هدف طرح ساماندهی خودرو ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی است

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: هدف مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو رقابتی شدن صنعت خودرو و نقش آفرینی بخش خصوصی در این صنعت است.

عزت الله اکبری تالارپشتی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو گفت: برای ساماندهی خودرو نظر مجلس این بود که این بخش رقابتی شده و بخش خصوصی هم در کنار بخش دولتی حضور داشته باشد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اینکه برای دو خودروساز بزرگ مانند ایران خودرو و سایپا، مدیرعامل و هیات مدیره را انتخاب کنیم ولی این بخش‌ها ندانند که آیا تا سال دیگر در این سمت حضور دارند یا خیر، مدل اقتصادی درستی نیست.

وی اضافه کرد: مدیر این بنگاههای اقتصادی باید برای اجرای سیاست ها و برنامه های خود اختیار تام داشته باشد. اینکه مدیر شرکت‌های خودروساز فقط عامل انجام دستورات رییس جمهوری، وزیر مربوطه یا مسوولان باشد و از طرفی دیگر بخواهیم این خودروسازی بنگاه اقتصادی مهم برای رقابت با دنیا محسوب شود، این مدل و رویکرد متناقضی است که به سرانجام نمی‌رسد.

اکبری تالارپشتی درباره قیمت گذاری خودرو در بورس گفت:‌ ما مسوول تولید و حمایت از تولید هستیم و اینکه چگونه خودرو در بورس توزیع شود، باید اولویت بعدی مجلس  محسوب شود.

وی تصریح کرد: اگر از مدیران شایسته در بخش‌های خودروسازی به درستی استفاده شود،‌ نیاز به عرضه خودرو در بورس نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودروهای کار کرده بر اساس طرح ساماندهی خودور اظهار داشت: کمیسیون با واردات خودرو موافق نبوده مگر موارد خاص مانند واردات مواد اولیه و قطعات خودرو و ماشین آلاتی که پایه محسوب می‌شوند و برای اقتصاد کشور ضروری هستند، وارد شود. اینکه ما فقط واردکننده صرف خودرو باشیم،‌ منطقی نیست. چرا که توان تولید خودرو در بخش دولتی و خصوصی در کشور وجود دارد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگر هم موضوع واردات خودرو  است باید واردات خودرو صفرکیلومتر انجام شود نه اینکه خودرو کارکرده را وارد کنیم. به عبارتی باید بعد از خرید مثلا هزار دستگاه خودرو نو از هر کشوری، شرکت سازنده خط تولید آن را در مدت زمانی معین در کشور دایر کند که این می‌تواند به صادرات خودرو هم کمک کند.

وی  یکی از بحث‌های مهم خودرو را قیمت گذاری عنوان کرد و گفت: قیمت نباید دستوری باشد به نحوی اگر به عنوان مثال قیمت یک خودرو ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شد، دولت دستور به فروش خودرو به قیمت ۸۰ میلیون ندهد.اگر هم اقشار و گروه هایی توانایی خرید خودرو را ندارند، باید دولت طبق نظام جامعه تامین اجتماعی به این اقشار در خرید خودرو توجه کرده و با اعطای وام بانکی شرایط خرید خودرو را برای آنها فراهم کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha