زیارت شمس‌الشموس مرهمی بر دل جاماندگان اربعین

مشهد- ایرنا- پیاده‌روی اربعین به حماسه‌ای بی‌بدیل تبدیل شده که تبلور عشق به سالار شهیدان را به اوج خود می‌رساند و مسلمانان از اقصی نقاط دنیا، پیاده راهی دیار عشق می‌شوند اما در ۲ سال اخیر که شیوع کرونا، داغ حسرت را بر دل عاشقان حسینی گذاشته‌، حرم مطهر رضوی به مقصدی برای جاماندگان اربعین بدل شده است.

به گزارش ایرنا، خیل عظیمی از دلدادگان حسینی که امسال به دلیل محدودیت های اعمال شده کرونایی از پیاده‌روی اربعین جا مانده‌اند، با راه‌اندازی دسته‌های پیاده‌روی به سمت مشهدالرضا و حرم مطهر رضوی روانه شده اند تا با حضور در حریم حرم شمس الشموس، مرهمی بر دل حسرت زده گذارده و زخمی را که غیبت حضور در بین الحرمین بر جانشان نشانده است، بدین طریق مداوا کنند.

در اربعین حسینی، در گوشه‌گوشه حریم حرم عشق، گروه‌هایی از شیفتگان اهل بیت پیامبر (ص) بیرق عزای امام حسین (ع) را بر دوش کشیده و فوج فوج راه حرم مطهر رضوی را در پیش گرفته اند و شهر به پیاده‌راه عشق و دلدادگی تبدیل شده است.
عزاداران حسینی با حرکت به سمت حرم منور رضوی، ضمن عرض تسلیت به امام مهربانی‌ها، ارادت خود را به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) نشان داده و از فرسنگها راه، دل خود را در سفری کشف و شهودی روانه کربلا می‌کنند.
معبر حسینی در مسیر حرم رضوی
همایش جاماندگان حسینی عنوان آیینی است که در اربعین امسال در قالب پیاده روی به سمت حرم نفیس‌النفوس برپا می‌شود و معبری ویژه به طول پنج کیلومتر نیز برای این حرکت نمادین پیش‌بینی شده‌ است.
بنا به گفته معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری مشهد، با توجه به اینکه امسال همانند سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا، امکان حضور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در حماسه پیاده‌روی اربعین وجود ندارد، امروز همایش جاماندگان حسینی در مشهد برگزار می‌شود.
سیدمجتبی منتظری افزود: از این رو مسیر میدان فردوسی تا میدان شهدا و از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی به طول پنج کیلومتر با عنوان معبر حسینی برای پیاده روی جاماندگان اربعین و زیارت امام رضا(ع) به نیابت از کربلا با مشارکت هیات‌های مذهبی آماده سازی شده‌ است.
وی خاطرنشان کرد: این مسیر از ساعت ۸ صبح روز اربعین تا ۲۰ شامگاه برای پیاده روی زائران و جاماندگان کربلا به سمت حرم مطهر حضرت رضا(ع) تدارک دیده شده و ایستگاه ها و موکب های خدمات رسان نیز برای ارائه خدمت به زائران و عزاداران در طول مسیر استقرار یافته اند.
وی اضافه کرد: در این مسیر با کمک هیات‌های مذهبی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی سلامت‌محور برپا شده که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زائران خدمات رسانی می‌کند.
منتظری افزود: همچنین با همکاری شهرداری و ۷۸۰ هیات مذهبی، امروز و در اربعین حسینی مشهد به حسینیه‌ای به وسعت شهر تبدیل شده‌ است.

طرح ترافیکی در مسیر جاماندگان اربعین
رییس پلیس راهور خراسان رضوی نیز در خصوص اجرای تمهیدات ترافیکی در مسیر همایش پیاده‌روی جاماندگان اربعین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این همایش از صبح امروز در مسیر میدان فردوسی به سمت حرم مطهر رضوی آغاز می‌شود و در این محدوده طرح محدودیت ترافیکی اجرا می‌شود.
سرهنگ حمیدرضا دهنوی اضافه کرد: از این رو از ساعت ۶ صبح دوشنبه تا پایان مراسم، تردد و توقف خودروهای شخصی در مسیرهای میدان فردوسی به سمت تقاطع ابوطالب، بلوار مجد، میدان توحید و میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی ممنوع است.
وی گفت: خودروهای پارک شده در این مسیرها نیز توسط پلیس پاکسازی و به پارکینگ منتقل خواهند شد لذا ساکنان این محدوده از پارک خودروها در این محدوده پرهیز کنند.
رییس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: فعالیت حمل و نقل عمومی در این مسیر نیز بستگی به شرایط و جمعیت حاضر در مسیر دارد.

مشهد، سیاهپوش عزای سالار شهیدان
بیرق‌های عزا نیز امروز در اقصی نقاط شهر برافراشته شده و شهر رنگ و بوی اربعین امام حسین (ع) را به خود گرفته‌ است.
قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با اشاره به سیاهپوشی مشهدالرضا(ع) به صورت ویژه با بیش از سه هزار متر مربع اکران های محیطی، اظهار کرد: حدود هزار و ۳۰۰ عدد از پرچم‌های عرشه پل ها و میادین نیز تعویض و سیاهپوش شده‌ است.
مهدی یعقوبی افزود: بیش از ۶۵ میلیون متر مربع از معابر شهری با اولویت معابر منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت مداوم تنظیم و شستشو می‌شود و نقاط حساس نیز به صورت مرتب از امروز تا پایان ماه صفر ضدعفونی می‌شود.
وی اضافه کرد: پنج هزار و ۶۰۰ نیروی پاکبان نیز برای نظافت عمومی شهر و رعایت مسائل بهداشتی در آماده‌باش هستند.
معاون شهردار مشهد ادامه داد: همچنین در راستای افزایش ایمنی شهری نیز در این ایام بیش از ۱۰ دستگاه خودرو عملیاتی آتش نشانی در خیابان های منتهی به حرم مستقر هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha