۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84508495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بِرند گز بلداجی چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: پس از گذشت چهار سال از ثبت ملی گز بلداجی این استان، این برند به تازگی موفق به کسب نشان جهانی شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سجاد رستمی با اعلام این خبر افزود: با دریافت این نشان جهانی علاوه بر افزایش تولید و صادرات این محصول هیچ تولیدی در جهان نمی‌تواند از برند بلداجی سوءاستفاده کند.
وی ادامه داد: با ثبت برند، گسترش تجارت جهانی امکانپذیر و طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان مختلف در سراسر جهان با این برندها آشنا خواهند شد و ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می‌کند و از سوء‌استفاده طرح جلوگیری می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: ثبت برند هزینه‌های بازاریابی کمتر و در مقابل کسب سود بیشتر را به همراه خواهد داشت.
رستمی در ادامه با اشاره به قابلیت‌های این استان در حوزه تولید گز اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری با تولید گز با کیفیت و به دست آوردن بازارهای داخلی و جهانی هم اکنون به‌عنوان معروف‌ترین گز ایران شناخته شده است.
وی با اشاره به فعالیت ۹۰ کارگاه تولیدی گز در شهر بلداجی، تصریح کرد: در سالیان اخیر تولیدکنندگان گز در شهر بلداجی با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند که افزایش هزینه‌های تولید از مهمترین این مشکلات است.

رستمی با بیان اینکه تقاضای گز در بازار به شدت کاهش داشته است، تصریح کرد: کرونا، کاهش درآمد مردم، تشریفاتی بودن شیرنی گز به علت قیمت بالا و کاهش مراسمات شادی و عروسی تقاضای گز را کاهش داده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: در سالهای گذشته به طور میانگین سالانه ۴۰ تن گز معادل ۱۰۰ هزار بسته تولید می‎شد اما در شرایط فعلی که فعالان این عرصه که متاثر از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت تمام شده گز و شیوع ویروس کرونا شده‌اند، بسیاری از کارگاه‌های کوچک، بزرگ، صنعتی و نیمه‌صنعتی شهر بلداجی با حداقل ظرفیت خود فعالند.

به گزارش ایرنا، شهر بلداجی یکی از شهرهای  شهرستان بروجن در ۷۰کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است و یکی از اصلی ترین مراکز تولید گز در ایران است.

«گز» از مجموعه شیرینی‌ها خشک و فرآورده‌های سنتی ایران به شمار می‌رود که تولید آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و در زمان قاجار به عنوان کالای صادراتی به جهان عرضه شد.

گز دارای معنای بسیاری است که مشهورترین آن نام درختچه‌ای است که در حدود ۳۰ گونه از آن تاکنون شناخته شده است.

گزانگبین معروف‌ترین گونه این درختچه است و در مناطق کویری اصفهان و در برخی مناطق استان چهارمحال و بختیاری از جمله شهر بلداجی رشد می‌کند.

از عصاره درخت انگبین برای تولید گز استفاده می‌شود، این شرینی از قدیم با استفاده از مواد اولیه که بیشتر طبیعی بود با وسایل و روش‌های سنتی تولید می‌شد، اما امروزه صادرات این محصول به خارج کشور منجر به درنظر گرفتن استانداردهایی برای تولید آن شده است.

گز برای نخستین بار از طریق مخلوط کردن شکر، گزانگبین، سفیده تخم‌مرغ و مغز پسته و بادام در دهه ۲۰ هجری شمسی تولید شد، اما از آن زمان تاکنون یکی از مناطقی که توانسته نام و شهرت ویژه‌ای در تولید گز پیدا کند و بسیاری از بازارهای داخلی و حتی خارجی را به دست آورد، بلداجی در چهارمحال و بختیاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha