهای مختلف دنیا صورت بگیرد که کدام کشورها بیشترین متقاضی محصول زرشک و فرآورده‌های آن هستند و سپس محصول در خراسان جنوبی بسته‌بندی، فرآوری و مستقیم صادر شود که نقش موثری در توسعه اقتصادی منطقه دارد.

وی گفت: ما از طرف سازمان مواد غذایی آسیا از میوه زرشک اعلام حمایت داریم که تاجران زرشک را با تاجران کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا متصل کنیم.

هاشم افزود: کانادا بیشترین واردکننده زرشک است، ما هم در زمینه تولید محصول ارگانیک، صادرات و برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مختلف تجاری حمایت خود را اعلام می‌کنیم.

وی گفت: سازمان مواد غذایی آسیا در ۱۰ کشور آسیایی در زمینه واردات و صادرات کالاهای مرتبط با مواد غذایی فعالیت دارد و از فروش آنها در کشورهایی اروپایی، آفریقایی و آمریکایی حمایت می‌کند.

رییس انجمن مواد غذایی آسیا عنوان کرد: موضوع دومی که سازمان مواد غذایی آسیا مدنظر دارد حمایت از غذاهای ارگانیک است همچنین این سازمان در برگزاری رویدادهای مختص و ملاقات تجاری بین کشورهای آسیایی و بین قاره‌ای فعالیت دارد و از طریق نمایشگاه‌های تجاری، تاجران مواد غذایی را حمایت می‌کند.

وی با اشاره به تحولاتی که بیماری کووید ۱۹ در جهان ایجاد کرده است گفت: تمامی موارد تجارتی به سمت آنلاین رفته همچنین نیاز است در حوزه مواد غذایی به‌صورت مشورت‌دهی در قسمت استانداردسازی محصولات و مواد غذایی تلاش شود تا با استانداردهای کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی همخوانی داشته باشد.

هاشم گفت: فرآوری و بسته‌بندی خوب از تقاضاهای کشورهای اروپایی است که باید محصولات آسیایی با حمایت و مشورت‌دهی و با بسته‌بندی خوب وارد بازار اروپا شود.

جشنواره یاقوت سرخ قهستان با حمایت بنیاد مستضعفان توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان و با مشارکت دستگاه‌های دیگر امروز در خانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد.

معرفی زرشک و فرآورده‌های آن، الگوسازی توسعه تجارت داخلی و خارجی، ارتقای دانش تجاری فعالان و بازرگانان و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی زرشک از اهداف برگزاری این جشنواره است.

استان خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید زرشک در ایران، ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

پیش‌بینی شده امسال ۲۲ هزار تن زرشک با مشارکت ۴۵ هزار خانوار در ۶ شهرستان استان خراسان جنوبی برداشت شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha