امیدواری به افق های روشن با سفر رییس دولت به ایلام

ایلام - ایرنا - ایلام امروز میزبان عالی ترین مقام اجرایی کشور بود و آیت الله سیدابراهیم رییسی یک ماه و نیم پس از دریافت حکم تنفیذ این استان را به عنوان چهارمین مقصد سفر استانی خود انتخاب کرد.

به گزارش ایرنا، ایلام یکی از مرزی ترین استان های غرب کشور است که سرشار از منابع غنی طبیعی اعم از طبیعت بکر، سرزمین های حاصلخیز مناسب برای کشاورزی، نفت و گاز است و در کنار این مزایای خدادادی، ظرفیت های کلان مرز، دفاع مقدس، آثار تاریخی و اربعین را دارد.

احداث خط راه آهن و اتصال استان ایلام به شبکه سراسری ریلی یکی از آرزوهای دیرینه مردم این استان و مطالبات به حق و قدیمی است که انتظار می رود ریاست جمهوری جدید و کابینه وی این مطالبه مردم استان ایلام را تحقق بخشند.

از دیگر خواسته های اصلی و اساسی استقرار و استقلال دفتر نفت و گاز در استان ایلام است ، با وجود اینکه بیش از ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور را تامین و استخراج می کند اما فاقد دفتری مستقل در ایلام هستیم.

گشایش مرز و بازارچه چیلات، پایانه های گمرکی چنگوله و هلاله شمالی و رایزنی برای راه اندازی این گذرگاه ها از دیگر خواسته های مردم استان ایلام است.

اهمیت این ظرفیت ها و بالفعل کردن آنها یک ضرورت اساسی است که اهمیت این موضوع رییس جمهوری دولت جدید را بر آن داشت تا ایلام را به عنوان چهارمین مقصد سفرهای استانی خود برگزیند.

رییسی در برنامه های انتخاباتی خود ویژه مردم ایلام در خردادماه، تکمیل زنجیره های تولید در زیربخش های کشاورزی و صنعت در استان را به عنوان برنامه های کاری خود برای ایلام ذکر کرد و رایزنی برای حل مشکل ریزگرد، احداث شبکه ریلی و احداث بزرگراه باتوجه به ترددهای مرز مهران از دیگر وعده های رییسی برای این استان بود.

حال که وی با رای مردم به عنوان رییس قوه مجریه انتخاب شده انتظار می رود با همکاری کابینه خود نسبت به وعده های خود به مردم استان ایلام عینیت اجرایی ببخشد.

آیت الله رییسی صبح امروز در سفری ساده و بدور از هرگونه تشریفات مرسوم به همراه هیات دولت از طریق فرودگاه شهدای ایلام وارد استان شد و در همان بدو ورود ضرورت تقویت زیرساخت ها در این منطقه را مورد توجه قرار داد.

استان ایلام دارای ۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همجوار با سه استان واسط، دیالی و میسان است و باوجود بهره مندی از مرز زیارتی و گمرکی مهران، اما ظرفیت ایجاد سه مرز و بازارچه دیگر در نوار مرزی را دارد.

مرز مهران به واسطه نزدیکی مسافت با عتبات عالیات و برگزاری راهپمایی عظیم اربعین و مراودات گسترده تجاری و گمرکی یکی از مهمترین و راهبردی ترین گذرگاه های مرزی کشور است که در کلام تمام مسوولان ارشد کشور به ویژه شخص ریاست جمهوری اهمیت این مرز هویدا بود.

به گونه ای که ریاست جمهوری بعد از ورود به استان ایلام به سمت مهران حرکت کرد و نیمه اول روز را در این شهرستان سپری کرد و بازدید از سامانه گرمسیری، سد کنجانچم و یادمان نقطه ایثار قلاویزان از جمله این برنامه ها بود.

یکی دیگر از نقاط قوت برنامه های سفر ریاست جمهوری بخش ملاقات مردمی بود که در فضایی ساده و بدور از تکلف تعدادی از مردم به دیدار رییسی رفتند و مشکلات و خواسته های خود را با وی در میان گذاشتند و همچنین حضور در محله موسوم به کارخانه نمک از مناطق حاشیه شهر ایلام نیز جالب توجه بود.

رییس جمهوری وارد ایلام شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌ جمهوری صبح امروز جمعه در چهارمین سفر استانی خود از طریق فرودگاه شهدای ایلام وارد این استان شد.

رییس‌جمهوری صبح روز جمعه دوم مهرماه به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در سفری یکروزه وارد استان ایلام شد.

وی مورد استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه، استاندار، نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان اجرایی و انتظامی استان قرار گرفت.

رییس جمهوری در این سفر از سامانه گرمسیری و طرح‌های کشاورزی بازدید کرد.

دیدار با مردم و نخبگان، دیدار از منطقه کارخانه نمک در حاشیه شهر ایلام، حضور در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از دیگر برنامه‌های رییس‌جمهوری در استان ایلام بود.

رییس جمهوری پیش از این به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی سفر کرده است.

رییس جمهوری: گام های مهمی در جهت رفع محرومیت ایلام برداشته می‌شود

 رییس جمهوری در بدو ورود به استان ایلام گفت: امیدواریم در این سفر گام‌های مهمی در جهت رفع محرومیت استان ایلام در حوزه‌های مختلف برداشته شود.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در چهارمین سفر استانی در بدو ورود به استان ایلام در فرودگاه شهدای ایلام با اشاره به همجواری این استان با عراق افزود: با فعال شدن بازارچه‌های مرزی، تبادلات مرزی بویژه صادرات در این استان افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: مهمترین ظرفیت استان ایلام نیروی انسانی کارآمد بویژه جوانان است، استانی که می‌تواند در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنعت فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشد.

رییس جمهوری با عذرخواهی از مردم استان ایلام، تاکید کرد: به دلیل شرایط ناشی از کرونا امکان حضور در اجتماع‌های مردمی و دیدار مستقیم با مردم در سفر امروز میسر نیست.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه خداوند توفیق عنایت کرد در ایامی که متعلق به وجود مقدس اباعبدالله(ع) و ایام زیارتی امام حسین(ع) است به استان ایلام سفر داشته باشم، یادآور شد: ایلام حق بزرگی به گردن همه ملت ایران دارد، مردمی که در دوران دفاع مقدس خط مقدم جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند.

وی ادامه داد: مردم ایلام قهرمانانه و مردانه مقابل دشمنان دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران ایستادگی و شهدای زیادی تقدیم اسلام و انقلاب کردند.

وی با درود به ارواح پاک شهیدان، ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا، یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت.

 رییس جمهوری با تاکید بر اینکه سفر امروز بعد از سفرهای استانی برخی از مسوولان کشوری انجام شد که به ایلام عزیمت کرده و مشکلات را بررسی و گزارش‌ها را اعلام کردند ، گفت که امروز با همفکری استاندار و نماینده مقام معظم رهبری در استان، مسوولان و مردم این مشکلات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رییس جمهوری: دولت بر تکمیل پروژه های نیمه تمام اهتمام دارد

رییس جمهوری با تاکید بر اهتمام دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت دار گفت: رها شدن کارهای اجرایی خسارت های جدی به دنبال داشته بطوری‌که موجب فرسودگی و کاهش اعتماد اجتماعی می‌شود.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در حاشیه بازدید از سد کنجانچم شهرستان مرزی مهران افزود: با توجه به گزارشی که ارایه شده این طرح به اتمام نرسیده و نتیجه ای حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه عدم تحقق طرح ها موجب هدر رفتن سرمایه می شود، ادامه داد: مردم وعده اجرای این طرح را گرفته و تاخیر و عدم تحقق آن موجب هدر رفتن سرمایه می شود.

رییس جمهوری با تقدیر از دست اندرکاران قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و سایر مسئولان مربوطه برای اقدام های انجام گرفته در سد کنجانچم ابراز امیدواری کرد: بر اساس قول مسئولان مربوطه طی ۶ الی هفت ماه آینده این طرح اجرایی و ثمره آن توسط مردم حاصل خواهد شد.

رییس جمهوری: رمز پیشرفت کشور حرکت در مسیر شهداست

رییس جمهوری رمز پیشرفت و پیروزی کشور را حرکت در مسیر شهدا و ایثارگران با روحیه بسیجی، اخلاص و جهادی دانست و اظهار داشت: هر مدیر و مسوولی که با روحیه انقلابی و بسیجی و با خدمتگزاری بی‌منّت به مردم عمل کند کشور به همه اهداف متعالی نظام می رسد.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در حاشیه زیارت یادمان شهدای قلاویزان و در جمع زائران قبور مطهر شهدا، اظهار داشت: مناطقی مانند قلاویزان جایگاه ایثار، شهادت، توکل به خدا، وفای به عهد، دلدادگی به اسلام و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه همه مردم به ویژه مسوولان و مدیران نظام باید از اماکن دوران دفاع مقدس بازدید کنند تا بدانند چه ایثارگری‌های مخلصانه‌ای برای نظام انجام شده است، گفت: در چنین اماکن مقدسی همه آنچه که برای تعالی انسان نیاز است، وجود دارد و همه خوبی‌ها در چنین پایگاه‌ها و جایگاه‌هایی نهفته است.

دیدار چهره به چهره رییس جمهوری با مردم ایلام

دیدار چهره به چهره رییس جمهوری با مردم و رسیدگی به مشکلات آنها از دیگر برنامه های سید ابراهیم رییسی در سفر به استان ایلام بود.

به گزارش ایرنا، در برنامه دیدار مردمی ریاست جمهوری با مردم که در محل استانداری ایلام برگزار شد، تعدادی از مردم طی ملاقاتی با آیت الله رئیسی به بیان مشکلات و خواسته های خود پرداختند.

رئیس جمهوری پس از آگاهی و شنیدن مشکلات، پیشنهادها و خواسته های ملاقات کنندگان، از استاندار ایلام خواستار پیگیری و رفع مشکلات و انجام اقدامات لازم برای به نتیجه رساندن موارد مطروحه شد.

در این دیدار، ملاقات کنندگان که از طبقات و گروه های شغلی مختلف بودند، بدون واسطه و در فضایی صمیمی پیشنهادات، مشکلات و طرح های خود را با رییس جمهوری در میان گذاشتند.

کمک به رفع مشکل مسکن، حمایت از ابتکارات و طرح های تحقیقاتی دانش بنیان، برطرف کردن موانع تولید در حوزه دامپروری و کشاورزی و ارائه تسهیلات و تجهیزات لازم برای تحصیل دانش‌آموزان از جمله مسائلی بود که در این دیدارهای چهره به چهره مطرح شد.

رییس جمهوری: توسعه صادرات به عراق و کشورهای همسایه ضروری است

رییس جمهوری گفت: توسعه صادرات به عراق و دیگر کشورهای همسایه ضروری است و در این زمینه باید زیرساخت‌ها آماده شود.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در جمع علما، نخبگان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران ایلام افزود: سهم ما از صادرات به کشورهای منطقه نمی تواند ۲ درصد باشد و باید از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برسد که با یک اقدام سریع و کار جهادی امکانپذیر است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک ایلام با عراق، تاکید کرد: مرز نه تهدید که یک فرصت بسیار خوب برای ارتباط مردم ۲ کشور ایران و عراق بویژه مردم ایلام است که ریشه فرهنگی، اعتقادی و باور و ایده با همدیگر دارند.

رئیس جمهوری خواستار تشکیل کارگروه حقوقی و اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق بویژه استان ایلام و استان های همجوار در عراق به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان شد.

آیت الله رئیسی گفت: اقتصاد گردشگری از ظرفیت های مهمی در استان ایلام است که می تواند در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در نقش مهمی ایفا کند.

وی تاکید کرد: باید زیرساخت های استان ایلام به نحوی آماده شود که مساله کریدور ریلی و آزادراه به عنوان وسیله ارتباطی‌ کامل با کشور عراق در این استان آماده شود و هم زمینه برای صادرات در استان که می تواند یکی از بازارهای اصلی تولید کننده کالای ایرانی تبدیل شود و این یک ضرورت است.

رئیس جمهوری مساله گردشگری زیارت برای استان ایلام را یک ضرورت دانست و یادآور شد: بنده در زمان خادمی آستان قدس رضوی توفیق زیارت اربعین حسینی(ع) را از طریق مرز مهران داشته ام و با همکاری استان موکب هایی با نام‌مبارک امام رضا(ع) در ورودی خروجی مرز به نام آستان قدس دایر کردیم.

رییس جمهوری: توسعه باید در پرتو عدالت اجتماعی باشد

رییس جمهوری گفت: توسعه باید در پرتو عدالت اجتماعی باشد در اینصورت همه آحاد مردم مزه شیرین آنرا می‌چشند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی شامگاه جمعه در نشست شورای اداری استان ایلام اظهار داشت: عدالت را باید در میدان عمل اجرا کرد و تنها با سخنرانی و خطابه امید چندانی به عملیاتی شدن آن احساس نمی شود.

وی افزود: برای اجرای عدالت باید شاخص داشت و مهمترین شاخص در این حوزه اجرای قانون و قانونمداری همگان است.

رییس جمهوری گفت: نزدیک ترین شاخص به اجرای عدالت، سند آمایش سرزمین است و دولت سیزدهم بر این اساس بیشترین بودجه را در لایحه ۱۴۰۱ به مقوله آمایش سرزمین معطوف خواهد کرد چرا که اعتقاد داریم در صورت اجرا، عدالت با موفقیت بیشتری محقق می شود.

رئیسی بر لزوم جبران عقب ماندگی های کشور تاکید کرد و اظهار داشت: برخی استان ها در این زمینه نیازمند حمایت ویژه هستند و باید از نگاه سلیقه ای در توزیع اعتبارات برای کمک به مناطق کمتر برخوردار به شدت پرهیز شود.

وی یادآور شد: تقسیم عادلانه ثروت‌ها و ظرفیت های کشور نیازمند کار کارشناسی است و مناطق مختلف کشور باید بصورت یکسان از این مواهب بهره مند شوند.

رییسی: زمینه اعزام زائران اربعین به میزان پذیرش دولت عراق فراهم می‌شود

 رییس جمهوری گفت: زمینه اعزام زائران اربعین به عتبات عالیات به میزان پذیرش از سوی دولت عراق فراهم می‌شود.

 آیت الله سید ابراهیم رییسی شامگاه جمعه در نشست خبری پایان سفر به استان ایلام اظهار داشت: چنانچه دولت عراق سهمیه اعلامی را افزایش دهد اعزام زائران نیز به تناسب افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: به وزیر راه و شهرسازی دستور داده شده است که از هر گونه اجحاف در زمینه هزینه سفر به عتبات عالیات باید جلوگیری شود و نظارت کامل در این زمینه صورت گیرد.

رییس جمهوری با اشاره به مصوبات سفر امروز به استان ایلام، گفت: این استان ظرفیت های بسیاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی دارد که بهره برداری از آنها در آینده موجب توسعه استان و افزایش اشتغال و تولید و تقویت بخش های پایین دستی پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

رییس جمهوری ایلام را به مقصد تهران ترک کرد

 رییس جمهوری اسلامی ایران پس از پایان سفری یک روزه دقایقی پیش با بدرقه رسمی مسوولان، ایلام را به مقصد تهران ترک کرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی صبح روز جمعه دوم مهرماه در چهارمین سفر استانی خود از طریق فرودگاه شهدای ایلام وارد این استان شد.

وی بعد از گفت و گو با خبرنگاران مستقر در فرودگاه، عازم شهرستان مهران شد و از طرح سامانه گرمسیری، سد کنجانچم و یادمان نقطه ایثار قلاویزان دیدن کرد.

وی سپس به ایلام بازگشت و در محل استانداری ایلام پذیرای تعدادی از شهروندان شد و مشکلات و خواسته‌های آنها را شنید.

حضور در جمع خانواده‌های ایثارگران، نخبگان و علمای استان ایلام و بازدید از یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر ایلام برنامه‌های بعدی رییس جمهوری بود.

شرکت در نشست شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه و تشریح دستاوردهای سفر آخرین برنامه‌های رییسی در سفر یک روزه و فشرده کاری در استان ایلام بود.

تعدادی از وزرا و معاونان، رییسی را در این سفر همراهی و از شهرستان‌های ۱۲ گانه استان ایلام بازدید کردند.ص

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha