۷۳ هزار سالمند در همدان از خدمات بهداشتی استفاده می‌کنند

همدان- ایرنا- کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: ۱۰.۴ درصد از جمعیت این شهرستان بالای ۶۰ سال سن دارند که با ثبت نام در سامانه سیب از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شدند.

سعیده سهرابی روز شنبه به مناسبت هفته جهانی سالمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: دوران بعد از ۶۵ سالگی در کشورهای توسعه یافته به عنوان سالمندی یاد می شود و در ایران به علت اینکه در جمع کشورهای در حال توسعه قرار دارد افراد بالای ۶۰ سال مُُسن و سالمند محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش باروری و افزایش امید به زندگی، نرخ رشد جمعیت در بین سالمندان شهرستان همدان رو به افزایش است البته رشد سالمندی بیماری های غیرواگیر نظیر قلبی و عروقی،  دیابت، فشار خون، آلزایمر و افسردگی را نیز افزایش می دهد.

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: بنابراین برنامه سلامت برای گروه سنی بالای ۶۰ سال به بالا، تدوین شده است که در این راستا برنامه خدمات پیشگیری از بیماری ها، تشخیص به موقع، درمان به موقع و ارجاع برای دریافت خدمات تخصصی در مراکز خدمات جامع سلامت بهداشتی در قالب برنامه مراقبت های ادغام یافته صورت می گیرد.

سهرابی یادآوری کرد: برنامه سلامت ویژه سالمندان از سال ۹۴ با هدف ارتقای سلامت در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی و کاهش بار بیماری های غیرواگیر برای افراد دارای پرونده الکترونیکی سلامت آغاز شد.

وی افزود: این برنامه ها فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت تغذیه، فشار خون، غربالگری افسردگی، بررسی علت نداشتن تعادل حین ایستادن، حرکت و سقوط افراد مسن، خطر سنجی، غربالگری سرطان سینه برای بانوان بین ۶۰ تا ۷۰ سال شد.

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار داشت: در صورت بروز مشکل، فرد بیماری به پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس سلامت روان و دیگر کارشناسان و پزشکان بستگی به نوع بیماری ارجاع داده می شود.

سهرابی ادامه داد: سالمندان بیشتر از بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون و افسردگی رنج می برند بنابراین ضمن تشکیل پرونده برای آنها وضعیت جسمی آنها ماهانه بررسی و کنترل شده و هر سه ماه یکبار توسط پزشک معاینه و ویزیت می شوند.

وی ادامه داد: مکمل های غذایی،مکمل های غذایی کلسیم دی و ویتامین  ۵۰۰۰۰D۳ واحد به صورت رایگان در اختیار افراد سالمند قرار می گیرد همچنین الگو و مشاوره تغذیه به آنها داده می شود.

ششم تا ۱۲ مهر ماه به عنوان هفته جهانی سالمند نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha