اربعین حسینی با سوگ علامه حسن‌زاده در مناطق مختلف مازندران برگزار شد

ساری- ایرنا- مراسم اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روز دوشنبه با حضور هیات‌های مذهبی و آحاد مردم با نوای یا حسین(ع) و یا زینب (س) همراه با سوگ علامه ذوفنون آیت‌الله‌ علامه حسن حسن‌زاده آملی در مناطق مختلف شهری و روستایی مازندران برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، اگرچه آئین اصلی عزداری اربعینی حسینی در مازندران توسط عاشقان سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران صدیقش تفریبا با حضور آحاد مردم استان به صورت یکپارچه در قالب وداع و تشیع علامه حسن زاده آملی در میدان ۱۷ شهریور آمل برگزار شد ، اما در همه دسته ها و هیات های مذهبی مناطق مختلف استان عکس و بنر علامه حسن زاده آملی در کنار پرچم اهل بیت (ع) حمل شد و عزاداران به سینه زنی پرداختند.

مداحان اهل بیت نیز سوگ اربعینی حسینی را با  ذکر جملاتی از الهی نامه و اشعار علامه ذوالفنون حسن زاده آملی عجین کرده و درباره  سیرو سلوک این عالم بزرگ مداحی کردند. 

مداح اهل بیت در مصلی شهر بابل از علامه حسن زاده شخصیتی که از فلسفه برای رسیدن به محبوب عالی بهره  برد، یاد کرد و چند جمله از الهی نامه ایشان را این چنین خواند : الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارایی منی"  ، " الهی از اربعین کلیمیم به روی اربعین وکلیم علیه السّلام و کریمه وَ وَاعَدنَا مُوسَی شرمنده ام که حقّ هیچ یک را به جای نیاورده ام" ، "  الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید " ، " الهی یکی نان دارد و دندان ندارد و یکی جان دارد و جانان ندارد شکرت که حسن هم این دارد و هم آن دارد" ، " الهی در بسته نیست ما دست و پا بسته ایم " ، الهی حسن را شیر و پلنگ درد ، با احمق به سر نبرد" ، " الهی بدان بر ما حق بسیار دارند چه رسد به خوبان " و " الهی  شکرت که توشه ای جز توکّل ندارم" 

صدا و سیمای مرکز مازندران نیز آئین وداع و تشییع علامه حسن زاده آملی را به صورت پخش مستقیم با مراسم و آئین اربعین حسینی که هیات های مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی در امامزاده ها و مصلی شهرهای مختلف استان برگزار کرده اند ، همزمان به تصویر کشید.

علامه حسن زاده آملی در سن ۹۳ سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری شنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۰ دیده از جهان فروبست. علت فوت علامه از سوی مسئولان درمانی عارضه قلبی ناشی از کهولت سن اعلام شده است.

از آن جایی که اربعینی حسینی امسال همزمان با ششمین روز از هفته دفاع مقدس همراه شد ، شماری از جوانان بسیجی مازندران به یاد سالار شهیدان با هدف پاسداری از حقیقت  فرهنگ شهادت و تحقق عدالت در برابر شبهات و تبلیغات شبانه روزی دشمنان ،موکب اربعین حسینی را در جاده های اصلی و فرعی استان برپا کردند. همچنین در برخی از روستاها و محلات شهری مازندران پس از خواندن زیارت اربعین در  مساجد و هیات‌های مذهبی ،یادواره‌های شهدا  برگزار شد.

شماری از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) مازندران بر اساس یکی از سنت‌های قدیمی غذای نذری را طبخ و با رعایت شرایط کرونایی در درب منازل شهروندان توزیع کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha