کارگروه استانداردسازی نحوه برگزاری امتحانات نهایی تشکیل شد

تهران- ایرنا- قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تشکیل کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش برای ارتقا و استانداردسازی نحوه برگزاری امتحانات نهایی خبر داد.

به گزارش ایرنا، منصور کبگانیان عصر سه شنبه در حاشیه یکصد و پنجاه و سومین جلسه نقشه جامع علمی کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور جلسه امروز این شورا اظهارکرد: امروز بحث اجرایی سازی  سیاست های ضوابط سنجش و پذیرش به عنوان یک مصوبه بسیار مهم مطرح شد.

وی بر اهمیت امتحانات تهایی تاکید کرد و عنوان کرد: این امتحانات طبق مصوبه سنجش و پذیرش  از وزن ۶۰ درصدی در کنکور ۱۴۰۲ برخوردار است

وی افزود:  حدود ۸۰ درصد این مصوبه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی جلو رفته وپس از تصویب نیز به دستگاه های مرتبط از جمله به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علومو وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

او در عین حال اضافه کرد: البته هنوزبخش های کوچکی از این مصوبه باقی مانده که با تثبیت وزرای جدید و معاونان دستگاه های مربوطه قسمت مربوط به  پزشکی، سیاست های سهمیه ها ، وظایف صدا و سیما و نحوه فعالیت موسسات فعال در حوزه کنکور و مجوزها نهایی بشود.

وی تاکید کرد: بخش هایی که در حوزه سنجش و پذیرش تصویب و ابلاغ شده به طور قطع نیازمند نظارت و راهبری به منظور در جریان افتادن الزامات اجرایی سازی است و این موضوع یکی از مباحث اصلی جلسه امروز بود.

کبگانیان افزود: چراکه مصوبه سنجش و پذیرش با تاثیرمثبت در کنکور سال  ۱۴۰۱  اجرا خواهد شد اما اجرای قطعی آن  سال ۱۴۰۲ است.

وی گفت: حدود دو سال فرصت داریم تا برخی از مقدمات را برای  اجرایی سازی صحیح این مصوبه فراهم کنیم و دستگاه های مرتبط بایستی از اکنون فعالیت خود را شروع می کردند. برگزاری این جلسه نیز به همین منظور بود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: در نشست امروز مطرح شد که  وزارت آموزش و پرورش،  وزارت علوم و وزارت بهداشت بایستی برخی مسائل را به شورای عالی انقلاب فرهنگی اطمینان می دادند.

وی با بیان اینکه، آزمون تستی مربوط به کنکور که ۴۰ درصد را شامل می شود برعهده  سازمان سنجش وزارت علوم است، افزود: کنکور بایستی طبق مصوبه سنجش و پذیرش هرسال دو بار و با اعتبار دوساله برگزار شود.

کبگانیان اضافه کرد: این مواردی است که بایستی از اجرایی شدن آن  مطمئن شویم. دانش آموز  بر اساس این مدل آرامش بیشتری خواهد داشت، چراکه اگر یکی از این امتحانات را ناموفق گذراند بار دیگر می تواند توانایی و شانس خود را مورد سنجش قرار دهد و البته نماینده  های دستگاه های مرتبط امروز اطمینان دادند که در این بخش کاری زیادی باقی نمانده است.

او ادامه داد: نتایج کنکور بایستی تا دو سال معتبر باشد و اینطور نباشد که دانش آموز و داوطلب مجبور باشد همان سال تصمیم خود را برای ورود به د انشگاه بگیرد و می تواند تا دوسال رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند. مطمئنیم این در هدایت داوطبان به رشته های مورد علاقه خیلی موثر خواهد بود.

وی  تاکید براینکه، استاندارسازی امتحانات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم در دبیرستان و نتایج آن برای شرکت داوطلبان در کنکور بسیار مهم است، گفت: این کار باید طوری باشد که اصول و استاندارد دروسی که دانش آموزان  امسال امتحان می دهند باید با سال بعد یکسان باشد و تفاوت زیادی نداشته باشد. 
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی دانش آموزان بایستی زودتر تعیین تکلیف شود. 
وی با اشاره به اینکه، برخی از دانش آموزان برای شرکت در کنکور ورودی دانشگاه چندسال پیش دیپلم گرفته اند و برخی سربازی رفته یا کار می کنند، گفت: در حال حاضر برای سنجش سابقه تحصیلی این افراد یک خلاء وجود دارد که البته برای دستگاه های مرتبط دو سال زمان زیادی است تا این مسائل را رفع کنند که در نشست امروز مقررشد  تمام این موارد طی نامه ای رسما از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع به وزیر علوم که ریاست شورای سنجش و پذیرش کشور را دارد اعلام شود چراکه شورای سنجش و پذیرش متشکل از وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت است و فرصت یکماهه داده شد که این محورها و دستورالعمل ها و برنامه ها و مصوبات موردنیاز خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند. 
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین با اشاره به حضور سرپرست آموزش و پرورش به اتفاق ریاست سنجش این وزارتخانه در جلسه امروز شورا گفت:با توضیحات ارائه شده  نگرانی ما کم شد و خوشبختانه کار خوب پیش رفته است. 
کبگانیان درباره کارگروه استاندردسازی نحوه برگزاری امتحانات نهایی گفت:‌ کارگروهی در آموزش و پرورش برقرار شده است برای ارتقاء استانداردها و برگزاری امتحانات نهاهی از طراحی سوالات گرفته تا مرحله ارسال سوابق به شورای سازمان سنجش و پذیرش و البته این از سوی وزارت آموزش و پرورش به همه شعب و مدارس نیز ابلاغ و اطلاع رسانی شده است. 
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در عین حال اظهارکرد:البته تست زنی در کنکور از وزن ۴۰ درصدی برخوردار است و وزن بیشتری بر روی عمق یادگیری دروس است. 
وی همچنین گفت: امروز آمار بسیار خوبی در جلسه  ارائه شد مبنی بر اینکه بعد از مصوبه جدید سنجش و پذیرش مراجعه دانش آموزان به برخی از کلاس های کنکور کاهش یافته است و آنها متوجه شده اند که بایستی از کلاس درس و دبیران مربوطه نهایت بهره گیری را داشته باشند. 
کبگانیان با اشاره به موارد مطرح شده از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مشکل تصحیح الکترونیکی پاسخ های آزمون تشریحی که یک کار تخصصی و نیازمند نرم افزار و سخت افزار خاص می باشد، از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد که با توجه به ماده شفاف و مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، منابع لازم را در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهد. 
وی گفت: البته ما از  دستگاه های ذیربط خواسته ایم که جداگانه درخواست های خود را از سازمان برنامه و بودجه برای ارتقاء سیستم سخت افزاری و نرم افزاری داشته باشند و شورای عالی  انقلاب فرهنگی نیز از این درخواست ها به منظور تعیین  ردیف بودجه برای سال ۱۴۰۱ حمایت خواهد کرد. 
کبگانیان همچنین با اشاره به تذکر پیش از دستور جلسه امروز نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد:مقرر شد بحث فناوری های کلان با سرعت بیشتری در برنامه پنج ساله هفتم پیگیری و بحث شود و این موضوعات با توجه به روحیه تحول گرایی موجود در دولت جدید پیگیری شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha