اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، آثار مخربی بر روان دانش آموزان دارد

قزوین-ایرنا- یک روانشناس و مدرس دانشگاه گفت: با شیوع ویروس کرونا پیوند عمیقی میان دانش آموزان، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است که آثار مخربی بر روان آنها دارد. 

محدثه صالحی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین آسیب های ویروس کرونا، مجازی شدن مدارس و به تبع آن ارتباط دانش آموزان با گوشی های هوشمند است. 
وی ادامه داد: از مهمترین آسیب هایی که به دانش آموزان بر اثر استفاده بی‌رویه از شبکه اجتماعی وارد می شود می توان به بلوغ زودرس، افسردگی، ایجاد اضطراب، ترویج روابط نامناسب و پرخاشگری اشاره کرد.
این روانشناس قزوینی تصریح کرد: پیوندی که دانش‌آموزان در سن کم با تلفن های هوشمند برقرار کرده اند می‌تواند زنگ خطری جدی برای آینده آنها تلقی شود بنابراین لازم است والدین کنترل و مدیریت لازم را در این خصوص داشته باشند. 
صالحی ادامه داد: افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دو سال اخیر بر هیچکس پوشیده نیست و این موضوع از دیگر آسیب های استفاده از اینترنت است.
وی اظهار داشت: بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، والدین افت تحصیلی دانش آموزان را به کم کاری و نحوه تدریس مربیان و دبیران مرتبط می دانند در حالی که تدریس مجازی انرژی بیشتری از معلمان می گیرد و کیفیت تدریس مجازی به مراتب بیشتر از تدریس حضوری است.
این روانشناس همچنین بیان کرد: کودکان راه ارتباط تصویری را به خوبی یاد گرفته اند و از همین رو ممکن است مورد سوء استفاده جنسی قرار گیرند بنابراین وظیفه والدین، کنترل رفتار کودک هنگام استفاده از گوشی هوشمند است.
وی با بیان اینکه استفاده مطلق از اینترنت دانش آموزی نکته حائز اهمیتی است که باید به آن توجه کرد، افزود: اینترنت دانش آموزی، بستری امن تر برای دانش آموزان است و می تواند از برخی آسیب های اجتماعی به دلیل برخی محدودیت‌های اعمال شده جلوگیری نماید.
صالحی تصریح کرد: استفاده بیش از حد از اینترنت و وابستگی به گوشی هوشمند انگیزه تعامل با سایر اعضای خانواده را کم می کند، حس مسئولیت پذیری را از کودکان می گیرد و آنها را دچار برخی بیماری های مزمن مانند دیابت و چاقی می‌کند.
این رواشناس قزوینی اظهار داشت: چنانچه فردی با انزوای فرزند خود مواجه شد باید نسبت به مدیریت زمانی استفاده از گوشی هوشمند فرزندش توجه کند.
وی با بیان اینکه تربیت رسانه ای مبحثی ضروری در علوم تربیتی است،ادامه داد: متاسفانه هیچ آموزشی تا به امروز در این خصوص صورت نگرفته اما یکی از وظایف ذاتی والدین این است که استفاده فرزندشان از گوشی همراه را کنترل کرده و نسبت به خطرات استفاده از اینترنت آگاه نمایند.
این روانشناس قزوینی با بیان اینکه ورود کودکان و دانش آموزان به شبکه های اجتماعی تضییع حقوق آنها است، اظهار داشت: برخی خانواده‌ها ناآگاهانه فرزندان خود را برای ورود به شبکه های اجتماعی تشویق و برخی دیگر نیز به بهانه بلاگر شدن از فرزندان خود سوء استفاده می کنند و عکس های مختلف و متعددی از آنها را به اشتراک می گذارند که این موضوع نیز آسیب های مخربی بر جای می گذارد. 
وی ادامه داد: مادری که کودک خود را غرق در فضای مجازی کرده و از طریق کودکش لایک می گیرد، باید این انتظار را داشته باشد که وقتی کودک وارد دنیای حقیقی شد و رفتارهای او مورد پسند واقع نشد؛ فردی عصبانی و متوقع باشد. 
صالحی با بیان اینکه تعداد مراجعان به مطب های روانشناسی و روانپزشکی در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: به دلیل وجود هرگونه اطلاعات در مرورگرهای اینترنت، دانش آموزان با انواع و اقسام مواد مخدر، روش های استفاده، انواع خودکشی ها و بزه های اجتماعی آشنا می شوند و این موضوع نشان از سمی بودن این فضا است. 
وی مدیریت والدین را مهمترین عامل برای جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی عنوان کرد و افزود: کودکان و نوجوانان دارای ذهن های پرسشگری هستند که خانواده موظف به پاسخگویی سوالات آنها است چون تجریه نشان داده، خانواده هایی که روابط بهتری با فرزندان خود دارند کمتر در  این خصوص دچار مشکل می‌شوند.
این روانشناس ادامه داد: خانواده باید به بستری امن برای فرزندان تبدیل شود چون فرزندی که پدر و مادر پاسخگویی دارد، کمتر به سراغ جست و جو در اینترنت می رود. 
صالحی همچنین بیان کرد: انجام بازی ها و سرگرمی های مورد علاقه کودکان، وقت گذاشتن برای آنها و اعتمادبخشی از دیگر راهکارهای مقابله با آسیب‌های اینترنت و شبکه مجازی بر کودکان و نوجوانان است. 
وی با اشاره به یک موضوع مهم در این خصوص، اظهار داشت: اگر خانواده‌ای متوجه کنجکاوی فرزند خود و استفاده نادرست او از اینترنت شد، نباید برخورد تهاجمی با فرزندش داشته باشد بلکه باید سعی کند با صحبت کردن در کمال خونسردی، فرزند خود را متقاعد به کار اشتباه خود کند. 
این روانشناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: چنانچه والدین شاهد وابستگی فرزند خود به اینترنت شدند به طوری که نتوانستند او را از گوشی یا کامپیوتر جدا نمایند لازم است حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha