تولیدکننده ورزشی: ذهنیت‌ها نسبت به البسه ورزشی ایرانی باید تغییر کند

تهران- ایرنا- تولیدکننده ورزشی ایرانی که تولیداتش در المپیک توکیو مورد استفاده برخی از کشورها قرار گرفت، با اشاره به لزوم تقویت کالای ایرانی در بازار جهانی گفت: باید این تفکر تغییر کند که کالای ورزشی ایران فاقد استاندارد است.

به گزارش ایرنا، رهبر انقلاب در دیدار با مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات و لباس ورزشی در داخل کشور اظهار داشتند: من شنیدم که امسال چندین کشور از لباس ورزشی‌ که محصول تولیدی کشورمان بود استفاده کردند. این نشان ایرانی در دنیا درخشید و در واقع با این اقدام انحصار کلیشه‌ای بعضی ز نشان‌های بین‌المللی شکسته شد که این خیلی باارزش است.

بیانات مقام معظم رهبری بهانه‌ای شد تا گروه ورزش ایرنا پای سخنان مدیر این برند ورزشی بنشیند. تولیدکننده‌ای که اکنون نام وی فراتر از مرزهای جغرافیایی و قاره آسیا رفته و می‌رود تا به انحصار چند برند معروف جهانی در میادین بین‌المللی ورزش پایان دهد.

متن کامل گفت وگوی ایرنا با مجید ساعدی‌فر را در زیر می‌خوانیم.

 چرا با وجود تنوع زیاد پوشاک، تولید البسه ورزشی را در دستور کار قرار دادید؟

 زمانی که احساس کردم ایران در زمینه پوشاک ورزشی، بازار راکدی دارد و ورزشکاران را مشتاق تهیه و خرید لباس ورزشی دیدم  به این فکر افتادم که به رفع نیاز این جامعه آماری بزرگ بپردازم و به صورت حرفه‌ای نیز کارم را آغاز کردم. همچنین من از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به عنوان پزشک و فیزیوتراپ در کنار تیم ملی فوتبال فعالیت داشتم و از نزدیک شاهد دغدغه ورزشکاران در این زمینه بودم.

رهبر انقلاب با اشاره به استفاده دیگر کشورها از تولیدات شما آن را نمونه شکستن انحصار برندهای معروف دانستند.

بله بیانات ایشان را شنیدم. از توجه معظم‌له به تولید داخلی و حمایت از تولیدکننده داخلی بسیار ممنون و سپاسگزارم. خوشحالم این برند ایرانی توانسته قدمی بزرگی در این زمینه بردارد و نام ایران و کالای ایرانی را در بزرگترین آوردگاه‌های ورزشی جهان نمایش دهد. امیدوارم در آینده هم شاهد موفقیت هر چه بیشتر تمامی برندهای ایرانی و تولید کنندگان داخلی در سطح جهان باشیم تا ثابت کنیم کالای ایران در بازارهای جهانی هم می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

برندهای ایرانی در سطح جهان ناشناخته است آیا این موضوع به کیفیت اجناس برمی‌گردد یا نتیجه ضعف در بازاریابی است؟

موضوع برند و برندینگ بسیار پیچیده و وسیع است. برندهی بزرگ دنیا برای فروش و بازاریابی فعالیت‌هایی دارند که در ایران هیچ شرکت و برندی حاضر به انجام آن نیست. شاید اگر بخواهم جواب سوال شما را به صورت کامل بدهم نیاز به یک یا چند کتاب به صورت مختصر باشد. برندینگ و بازاریابی هر کدام مقوله‌ای مهم در زمینه توسعه کسب و کار به شمار می‌رود.

روند برندسازی را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برندسازی در ایران در ابتدای راه است. فکر می‌‍کنم در بازاریابی صادراتی که شامل بخشی از فرایند صادرات کالا بوده باید اقدامات مهمی صورت گیرد زیرا این کار برای صادرات باید قبل از هر کاری انجام شود.  البته این مهم مسائل و مشکلاتی را پیش‌رو  دارد که تولیدکننده را به چالش مواجه می‌کند.

چه چالش‌هایی پیش‌روی یک تولید کننده برای صادرات کالا وجود دارد؟

ابتدا باید ببینیم کشور هدفِ ما از لحاظ سیاسی و اقتصادی چه رابطه‌ای با ایران در سطح کلان دارد. قوانین و تعرفه‌های کشور مقصد را باید به درستی بشناسیم. همچنین نحوه ارسال و قوانین گمرکی باید در نظر گرفته شود. بحث تبادل مالی بین کشورها در زمینه ارز و ریال از دیگر چالش‌ها است. 

در مسابقات بین‌المللی کشتی حضور فعالی دارید آیا تنها برای بازاریابی در حوزه رشته کشتی حضور دارید یا در مسابقات بین‌المللی سایر رشته‌ها هم نفراتی از شرکت شما حضور پیدا می‌کنند؟

حضور من در مسابقات تنها به کشتی ختم نمی‌شود بلکه در تلاشم تا جدول مسابقات مهم رشته‌های مختلف را تهیه کنم. جدول این رشته‌ها برای مسابقات فدراسیون‌هایی است که با آنها همکاری دارم. والیبال، هندبال، دوچرخه‌سواری، کشتی و ... از جمله فدراسیون‌هایی هستند که در خارج از کشور با آنها همکاری دارم.  برای بازاریابی در مسابقات این رشته‌ها حضور دارم و تا جایی که شرایط مهیا باشد شرکت می‌کنم. البته زمانی که برنامه خودم هم با مسابقات جور نباشد تیم بازاریابی شرکت حضور پیدا خواهد کرد. 

در المپیک توکیو بیش از ۳۰ کشور جهان در رشته کشتی از البسه تولیدی مجید استفاده کردند. این مهم می‌رود تا به انحصار چند نام خاص در ورزش پایان دهد برای این کار چه برنامه‌ای دارید؟

 رقابت با غول‌های تولیدی البسه جهان کار راحتی نیست و به شخصه معتقدم کار سختی است. در سالیان اخیر با چند سیاست مختلف توانستیم جایی در تورنمنت های جهانی پیدا کنیم. لحاظ کردن استانداردهای جهانی بالا در تولید لباس و قیمت‌گذاری مناسب از جمله این سیاست‌ها بود. باید این ذهنیت را تغییر دهیم که کالای ایرانی فاقد کیفیت و استاندارد بالا است.

این ذهنیت در حال حاضر تغییر کرده یا قرار است در آینده با برنامه‌های مختلف تغییر کند؟

به دنبال آن هستیم که با برنامه‌ریزی بلند مدت در زمینه حضور در رقابت‌های بزرگ جهانی و المپیک برنامه‌های خود را پیش ببریم. البته در سالیان گذشته این برنامه در دستور کار قرار گرفته و با استفاده از راهبرد بازاریابی تا حدوی موفق عمل کردیم. برای شکستن انحصار برندهای بزرگ کار سختی پیش رو داریم و مشکلاتی را هم خواهد داشت؛ اما باید با کم کردن موانع، تقویت نقاط قوت و استفاده از فرصت‌ها به مهمترین هدف که حضور فعال و گسترده در میادین بزرگ ورزشی جهان است دست پیدا کنیم.

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha