۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 84481903
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انرژی خورشیدی فرصت مغفول سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - شرایط اقلیمی استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مناطق گرمسیری با سالیانه ۳۰۰ روز آفتابی ظرفیتی برای سرمایه گذاری و تولید در زمینه برق خورشیدی است که تاکنون بهره وری قابل توجهی از این فرصت نشده است.

به گزارش ایرنا،این سرزمین که یک درصد از ایران زمین را به اختصاص داده ۹ شهرستان دارد که ۶ شهرستان آن در مناطق گرمسیری و نیمه خشک واقع شده است .

به همین دلیل کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت های خفته فراوانی برای تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی دارد تا هم پایانی بر خاموشی های برق در روزگار خشکسالی و هم امکانی برای ثروت آفرینی باشد.

نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان یکی از پاک‌ترین نوع انرژی در تولید برق کشورمان، در خرداد ماه امسال با تولید ۴۳۳.۱ مگاوات برق سهمی ۴۹ درصدی از تولید برق توسط کل انرژی‌های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده‌است اما ظرفیت تولید برق خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد تنها یک مگاوات  بوده در حالی که میزان مصرف برق استان ۳۶۵ مگاوات است.

طرح خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیربه صورت تضمینی و ۲۰ ساله از سوی دولت که در ۲ بخش مزرعه ( زمین هایی با وسعت بالا) و نیروگاه خورشیدی صورت می گیرد که سرمایه گذاری در این عرصه را به صرفه و در واقع تضمین کرده است.

در این طرح ظرفیت تولید برق خورشیدی حداکثر تا ۲ برابر ظرفیت انشعاب متقاضیان و تا سقف ۲۰۰ کیلووات مشخص شده و برای تولید هر کیلووات حدود ۱۵ میلیون تومان سرمایه نیاز است.

آن طور که کارشناسان شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات تولید برق از انرژی خورشید اندک است و بر خلاف باور عموم خطر هیچگونه اشعه ای در نیروگاه های خورشیدی وجود ندارد.

کارشناسان بخش انرژی می گویند:استفاده از انرژی خورشیدی با توجه به مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، تولید برق بدون نیاز به آب و کاهش آلودگی هوا یکی از راهکارهای مناسب رفع همیشگی دغدغه مردم دریاره کمبود برق و قطع آن در روزهای گرم تابستان است.

تاریخچه استفاده از انرژی خورشیدی در ایران

اگرچه عمر استفاده از نور خوشید برای تولید الکتریسته و برق در کشورمان به ۲ دهه هم نمی رسد و کشورهای پیشرفته جهان حدود ۱۰۰ سال است که از این انرژی پاک طبیعی بهره می‌گیرند اما چند سالی است که استفاده از انرژی خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.

ایران با توجه به بهره مندی ۷۵درصدی روزهای سال از آفتاب و برخورداری از بادهای موسمی مناسب، یکی از مناطق مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است؛ این در حالی است که همچنان ۹۰ درصد تامین برق کشور را نیروگاه‌های حرارتی برعهده دارند.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گوشه ای از ایران پهناور می تواند سهمی از تولید برق خورشیدی داشته باشد.

وجود ۶۱نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمان حاضر ۶2 نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف استان نصب و راه اندازی شده که نسبت به ظرفیت های طبیعی منطقه اندک است.

جمال معتمدی زاده اضافه کرد: از این تعداد نیروگاه خورشیدی ۱۱ مورد در ساختمان های اداری دولتی و ۵۱ نیروگاه دیگر از سوی بخش  خصوصی در کهگیلویه وبویراحمد راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت برق نیروگاه های خورشیدی در استان یک مگاوات است که از این میزان حدود ٧٠ درصد متعلق به بخش خصوصی است.

وی افزود: سالانه بیش از ٢ میلیارد تومان درآمد بابت فروش برق تجدیدپذیر توسط این نیروگاه ها وارد استان می شود.

مزایا و ظرفیت های برق خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هوای پاک و ارتفاع مناسب سبب شده که این استان در جدول تابش خورشید مناطق مختلف کشور جایگاه مناسبی داشته باشد.

معتمدی زاده ابراز داشت: نیروگاه های خورشیدی علاوه بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال، سالانه از انتشار حجم قابل ملاحظه ای از گازهای آلاینده به جو پیشگیری می کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استان با توجه به قرار گرفتن روی کمربند تابش ایران ،پتانسیل بسیار خوبی برای راه اندازی و کسب درآمد از طریق نیروگاه های خورشیدی دارد.

وی بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان آماده اعطای پروانه بهره برداری و کمک به درآمدزایی و تولید از طریق نیروگاه های خورشیدی است.

معتمدی زاده افزود: خرید تضمینی برق ( Feed-in tariff‎) راهبردی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است به طوری که مالک نیروگاه‌های خورشیدی، برق تولیدی خود را به قیمت تضمینی به دولت می فروشد.

برنامه های توسعه نیروگاه های خورشیدی

معتمدی زاده اظهار داشت:ایجاد نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت۲ تا هفت مگاوات در هشت نقطه ی شهرستان های استان از طرف شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد به توانیرپیشنهاد شده که در صورت تحقق گامی برای تولید و درآمدزایی در این عرصه است.

کارشناس رسانه و تبلیغات روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد می گوید: یک هزار دستگاه پنل خورشیدی به عشایر این استان در سال جاری واگذار می شود.

ضرغام علیبازی اظهار داشت: برق محل اسکان عشایری که بیشتر از چهار کیلومتر با شبکه برق فاصله داشته باشند از طریق پنل های خورشیدی سبک و قابل حمل تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: این پنل ها (سامانه ها) قابلیت تولید ۱۰۰ وات برق را دارا هستند که روشنایی حداقل پنج شعله لامپ کم مصرف، شارژ چراغ قوه و گوشی همراه را تأمین می کنند.

علیبازی از برگزاری مناقصات و انعقاد قرارداد خرید پنل های خورشیدی خبرداد و تاکید کرد: تنها ۱۰ درصد قیمت تمام شده پنل ها از سوی عشایر پرداخت و مابقی آن توسط دولت تأمین اعتبار می شود.

وی آثار زیست محیطی اجرای این طرح را بسیار ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد که با گسترش استفاده از انرژی های نو، شاهد کاهش آثار مخرب استفاده از سوخت های فسیلی، تخریب جنگل ها و مراتع باشیم.

کارشناس رسانه و تبلیغات روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد، وزن کم، قابل حمل بودن و نصب آسان را از مهمترین مزایای این پنل ها عنوان کرد و افزود: این مزیت به مصرف کننده کمک می کند تا بدون نیاز به متخصص، به راحتی خود بتواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.

وی میزان مصرف برق در استان کهگیلویه و بویراحمد را ۳۶۵ مگاوات عنوان کرد و افزود: میزان مصرف برق در روزهای تابستان گاه تا بیش از ۴۰۰ مگاوات نیز می رسد.

کارشناس رسانه و تبلیغات روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد، ابراز داشت:افزون بر ۲۷۲ هزار اشتراک برق در  کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیش از ۸۰  درصد این تعداد مشترک در بخش خانگی خدمات دریافت می کنند.

وی اضافه کرد:حدود ۵۰ درصد از مشترکان  برق کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری استان سکونت دارند.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان بوده که ۶ شهرستان آن در منطقه گرمسیری و سه شهرستان در منطقه سردسیری واقع شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha