۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84480046
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

شالیزارهای نوسازی شده گیلان برای کشت دوم مناسبت تر است

رشت - ایرنا - شالیزارهایی که تحت پوشش طرح تجهیز و نوسازی قرار گرفته اند شرایط مناسب تری برای کشت دوم محصولات کشاورزی در این استان را دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:  در این اراضی به دلیل زهکشی های مناسب آب های ناشی از بارندگی از زمین ها خارج شده و فرصت برای کشت دوم فراهم می شود بنابر این صاحبان این زمین ها می توانند در این اراضی برای کشت دوم محصولات کشاورزی اقدام کنند.

مسعود اسدی پرور خاطرنشان کرد: شالیکاران می توانند از این فرصت مناسب برای کشت محصولات کشاورزی از جمله شبدر، راتون، باقلای مازندرانی، انواع نباتات علوفه ای و سبزیجات برگی و غده‌ ای استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به کشت دوم برنج توسط برخی از شالیکاران گیلان اضافه کرد: کشت دوم برنج معمولا از مرداد ماه آغاز می شود و ۷۰ روز تا برداشت برنج ادامه دارد بنابراین اکنون زمان شخم و آماده سازی اراضی کشاورزی برای کشت دوم برنج نیست.

اسدی پرور درباره پرورش "راتون" بعد از برداشت اول برنج نیز گفت: پرورش راتون نیز بعد از برداشت اولیه برنج معمولا از مرداد ماه آغاز و اواسط مهر برداشت می شود بنابر این اکنون دیگر شرایط مناسبی برای پرورش این محصول نیست.

وی با اشاره به ضرورت توجه شالیکاران به کشت دوم بعد از برداشت برنج اظهار داشت: کشت دوم محصولات کشاورزی می تواند منبع خوب درآمدی برای خانواده های شالیکار باشد.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گیلان از ۲۳۸ هزار اراضی شالیزاری استان پیش بینی می شود که افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار زیر کشت دوم انواع محصولات کشاورزی برود.

 پارسال ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی در کشت دوم در گیلان تولید شد که راتون، گیاهان خانواده حبوبات، باقالای مازندرانی، انواع نباتات علوفه ای و سبزیجات برگ غده‌ای از جمله آن‌ ها است که ارزش ریالی آنها سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

بر اساس تقویم کشاورزی استان گیلان زمان مناسب کشت حبوبات پاییزه از نیمه دوم مرداد تا دهه آخر شهریور، شبدر بلافاصله بعد از برداشت برنج "شهریور و مهر" ،سبزیجات برگی و غده ای از نیمه دوم شهریور تا نیمه آبان، باقلا از نیمه دوم مهر تا اوایل آذر و راتون بعد از برداشت برنج است.

بر اساس آخرین آمارها تاکنون بالغ بر ۸۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان تحت پوشش طرح تجهیز و نوسازی قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha