توسعه شبکه‌ مجازی در کرونا موجب افزایش بهره‌وری در دانشگاه فرهنگیان شد

تهران - ایرنا - دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان گفت: توسعه شبکه‌های مجازی مبتنی بر دورکاری در دوره مواجهه اعضای سازمان‌ها با ویروس کرونا، به مقوله کار تیمی به عنوان متغیر مهم و اثرگذار در بهره‌وری سازمانی کمک شایانی در این دانشگاه کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان در نشست رابطان فعال در سامانه ساعا «سامانه آموزش عالی ایران» افزود: سامانه ساعا مهمترین ابزار ارتباطی دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است به همین منظور بر ثبت به موقع آمار و اطلاعات مربوط به دانشگاه در سامانه از سوی مدیریت‌های سازمان مرکزی و همچنین پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور تاکید می‌شود چون هر گونه تعامل با وزارت علوم مبتنی بر محتویات درج شده در سامانه مذکور است.  بنابراین تسریع در ثبت به هنگام اطلاعات کامل در سامانه، بهبود و پیشرفت امور دانشگاه را به همراه دارد.

این استاد دانشگاه، خطاب به حاضران در نشست با متفاوت خواندن نگاه خود به سامانه ساعا تصریح کرد: همه دغدغه شما ورود به هنگام در سامانه و ثبت درست و کامل اطلاعات مربوط به پرسنل، فضاهای کالبدی، تجهیزات و دانشجو معلمان است، در حالی که از نظر مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان، رفع هر گونه نیاز دانشگاه صرفا مبتنی بر تعامل با وزارت علوم از طریق سامانه ذکر شده است.

وی، ترمیم هرم اعضای هیات علمی، توسعه متوازن رشته های مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و در آینده پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی، توسعه ضروری پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان را صرفا از طریق دسترسی به اطلاعات موجود در سامانه ساعا اعلام کرد.

وی، سامانه ساعا را درگاهی الکترونیکی به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش کارآیی و بهره وری سازمانی عنوان و با تاکید بر اهتمام در ثبت به موقع داده‌ها در سامانه به منظور اقدام وزارت علوم برای برآورد تسهیلات مورد نیاز دانشگاه، ابراز امیدواری کرد: با همکاری بیش از پیش مدیران و مسئولان دانشگاه در سطح ستاد و صف شاهد ارتقای سامانه به منظور دستیابی سریع به اهداف دانشگاه باشیم.

کچوئیان، وفاداری، تعهد، تعلق سازمانی و رفتار شهروندی را از جمله متغیرهای مهم رفتار سازمانی برشمرد و تصریح کرد: سرعت عمل و اقدام به موقع مدیران و کارکنان، صلاحیت بخشی و افزایش بهره وری در سازمان را به دنبال دارد.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، با طبقه بندی متغیرهای ذکر شده در دو بخش متغیرهای مستقل فردی، مشتمل بر انگیزش، ارزش، نگرش، ادراک و احساس و همچنین متغیرهای مستقل جمعی، مشتمل بر کار تیمی، قدرت، سیاست، ارتباطات و پویایی های گروهی، خاطر نشان کرد: توجه به مدیریت منابع انسانی، به ‌ویژه توانمندسازی کارکنان و اعضا در سازمان‌ ها و از طرف دیگر فرهنگ گروهی و تیمی کار کردن از جمله معیارهای مهم و ضروری برای پیشرفت و موفقیت سازمان ها به شمار می رود.

فراهم شدن امکان دسترسی به اطلاعات دانشگاه فرهنگیان در سامانه ساعا 

ایوب ابراهیمی مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان نیز با تاکید بر قدرت رهبری، سازماندهی، برنامه ریزی و کنترل و نظارت به هنگام مدیران دانشگاه در راستای تحقق اهداف سازمانی گفت: امکان دسترسی به اطلاعات و داده های دانشگاه فرهنگیان در سامانه ساعا فراهم است.

ابراهیمی، با اشاره به تغییر رویکرد دولت از سال ۹۴ مبنی بر استقرار دولت الکترونیک در سازمان ها و ارگان های دولتی، تصریح کرد: در سازمان ها مجموعه ای از داده ها و اطلاعات پراکنده موجود بود که با استقرار دولت الکترونیک گردآوری داده ها و فرایندها به صورت یکپارچه در سامانه ای مرتبط به منظور شرح وضع موجود در زمان ممکن لازم و ضروری به نظر می رسید.

مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، راه اندازی سامانه ساعا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را فعالیتی مهم و اثرگذار در این خصوص اعلام کرد و گفت: سرمایه های مهم ارتباطات، انسانی و ساختاری تسهیل کننده کار تیمی در حکمرانی داده ها به شمار می رود.

این مقام مسئول، با تاکید بر هماهنگ سازی و متناسب سازی ساختارهای جدید و قدیم خاطر نشان کرد: اتوماسیون دفتر برنامه ریزی و فرایند دفتر گسترش آموزش عالی، دسترسی به اطلاعات اعضا و فارغ التحصیلان، مراکز و واحدها و ساختارهای سازمانی و تشکیلات سامانه های دانشجویی و پژوهشی، هم اکنون در سامانه ساعا قابل دسترسی است.

ابراهیمی، برگزاری دوره آموزشی کار با سامانه برای همه افراد در همه دوره ها به منظور فهم مشترک و بومی سازی سامانه متناسب با ساختارهای دانشگاه فرهنگیان را اقدامی موثر از جانب مسؤولان وزارت علوم برشمرد و افزود:  نظم دهی دقیق در پاسخگویی به موقع به همکاران و جلوگیری از ارجاع امور به افراد غیرمسؤول و همچنین افزایش تعامل با وزارت علوم، تسریع کننده دستیابی به اهداف مد نظر توسط مدیران و مسؤولان دانشگاه فرهنگیان است.

وی، در پایان با تاکید بر قدرت رهبری، سازماندهی، برنامه‌ریزی و کنترل و نظارت به هنگام مدیران دانشگاه در راستای تحقق اهداف سازمانی، اظهار داشت: شاخص‌هایی چون پاسخگویی به موقع به رابطان استانی، همکاری و مشارکت در تصمیم گیری های سازمانی، وجدان کاری، انضباط اجتماعی، خلاقیت و نوآوری و تقویت روحیه کار گروهی از جمله اولویت های مهم سازمان های پیشرو و موفق است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha