استان اردبیل نیاز به راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد استاندارد دارد

اردبیل - ایرنا - فرمانده انتظامی استان اردبیل گفت: این استان نیاز به ایجاد کمپ ترک اعتیاد استاندارد دارد تا نسبت به درمان یا کاهش ورود مواد مخدر و کاهش معتادان موثر عمل شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، سردار هوشنگ حسینی در همایش ملی آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه محقق اردبیلی افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در اعتیاد و مواد مخدر دارد و همه ما موظفیم برای کاهش معتادان و درمان آن‌ها کار کنیم.

وی گفت: پژوهشگران نیز باید بیشتر میدانی کار کرده و آسیب‌های اجتماعی جامعه را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه ۱۹ درصد جرایم در استان اردبیل مربوط به نزاع و درگیری است، اظهارکرد: ۱۲ درصد جرایم استان مربوط به سرقت ، هفت درصد تصادفات، ۶ درصد مواد مخدر و پنج درصد جرایم ملکی هستند.

حسینی با بیان اینکه استان اردبیل در تولید یا ساخت مواد مخدر منفی است، اضافه کرد: در بحث سرقت‌ها ۷۰ درصد سارقان در استان معتاد هستند و فقط ۲ درصد به دلیل مال‌اندوزی دست به سرقت می‌زنند.

استان اردبیل نیاز به راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد استاندارد دارد

فرمانده انتظامی استان اردبیل گفت: وقوع جرایم در استان اردبیل نسبت به میانگین کشور کمتر و کشفیات از میانگین کشور بیشتر بوده و در جرایم امنیتی هم رتبه ۳۲ را در بین استان‌های کشور داریم.

دکتر داود سیف‌زاده ، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی هم در این همایش گفت: باید نگاه کلی آماری به آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و در چنین شرایطی وضعیت آسیب‌های اجتماعی مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی آسیب‌پذیر هستیم، اضافه کرد: علل ایجادکننده آسیب‌های اجتماعی باید شناسایی و مرتفع شود.

وی گفت: وظایف ما دانشگاهیان در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشخص است و یکی از این وظایف برگزاری کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و در اختیار قراردادن نتایج این همایش به دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای پژوهش‌ها و کاهش آسیب‌ها است.

دکتر اسماعیل صدری ، عضو هیات‌ علمی دانشگاه محقق اردبیلی و دبیر علمی سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: این همایش هر ۲ سال یک بار در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دوره اول همایش در سال ۱۳۹۶ و دوره دوم در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، ادامه داد: حدود ۲۰۰ مقاله توسط پژوهشگران کشور به این همایش ارسال شده بود که ۱۵۰ مقاله پذیرفته شده و ۳۰ مقاله در سه پنل تخصصی به‌صورت شفاهی ارائه شد.

وی افزود: بیشتر مقالات ارسالی مربوط به کرونا بود و ما آماده هستیم نتایج همایش را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم.

سردار دکتر محمد قصری ، رئیس پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا هم با حضور آنلاین در این همایش گفت: آسیب‌های اجتماعی دارای ویژگی‌های چندوجهی، دیرپا، گسترده، تعامل‌پذیر، تاثیرپذیر و تاثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه مسائل و آسیب‌های اجتماعی واقعیت طبیعی نیستند بلکه واقعیت‌های انسانی و جمعی هستند، تصریح کرد: این آسیب‌ها واقعیت‌هایی متغیر، قاعده‌مند، شناخت پذیر و قابل‌تغییر و کنترل‌ هستند.

او با اشاره به دسته‌بندی آسیب‌های اجتماعی به سه گروه تشریح کرد: گروه یک متاثر از شرایط اقتصادی بوده و علتی برای آسیب‌های اجتماعی انتظامی بوده و نیازمند به حمایت‌های معیشتی هستند.

قصری افزود: گروه دوم متاثر از باورهای فرهنگی و دینی بوده که تاثیرگذار به امنیت انتظامی و نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند و گروه سوم هم متاثر از خلاء اشرافیت انتظامی بوده و تاثیرگذار بر احساس امنیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha