مدارس مناسب جایگزین کلاس‌های سنگی مناطق عشایری می‌شوند

تهران - ایرنا - رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: اکنون مهمترین دغدغه ما وجود مدارس سنگی است که با برنامه‌ریزی انجام شده مشکل کلاس های سنگی در مناطق عشایری و کوچ‌رو با ایجاد مدارس مناسب همچون مدارس کانکسی حل می‌شود.

مهراله رخشانی‌مهر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: به همین منظور از طریق بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال رایزنی و حل مشکلات کلاس‌های درس سنگی در مناطق عشایری هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از این مدارس با همکاری بنیاد برکت و برخی دیگر نیز با همکاری سپاه جمع آوری و اقدامات لازم برای جایگزینی مدارس مناسب برای آنها در حال انجام است.

رخشانی مهر اضافه کرد: تاکنون تمرکز سازمان نوسازی مدارس کشور بر مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی و نوسازی بود اما اکنون تلاش جدی برای برچیدن مدارس سنگی داریم تا دانش‌آموزان این گونه کلاس‌های درس نیز با اطمینان خاطر بیشتری در مناطق عشایری و کوچ‌رو تحصیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون میانگین مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی به ۱۹.۲ درصد کاهش یافته است. این آمار در سال ۸۴ حدود ۷۰ درصد و در سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد بود. از آمار ۱۹.۲ درصدی، حدود ۶.۵ درصد مربوط به مدارس تخریبی است که نشان می‌دهد مشکلات این حوزه رو به کاهش هستند.

رخشانی مهر تصریح کرد: به همین دلیل تمام توجه این سازمان به مدارس سنگی است و مدارس سنگی واقع در مناطق عشایری و کوچ‌رو با جمعیت دانش‌آموزی زیر ۱۵ نفر در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد: با توجه به اینکه هر کدام از این کلاس‌های سنگی به صورت چند پایه است، باید آنها را با مدارس مناسب جایگزین کنیم تا مشکل دانش‌آموزان نیز حل شود.

به گفته وی ، در حال حاضر چهار هزار مدرسه یک کلاسه سنگی در مناطق عشایری و کوچ‌رو فعال است که نیازمند تامین اعتبار و همکاری مسوولان برای برچیدن و جایگزین شدن با مدارس بهتر هستند.

رخشانی مهر معتقد است باید با کمک خیران و دیگر نهادها چاره‌ای اساسی برای حل مشکل مدارس سنگی اندیشید و بهترین شیوه این است که مدارس مناسب جایگزین این مدارس شود. با توجه به خطرات احتمالی در استفاده از مدارس سنگی، می‌توان حتی مدارس کانکسی که برای این مناطق عشایری و کوچ‌رو مناسب است، جایگزین آنها کرد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: برای تعیین و انتخاب نوع مدرسه مناسب در این مناطق نیازمند همفکری خیران مدرسه‌ساز هستیم و هیچ کمبود اعتباری برای ساخت مدارس سه یا چهار کلاسه نداریم.

۱۰۰ درصد بودجه امسال سازمان نوسازی مدارس تخصیص یافته است
رخشانی مهر در ادامه به تحویل ۹ هزار کلاس درس به وزارت آموزش و پرورش در زمان بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی برای تحویل این کلاس های درس به وزارتخانه وجود ندارد.

وی درباره اعتبارات ۱۴۰۰ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز اظهار داشت: امسال در قانون بودجه چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این سازمان در نظر گرفته شد که  ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این سوال که آیا هیچ مشکل اعتباری در سازمان وجود ندارد؛ ادامه داد: مشکل وجود دارد چون از نوع اسناد خزانه اسلامی بوده ولی با این حال موضوع مدرسه سازی در جریان است.

به گزارش ایرنا، ۶ هزار و ۷۰۰ مدرسه عشایری سیار، نیمه سیار و ثابت در ۲۷ استان کشور وجود دارد که ۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری در ۱۴ هزار کلاس درس این مدارس در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha