سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه اسلامی برگزار شد

تهران - ایرنا - نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی دانشگاه اسلامی با عنوان "چارچوب نهادی و نظام اجرایی سند دانشگاه اسلامی" به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این نشست حجت الاسلام روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی‌ اظهار داشت: پرداختن به مساله دانشگاه اسلامی و فرایند اسلامی شدن دانشگاه ها  و ذره بین در دانش که یکی از آرمان های مورد توجه و تاکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب در طول دوران ۴۰ و چند ساله انقلاب بوده یکی از کارهای شایسته ای است که مورد توجه این مجموعه قرار گرفته و جای تشکر و سپاسگزاری دارد.

وی افزود: قطعا تامل و تحلیل فرایندهای مطلوب در تحقق دانشگاه اسلامی می تواند ما را در توفیق بیشتر و بهتر در راستای دستیابی به شاخص ها و مولفه های یک دانشگاه مطلوب اسلامی کمک کند.

دبیر شورای اسلامی‌ ادامه داد: در طی سال های گذشته بزرگان و اندیشمندانی در این مسیر برای تحقق این هدف تلاش کرده و زحمت کشیدند و جای پای بسیار مناسبی را به لحاظ عرصه سیاستگزاری و اسناد محقق کردند. بزرگانی همچون مرحوم آیت الله مصباح یزدی و شخصیت هایی مانند دکتر گلشنی، غلامعلی حداد عادل و وزرای وقت که این حرکت به طور رسمی در سال ۱۳۷۶ انعقاد شد و عملا در آن سال بوسیله رییس جمهوری دوران اصلاحات آنچه که پس از مذاکرات مفصل مصوب شد به عنوان سند اول دانشگاه اسلامی تصویب و به دانشگاه ها ابلاغ شد.

شاطری همچنین گفت: ما در تلاش دوباره ای که برای احیا و تقویت فرایند اسلامی شدن دانشگاه ها و دستیابی به اهداف تعریف شده در سند اول شروع کردیم در سال ۱۳۸۶ این حرکت را با مطالعه آسیب شناسانه از عرصه سیاست ها، عرصه اجرا، عمل، ساختارها و برنامه ها کار بازنگری در سند موجود وقت را شروع کردیم و عملا با شناخت نقاط خلاء به لحاظ خلاء در حوزه تئوریک یا خلاء در حوزه ساختارها یا برنامه ها عملا به سمت این که زمینه های تحقق سند را بیشتر فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: به همین اساس با توافق با دبیر وقت شورا و ریاست نهاد در آن دوره که زمان وزارت زاهدی در علوم بود حرکت بازنگری در سند را انجام دادیم و در سال۹۲  سند بازنگری شده ابلاغ شد و به دانشگاه ها برای اجرا فرستاده شد. برگرفته از آسیب شناسی قبل با کمک بسیار خوب و علمی  محمد ابراهیم سقزچی و مجموعه های مختلف کار مطالعاتی دقیق و همفکری و هم اندیشی مناسب و پویایی با مجموعه های مرتبط و ذینفع در مجموعه آموزش عالی کشور در ستاد، صف و دانشگاه ها در حوزه دانشگاه ها و در ارتباط با مجموعه های پیرامونی مرتبط با فرایند اسلامی شدن دانشگاه ها و مساله بازنگری و اجرای کامل فرایند دانشگاه اسلامی را پیگیری کردیم.

دبیر شورای اسلامی‌ افزود: مجموعه هایی مثل حوزه های علمیه به عنوان عقبه های تئوریک نظام اسلامی و مجموعه هایی مانند مجلس و نیز مراکز هم اندیشی همچون پژوهشگاه ها و مراکز مطالعاتی مورد توجه قرار گرفت و پس از یارگیری و هم اندیشی مجدد پس از حدود یازده هزار نفر ساعت این کار در طول یک مدت حدود هشت ماه با سرعت مناسب و با بودجه  تقریبا ناچیز در نسبت با اسناد دیگر که زمان بیشتری داشتند و هزینه بالاتری تدوین شد.

حجت الاسلام شاطری اضافه کرد: با توجه به این که وقتی ما در سال ۹۲ خواستیم سند را ابلاغ کنیم در فاصله بین سال ۷۶ تا ۹۲ که اولین سند مصوب و مشروع شورای عالی برای مدیریت فضای علم و فرهنگ این سند که محصول کار مرحوم مصباح که شخصا با تلاش مضاعف در تمام جلسات حاضر و مباحث پیگیر می شد؛ در آن فضا و فرصت نقشه جامع علمی در مجموعه شورای عالی و وزارت علوم به صورت دو پروژه و خط موازی شروع شد.

وی یادآور شد: آن سند نوشته شد و مجموعه سند مهندسی فرهنگی که سال های بعد این حرکت شروع شد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم اسنادی بود که به این مجموعه اضافه و تلاش شد این کار کامل شود ضمن این که تمام بحث پرداختن به ارتقای آموزش عمومی و عالی قبلا ضمن همین دانشگاه اسلامی و مدرسه اسلامی مطرح و اسنادش موجوده و بحث فرهنگی در سطح آموزش عالی و محیط فرهنگی که منحصر بود در همین سند منتها نقشه مهندسی به کل فرهنگ عمومی هم پرداخت.

دبیر شورای اسلامی‌ ادامه داد: نقشه جامع علمی که در اصل نقشه جامع اداره کشور بر اساس علم هست یعنی همه عرصه ها. این مطالب بیان شد تا مختصات هویتی و ماموریتی سند دانشگاه اسلامی در نسبت با دیگر اسناد مشخص کنم که بعدا در فرایند تحلیل، تجزیه، تجویز و توصیه برای بهینه سازی فرایندها این نسبت  و مناسبت ها به خوبی دیده شود تا بتوانیم به راه کارهای دقیق و درست تری برسیم. همین الان در بخشی از متولیان این کارها به دلیل عدم اشراف بر این مناسبات و نسبت بعضا اصرار بر موازی کاری و هدر رفتن هزینه و سرمایه و ظرفیت ها شکل می گیرد که یکی از آفت ها و آسیب های کار است.

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha