کتاب خاطرات مدافعان سلامت در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- کتاب "دور از جان"، شامل مجموعه‌ای از داستانهای کرونایی که بر اساس خاطرات جهادگران حوزه سلامت تهیه و تالیف شده است، روز پنجشنبه با حضور جمعی از خانواده شهدای مدافع سلامت و کادر درمان در اداره کل کتابخانه های عمومی این استان رونمایی شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در آیین رونمایی از این اثر اظهار کرد: کرونا به عنوان پدیده جهانی و همه گیر تبدیل به یک واقعیت در زندگی امروزی شده و ما ناچار به کنار آمدن با آن هستیم.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: ایام شیوع کرونا نقش بسزایی بر روی ادبیات ایران و جهان، در راستای درگیری مردم دنیا در مناطق مختلف با این پدیده نوظهور ایفا خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: کرونا باعث تغییر سبک زندگی مردم شده است که البته این تغییر بسته به نوع جهان بینی و فرهنگ مردم هر جامعه متفاوت است. 

سبزیان گفت: امروز مردم ایران به واسطه وجود جهان بینی الهی، نوع‌دوستی و ایثار، خالق سبکی متفاوت از این تغییر مسیر در زندگی شده اند و با وجود بسیاری از مشکلات و کمبودها، زیبایی های بی نظیری را در حوزه ایثار، محبت و نوع دوستی در جهان رقم زده اند.

وی با اشاره به کتاب "دور از جان" افزود: این کتاب روایتگر فداکاری ها و مهربانی های مردم ایران در ایام کرونا است، از مردم عادی تا خانواده های شهید مدافع سلامت که با گذشت از جان عزیز خود در راه سلامت جامعه به مجاهدت پرداخته اند.

سبزیان ادامه داد: این کتاب حاوی مجموعه داستانهایی از واقعیت و فضاهایی است که به طور حتم همه ما آنها را  لمس کرده ایم، روایت مادری که در خانه ماسک می دوزد و یا پزشک و پرستاری که سختی دوری از خانواده را تحمل می کند. 
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: امیدوارم با تولید این گونه آثار و ثبت وقایع این ایام، گوشه ای از مهربانی ها و فداکاریهای مردم را به عنوان عصر مدافعان سلامت برای آیندگان به یادگار بگذاریم.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در این مراسم اظهار داشت: مهم است که بتوانیم مجاهدتها و فداکاریهای جامعه پزشکان و پرستاران را در ایام کرونا به آیندگان منتقل کنیم تا از ایجاد فاصله و گسست های نسلی در جامعه جلوگیری شود.

فاطمه محرری افزود: ایثار افرادی که دلاورانه با تمام وجود و با وجود سختی ها و کمبودهای فراوان، حضوری پررنگ در این میدان داشته اند، باید ثبت شود.
وی خاطرنشان کرد: هدف حوزه فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شناساندن ایثارگری ها و خدمات جامعه پزشکان به نسل جوان و آینده است، افرادی که همچون جوانان حاضر در هشت سال دفاع مقدس خالصانه در این جبهه حضور داشتند.
معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) نیز در این نشست گفت: ایران در طول سالیان گذشته شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بوده است که بعضا به دلیل نبود منابع روایتی و مستندات، در تاریخ گم شده است.

محمد حسین زاده افزود: وظیفه امروز ما در حوزه ادبیات، مبارزه با بیماری بزرگ و به مراتب خطرناک تر از کرونا است که همانا کم حافظه بودن جامعه و ثبت نشدن اتفاقات مثبت و منفی در حافظه جمعی است.

دبیر نویسندگان این کتاب نیز اظهار کرد: تنها دغدغه و نگرانی من سوء استفاده برخی افراد از این ایام در آینده است.

سعید تشکری افزود: اگر امروز ادبیات در ثبت و ضبط وقایع دوران شیوع کرونا کوتاهی کند تبدیل به ادبیات موزه ای خواهد شد، در ادبیات کتابهایی همچون "دور از جان!" تلاش می کنند تا با برقراری ارتباط واقعی و موثر بین قهرمان، نویسنده و مکان وقوع، حوادث را آنگونه که هست، روایت کنند.

 نویسنده کتاب دور از جان! گفت: این کتاب محصول قلم سه نسل از نویسندگان بعد از انقلاب است و نصرالله قادری (از نسل اول)، مهدی زارع (نسل دوم) و سودابه حیدری، اعظم عظیمی و مریم رمضانی (از نسل سوم) ما را در نگارش روایت های این کتاب یاری کرده اند.

کتاب "دور از جان" شامل مجموعه داستان‌هایی با موضوع کرونا توسط انتشارات ستاره‌ها روانه بازار نشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات داستانی قرار گرفته است.

این اثر براساس خاطرات جهادگران حوزه سلامت در طول دوره مبارزه با ویروس کرونا شکل گرفته است که به همت جمعی از نویسندگان با دبیری سعید تشکری نوشته شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha