۱۱۹ هزار نفر از نوآموزان دارای علایم شک‌برانگیز هستند

تهران - ایرنا - معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طبق آخرین آمار ۱۱۹ هزار نفر از نوآموزان دارای علایم شک‌برانگیز هستند، یعنی این افراد با مشکلاتی از نظر آمادگی تحصیلی فعلا مشکوک هستند و بعد از انجام تست‌های تخصصی وضعیت آنها مشخص می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ محمدحسن عظیم عراقی درباره آخرین آمار دانش‌آموزانی که به عنوان موارد مشکوک معرفی شده‌اند، افزود: تعداد ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات شنوایی، ۵۲ هزار و ۱۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات بینایی، ‌ دو هزار و ۲۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات جسمی حرکتی و همچنین ۴۵۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات اتیسم تشخیص داده شده‌اند.

عظیم عراقی در توضیح سایر علائم مشکوک کودکان در پایگاه‌های سنجش سلامت گفت: کودکانی که به پایگاه‌های سنجش مراجعه می‌کنند توسط مراقبان سلامت از جهات پوست، مو، ناخن، قد، دهان، دندان و... مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس بعد از بررسی این موارد توسط همکاران ما مورد سنجش بینایی و شنوایی  قرار می‌گیرند و دانش آموزانی که مشکوک به مشکل خاصی هستند به مراجع تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در نهایت یک تست به عنوان تست آمادگی تحصیلی داریم که اگر دانش آموزان در آنجا مشکوک به مشکل تشخیص داده شوند ارجاع تخصصی هوش می‌شوند تا به شکل تخصصی مشکل آن ها بررسی شود.  

عظیم عراقی در پاسخ به این سوال که آیا کودکان ارجاع آمادگی تحصیلی همان دانش آموزان دیرآموز هستند؟ گفت: دانش آموزان ارجاعی آمادگی تحصیلی سه دسته هستند که در دسته اول، در اکثر مواقع تعداد بسیار زیادی از آنها دانش‌آموزان عادی تلقی می‌شوند، یعنی هیچ مشکلی ندارند، زیرا به هر دلیلی تست های سنجش را به خوبی پاسخ نداند. بخش دیگر، کودکان دیرآموز هستند که می‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند. بخش سوم ارجاع آمادگی تحصیلی، کودکان کم توان ذهنی هستند که نیاز است در مدارس استثنایی تحصیل کنند.

وی درباره کودکانی که مشکل گفتاری دارند، گفت: در بخش شنوایی یک سری کلمات از دانش آموز پرسیده می‌شود، اگر او نتواند کلمات را به درستی ادا کند ما او را با گفتار درمان ارجاع می‌دهیم در اینجا ارجاع تخصصی وجود ندارد. ما نمی‌توانیم به این دسته از کودکان بگوییم که مشکلات گفتاری دارند، زیرا اگر مشکل گفتاری داشته باشند در بخش شنوایی نیز دچار مشکل هستند. برخی کودکان هستند که صرفاً نمی‌توانند برخی حروف را به درستی ادا کنند و این مشکل گفتاری نیست.

معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این مساله در کودکان دلایل مختلفی دارد، وقتی خانواده‌ها با کودکان صحبت و بازی می‌کنند به یادگیری و ادای دقیق حروف از سوی فرزندانشان کمک می‌کنند، اما اگر کودکان کمتر در خانواده صحبت کنند موجب تشدید این موارد خواهد شد.

ارجاع سه درصد کودکان به مراجع تخصصی 

وی در پاسخ به این سوال که در مجموع چند درصد از کودکان به مراجع تخصصی ارجاع داده می‌شوند؟ می‌گوید: در کل سه درصد از کودکانی که به پایگاه‌ها می‌آیند ارجاع داده خواهند شد، یعنی از ۱۰۰ نفر سه نفر مشکل و ضعف شنوایی دارند. البته اینطور نیست که کودکان در شنوایی ضعف‌های شدیدی داشته باشند.

وی درباره دانش آموزان  مشکوک به  اختلال یادگیری ادامه داد: بیشترین مراجعان ارجاع داده شده به مراکز تخصصی، کودکان  مشکوک به اختلال یادگیری یا دیرآموز هستند، این کودکان به اداره آموزش و پرورش استثنایی ارجاع داده می‌شوند و همکاران با یک سری آزمون‌های تخصصی‌تر کودکان را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

فرآیند سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان هر سال از ابتدای تیر ماه جهت بررسی وضعیت سلامت جسمانی دانش آموزان انجام می‌شود و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد. این رویه به صورت کاملا حضوری است به همین علت با توجه به شیوع کرونا ویروس، نخست تعداد این پایگاه‌ها افزایش یافت و دوم سیستم نوبت‌دهی به گونه‌ای برنامه‌ای ریزی شده تا روزانه تعداد مشخصی به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha