۱۵۸ مورد اخطار زیست‌محیطی در چهارمحال و بختیاری صادر شد
عکس تزیینی است

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری تعداد اخطارهای زیست‌محیطی صادر شده در این استان در ۶ماهه نخست امسال را ۱۵۸ مورد اعلام کرد و گفت: ۸۶ مورد از این اخطارها مربوط به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای دفع و دفن نامناسب زباله است.

شهرام احمدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از ابتدای امسال تا پایان شهریور، هزار و ۴۵۷ مورد پایش زیست‌محیطی از محل‌های دفن زباله، واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی و همچنین بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری انجام شد که در پی این تعداد پایش علاوه بر صدور ۱۵۸ اخطار و تعیین مهلت برای رفع مشکل، مواردی نیز به مراجع قضایی معرفی و ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۷ پرونده شکایت زیست‌محیطی حوزه پسماند در مراجع قضایی در حال پیگیری است، تصریح کرد: در ۶ ماه ابتدای امسال ۲۹۲ مورد نمونه‌برداری از منابع آبی و واحدهای خدماتی و تولیدی استان نیز انجام شد.

احمدی در خصوص وضعیت ایستگاه‌های پایش آنلاین استان به وجود ۹ ایستگاه در این بخش اشاره کرد و یادآور شد: زمینه‌سازی برای پایش آنلاین واحدهای بزرگ صنعتی، تولیدی و خدماتی هزینه‌بر است اما تلاش می‌شود امکان رصد شبانه‌روزی میزان آلایندگی در خروجی‌های تعدادی از این واحدهای موجود در استان همچون کارخانه سیمان شهرکرد، قند هفشجان، پتروشیمی لردگان و تصفیه‌خانه‌های شهرکرد و سامان فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری به خوداظهاری‌ واحدهای صنعتی و تولیدی برای رعایت استانداردهای زیست‌محیطی نیز اشاره کرد و گفت: این واحدها مکلفند در بازه‌های زمانی تعیین شده برای انجام نمونه‌برداری با همکاری آزمایشگاه‌های معتمد این اداره کل اقدام کنند که در 6ماهه نخست امسال ۳۷ مورد خود اظهاری از طرف این واحدها در استان به ثبت رسید.

وی درباره تاثیر اقدامات انجام شده بر میزان مهار آلاینده‌ها در مناطق مختلف استان در مقایسه با سنوات قبل تصریح کرد: با توجه به افزایش آمار پایش‌های زیست‌محیطی در سال جاری، میزان نظارت‌ها نیز به نسبت روندی صعودی داشته است که این عامل توانسته است از گسترش آلاینده‌های هوا، آب‌ و خاک به مقدار زیادی جلوگیری کند و میزان خسارت‌های احتمالی را نیز کاهش دهد.

احمدی همچنین با اشاره به فعالیت کارگروه انتقال واحدهای آلاینده در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مکاتبات لازم برای شناسایی واحدهای آزاردهنده صوتی و آلاینده محیطی با شهرداری‌ها و دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است اما تاکنون مورد خاصی برای جابه‌جایی صنایع آلاینده معرفی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه روش‌های به کار گرفته شده در دفع پسماند و زباله در استان، سنتی است و به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و اصولی‌تری نیاز دارد، درباره رفع مشکل پساب و آلودگی‌های کارخانه خمیرمایه ناغان اظهار داشت: تا زمانی که این کارخانه استانداردهای لازم را برای مهار آلاینده‌ها رعایت نکند از ظرفیت‌های قانونی برای توقف تولید و جلوگیری از انتشار آلودگی‌ این واحد تولیدی استفاده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و حدود یک هزار واحد صنعتی و تولیدی وجود دارد.

همچنین متوسط سرانه تولید روزانه پسماند در این استان ۷۲۰ گرم است که در مجموع سالیانه ۲۶۵ هزار تن پسماند خانگی، ۱۵۰ تن پسماند ویژه کشاورزی و یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن پسماند عادی کشاورزی، ۸۰۰ تن پسماند ویژه صنعتی و ۳۰ هزار تن پسماند عادی صنعتی و یک هزار تن پسماند عفونی و بیمارستانی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha