۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۱۱
کد خبر: 84475037
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

 پروژه تحقیقاتی مناسب‌ترین زمان برداشت خرما در جهرم انجام شد

شیراز- ایرنا- عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس و مجری پروژه مناسب‌ترین زمان برداشت ارقام خرمای برحی، شاهانی و مجول در استان فارس گفت:با انجام یک طرح تحقیقاتی در باغ تحقیقاتی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم، مناسب‌ترین زمان برداشت خرما اعلام شد.

حمیدزرگری شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رعایت مناسب ترین زمان برداشت یک یا چندمرحله ای خرما سبب افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی خواهد شد. برداشت زودهنگام سبب می شود تا بخشی از میوه به صورت خارک غیراستفاده برداشت شود. برداشت دیرهنگام نیز به واسطه ریزش، ترشیدگی و پوسیدگی میوه باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصول خواهد شد و میزان تولید یک رقم ضمن پایداری نسبی باید از نظر کمی و کیفی به گونه ای باشد که نسبت درآمد به هزینه به نفع نخلکار باشد.

وی بیان کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۰ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی درباغ تحقیقاتی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم، برای گرده‌افشانی درختان خرمای شاهانی، برحی و مجول اقدام و در مرداد و شهریورماه ۱۴۰۰ نیز محصول هر رقم براساس زمان برداشت در قالب طرح آماری کشاورزی برداشت شد. سپس خواص کمی و کیفی میوه این ارقام اندازه‌گیری و مقایسه شدند و با توجه به مزیت نسبی و تولید اقتصادی، این زمان مناسب‌ترین شرایط جهت برداشت به باغداران در استان فارس معرفی می‌شوند.

زرگری با بیان اینکه خرمای شاهانی یکی از مهمترین و فراوان ترین ارقام خرمای فارس است که حدود ۹۵ درصد از نخل های جهرم را شامل می شود، اضافه کرد: خرمای شاهانی که رقم غالب استان فارس و منطقه است به صورت خارک، رطب و خرما مصرف می شود.

وی ادامه داد: همچنین خرمای رقم مجول یکی از ارقام بسیار مرغوب و با ارزش تجاری فراوان و یکی از گران ترین خرمای جهان به حساب می آید و با توجه به نرسیدن همزمان میوه خرمای مجول برداشت این خرما به صورت چندمرحله ای انجام می‌گیرد و در مرحله رطب و خرما مصرف می شود. رقم برحی از جمله مشهورترین ارقام دنیاست که در مراحل مختلف خارک، رطب و خرما برداشت می شود.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس اضافه کرد: اکثر انواع خرما در مراحل کاملا رسیده (رطب و خرما) برداشت می شوند که زمان رسیدگی میوه ارقام نیز می‌تواند در تنظیم بازار و سازگاری ارقام در مناطق با دوره خاص آب و هوایی نقش اساسی داشته باشد.

به گفته زرگری در صورتی که برداشت به موقع انجام پذیرد محصول بهترین کمیت و کیفیت را خواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه برداشت زود به علت نرسیدن کامل محصول باعث کاهش عملکرد و عدم مرغوبیت می شود و از بازارپسندی محصول می کاهد، تأکید کرد: برداشت با تأخیر به علت رسیدگی بیش از  حد، ممکن است محصول در هنگام برداشت صدمه ببیند و قسمتی از آن فاسد و غیر قابل فروش شود که برای تولید کننده زیان بار است و رای انبار کردن به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.

زرگری با بیان اینکه زمان برداشت خرما براساس ظاهر و بافت میوه تعیین می شود که صفات مذکور متأثر از میزان رطوبت و قند میوه است، ابراز کرد: برداشت محصول در زمان مناسب می‌تواند نقش مؤثری در کاهش شدت ترک خوردگی خرما، خشکیدگی بیش از حد خرما، آلودگی به آفات و حمله میکروارگانیسم‌ها داشته باشد.

این محقق گفت: انتخاب مناسب‌ترین زمان برداشت نقش حیاتی در بازارپسندی محصول تولیدی، جلوگیری از اتلاف عمر و سرمایه نخل کار، تضمین درآمد تجاری و پایداری صنعت خرما دارد.

ٰمرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، مجری طرح مناسب‌ترین زمان برداشت ارقام خرمای برحی، شاهانی و مجول در استان فارس بوده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha