سلطه مازندران بر سنگین‌وزن کشتی آزاد و فرنگی جهان

ساری – ایرنا – کشتی مازندران که طی سال‌های اخیر افتخارات پرتعدادی برای ورزش ایران کسب کرده و اخیرا نیز در مسابقات قهرمانی جهان بیشترین سهم از مدال‌آوری را داشت، با کسب دومین طلای سنگین‌وزن کشتی در این رقابت‌ها برای نخستین بار هر دو سکوی سنگین‌وزن کشتی آزاد و فرنگی جهان را در اختیار گرفت.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های سنگین‌وزن در کشتی آزاد و فرنگی معمولا از اهمیت خاصی برخوردار است و مدال این وزن‌ها به دلایل مختلف جایگاه قابل توجهی بین کشورهای صاحب سبک کشتی دارد. در رقابت‌های جهانی نروژ طلای سنگین‌وزن هر دو شاخه آزاد و فرنگی توسط مازندرانی‌ها برای ایران کسب شد که هر دو نیز به نوعی تاریخ‌سازی برای کشتی و ورزش کشور محسوب می‌شود. کسب دومین طلای سنگین‌وزن آزاد برای ایران پس از ۳۲ سال و کسب نخستین طلای سنگین‌وزن فرنگی برای کشور دو اتفاق مهم برای کشتی و ورزش ایران محسوب می‌شوند که کشتی‌گیران مازندرانی آن را در تاریخ ثبت کردند.

افتخارآفرینی‌های کشتی‌گیران مازندرانی برای ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان که به میزبانی نروژ در حال برگزاری است با درخشش چشمگیر دو فرنگی‌کار اهل این استان حالا صرفا به مسابقات کشتی آزاد محدود نیست. مازندرانی‌ها از ابتدای هفته گذشته روزهای پرهیجان و متفاوتی را به واسطه حضور ۱۰ کشتی‌گیر در تیم‌های ملی آزاد و فرنگی و رقابت‌شان در مسابقات جهانی نروژ را پشت‌سر گذاشتند. در رقابت‌های جهانی کشتی آزاد از ۱۰ کشتی‌گیر عضو تیم ملی هشت نفر مازندرانی بودند که ۶ نفرشان موفق به کسب مدال شامل سه طلا، سه نقره و یک برنز شدند.

مازندران در تیم ملی کشتی فرنگی هم دو کشتی‌گیر داشت که هر دو عملکردی خیره‌کننده و درخشان داشتند و توانست شب گذشته به مدال طلای این رقابت‌ها دست یابند و نایب‌قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایران را در این رقابت‌ها قطعی کنند. محمدهادی ساروی از آمل در وزن ۹۷ کیلوگرم و علی‌اکبر یوسفی از بابل در وزن ۱۳۰ کیلوگرم دو فرنگی‌کار مازندرانی تیم ملی در رقابت‌های جهانی نروژ هستند که هر دو موفق شدند مدال طلا کسب کنند.

محمدهادی ساروی که در المپیک توکیو موفق به کسب مدال برنز شده بود، در رقابت‌های جهانی نروژ طبق قرعه دور نخست رقابت‌ها را با استراحت پشت‌سر گذاشت و در دور دوم ۶-۴ از سد آرتور سارگسیان گذشت. در یک‌چهارم نهایی ۹-۱ گئورگی ملیا از گرجستان را شکست داد و در نیمه‌نهایی نیکولوز کاخلاشویلی از ایتالیا را ۵ – ۰ از پیش رو برداشت و فینالیست شد. او در دیدار فینال الکس زوکه از مجارستان را ۳ – ۱ شکست داد و نخستین طلای تیم ملی فرنگی ایران در این رقابت‌ها را کسب کرد تا آملی‌ها به فاصله کمتر از یک هفته شاهد یک مدال طلای جهانی دیگر توسط کشتی‌گیری از شهرشان باشند.

سلطه مازندران بر سنگین‌وزن کشتی آزاد و فرنگی جهان

دیگر فرنگی‌کار مازندرانی تیم ملی علی‌اکبر یوسفی کشتی‌گیر ۲۱ ساله اهل بابل است که شب گذشته تاریخ‌سازی کرد و نخستین مدال طلای سنگین‌وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران را به دست آورد. دوبنده سنگین‌وزن تیم ملی کشتی فرنگی قرار بود در این رقابت‌ها بر تن امین میرزازاده فرنگی‌کار خوزستانی قرار بگیرد و او که موفق به شکست یوسفی شده بود نماینده ایران در وزن ۱۳۰ کیلوگرم فرنگی رقابت‌های جهانی نروژ باشد. اما مثبت شدن تست کرونای میرزازاده حدود دو هفته پیش از آغاز رقابت‌ها باعث شد که یوسفی به جای او راهی نروژ شود و فرنگی‌کار جوان بابلی بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی ایران در سنگین‌وزن را کسب کند. نکته قابل توجه این که پیش از یوسفی نیز بهترین نتیجه سنگین‌وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران توسط همشهری او یعنی بشیر باباجان‌زاده کسب شده بود که برنز مسابقات ۲۰۱۱ در استانبول بود.

یوسفی در این مسابقات پس از استراحت در دور نخست، در یک‌هشتم نهایی ۶-۱ داوید اوواسپیان از ارمنستان را شکست داد و در یک‌چهارم نهایی پیروزی ۲ – ۱ مقابل اسکار مارویک را ثبت کرد و راهی نیمه‌نهایی شد. در نیمه‌هایی نیز ۲ – ۱ یاسمانی آکوستا فرناندز از شیلی را شکست داد و نخستین فینالیست تاریخ سنگین‌وزن کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی شد. او در دیدار فینال توانست زورابی گدخوری از روسیه را ۵ – ۱ شکست دهد و بر سکوی برتر سنگین‌وزن فرنگی جهان قرار بگیرد. یوسفی فروردین امسال نیز مدال طلای ۱۳۰ کیلوگرم مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی جوانان آسیا را کسب کرده بود.

درخشش این دو کشتی‌گیر فرنگی‌کار مازندرانی در دو وزن پایانی و کسب مدال طلای رقابت‌های قهرمانی جهان در حالی رقم خورده که هفته گذشته و در دو وزن پایانی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان نیز کشتی‌گیران مازندران دو مدال کسب کردند. مجتبی گلیج در ۹۷ کیلوگرم در حالی‌که سه ثانیه تا فینال فاصله داشت روی یک اشتباه به رده‌بندی رفت و مدال برنز رقابت‌ها را کسب کرد و امیرحسین زارع نیز در ۱۲۵ کیلوگرم پس از ۳۲ سال مدال طلای سنگین‌وزن کشتی آزاد را برای دومین بار به نام ایران ثبت کرد.

سلطه مازندران بر سنگین‌وزن کشتی آزاد و فرنگی جهان

کشتی فرنگی مازندران هرچند که در سال‌های گذشته نیز افتخارات قابل توجهی را کسب کرد و به لطف حضور ستاره‌هایی مانند بهنام طیبی، مجیدرضا سیمخواه، حسن رنگرز و قاسم رضایی افتخارات ارزشمندی را در دنیای کشتی برای ایران و مازندران به دست آورد، اما همواره فاصله‌ای بین کشتی فرنگی و کشتی آزاد در فضای کشتی مازندران مشاهده می‌شد و به همین دلیل وزن موفقیت‌های کشتی آزاد همواره در مازندران بیشتر از وزن درخشش فرنگی‌کاران مازندرانی بود.

از سوی دیگر در فضای عمومی خبرهای مرتبط با کشتی همواره از خوزستان به عنوان مهد کشتی فرنگی ایران یاد می‌شود. اما درخشش فرنگی‌کاران مازندرانی در چند ماه اخیر که حاصل تلاش ورزشکاران و مربیان کشتی فرنگی استان است، سبب شده که مازندران نیز در کشتی فرنگی مانند کشتی آزاد دست به تاریخ سازی بزند. فروردین امسال نیز در مسابقات آلماتی قزاقستان فرنگی کاران مازندران با کسب سه مدال طلا نقش مهمی در کسب افتخارات کشتی فرنگی کشور ایفا کنند. البته برخی کارشناسان کشتی فرنگی معتقدند که این توان همیشه در کشتی فرنگی مازندران وجود داشت و درخشش اخیر فرنگی‌کاران مازندرانی هم نتیجه یک برنامه‌ریزی و تلاش برای به چشم آمدن استعدادهای کشتی فرنگی در مازندران است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha