به گزارش ایرنا، این آزمایشگاهها شامل آزمایشگاه تحقیقاتی محیط زیست و توسعه پایدار شهری و آزمایشگاه دادهپردازی و پایش GIS هوشمند شهری است که به همت گروه آموزشی برنامهریزی شهری راهاندازی شده است.
استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از این ۲ آزمایشگاه، از اهتمام جدی دانشگاه تبریز و دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی در حوزه تحقیق و پژوهش قدردانی کرد.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه جای خالی این آزمایشگاهها در حوزه برنامهریزی شهری محسوس بود، گفت: وجود چنین امکاناتی برای مطالعات شهری و منطقهای ضروری است.
میررضا مجیدی، رییس دانشگاه تبریز و دکتر بهروز ساری صراف، رئیس دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی هم در این بازدید گزارشی از روند ایجاد و تجهیز این دو آزمایشگاه ارائه کردند.
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به رسالت دانشگاههای نسل چهارم درزمینهٔ جامعه محور بودن و حل مشکلات موجود در جامعه افزود: رسالت دانشگاههای نسل چهارم ایجاب می¬نماید درزمینهٔ حل مشکلات جامعه پیشقدم شده و فناوری کاربردی متناسب با مشکلات را در اختیار جامعه قرار دهد.
میررضا مجیدی ادامه داد: دانشگاه تبریز به عنوان یکی از مهمترین دانشگاههای ایران و منطقه افتخار دارد زیرساختهای لازم برای ارتباط دانشگاه با جامعه را فراهم کند و شایسته است مسئولین و مدیران شهری نیازها و دغدغههای موجود درزمینه های مختلف فنی، اقتصادی و فنآورانه را با دانشگاهها مطرح کنند تا با استفاده از پتانسیل غنی اساتید و دانشجویان راهکارهای علمی و عملی برای حل آنها فراهم آید.
بهروز ساری صراف، رئیس دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه انجام آموزش و تحقیقات علمی درزمینهٔ آنالیز دادههای مربوط به کیفیت آب، خاک، هوا و همچنین تحقیقات مرتبط با آمایش سرزمین و مدیریت شهری هوشمند ایجاد آزمایشگاههای مجهز به فناوری مدرن را ضروری کرده است افزود: این دانشکده آماده همکاری با سازمانها و مراکز مرتبط مدیریت شهری درزمینه تحقیقات مطالعات زیستمحیطی شهری پایدار، سنجش از دور و دادهپردازی و پایش هوشمند شهری است.
دانشکده علوم محیطی و برنامهریزی دانشگاه تبریز به عنوان قدیمیترین و مهمترین مرکز تحقیقات دانشگاهی مرتبط با علوم محیطی و جغرافیا در منطقه شمال غرب کشور از سال ۱۳۲۶ تاسیس شده و در حال حاضر با ۳۰ عضو هیئتعلمی و ۵ آزمایشگاه تحقیقاتی و سه کارگاه تخصصی مرتبط با برنامهریزی شهری و روستایی و مطالعات محیطی در سه مقطع به فعالیت آموزشی، پژوهشی و فناورانه می پردازد.
نظر شما