معطلی ۴ ساله معدنکاران خراسان شمالی برای نتایج نقشه‌برداری هوایی معادن

بجنورد-ایرنا- جمع آوری اطلاعات هوایی از معادن خراسان شمالی شهریور ۹۶ آغاز شد و در سال ۹۷ به پایان رسید اما نتایج این نقشه برداری هوایی هنوز در اختیار قرار نگرفته و متقاضیان سرمایه گذاری بخش معدن استان همچنان معطل آن هستند.

به گزارش ایرنا، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از سال ۹۶ ژئوفیزیک هوایی پهنه جنوبی خراسان شمالی را با استفاده از بالگرد بر روی هفت هزار کیلومتر مربع از مساحت این استان آغاز کرد و به انجام رساند اما تاکنون امکان آزاد سازی و واگذاری محدوده های معدنی به متقاضیان فراهم نشده است.

پهنه های مزبور مربوط به شهرستان های اسفراین، فاروج و جاجرم به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور واگذار شد که این سازمان نقشه برداری هوایی و انجام مطالعات و پی‌جویی در این منطقه را به اجرا درآورد اما  بدلیل عدم آزاد سازی پهنه امکان واگذاری محدوده ها فراهم نیست. 

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی ظرفیت ها و مناطق امیدبخش معدنی جنوب استان صورت گرفت و در آن هفت هزار کیلومتر مربع از منطقه شرق و جنوب استان در شهرستان های فاروج، اسفراین و جاجرم نقشه برداری شد.

علی اصغر رضازاده با بیان اینکه در این زمینه ۴۵ میلیاد ریال اعتبار از منابع سفر رهبری هزینه شده است، گفت: نتایج اولیه این مطالعات ارائه شده  اما هنوز پهنه آزاد نشده است تا امکان ثبت آن فراهم شود .

وی افزود: در این زمینه در سال های اخیر با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آزاد سازی پهنه مکاتبه کرده ایم اما هنوز خبری از آزادسازی نیست.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: پهنه های معدنی باید آزاد شود اما با توجه به تغییر و تحول دولت فعلا متوقف است.

وی افزود: ۲ پهنه معدنی در استان مطالعه شده، یکی از پهنه های معدنی در اختیار سازمان زمین شناسی و یکی در اختیار ایمیدرو است که برای پیجویی و اکتشاف ذخایر بوکسیت  مطالعه شده، البته ایمیدرو نتایج مطالعه را در اختیار قرار داده است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: سازمان زمین شناسی هم مناطق امید بخش را مشخص و معرفی کرده و قرار است محدوده امید بخش دوباره مورد مطالعه قرار گیرد تا برای ورود متقاضیان آزاد سازی شود.  

میزان ذخایر قطعی معادن خراسان شمالی یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان استخراج اسمی از این معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

میزان سرمایه گذاری توسط معدنکاران خراسان شمالی هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است و سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در این استان استخراج می شود.

در کشور ۶۸ ماده معدنی شناخته شده که خراسان شمالی ۲۸ نوع آن را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha