محمد حسین رزاقی با بیان اینکه این شرکت در حال مذاکره با سه خودروساز بزرگ برای افزایش مجموعه تاییدیهها است، اظهار داشت: تاییدیه خودروسازان به این ترتیب است که علاوه بر فرمولاسیون، فرآیند تولید و بسته بندی را نیز تایید میکنند.
وی با اشاره به اینکه باید عملکرد روغن موتور نیز با توجه به ویژگی موتور از سوی خودروسازان تایید شود افزود: روغن موتور "مگلوب" فراتر از استانداردهای ای پی آی جهانی بوده و این امر موجب شده تا اتفاق بزرگی در صنعت روغن موتور کشور رقم زده شود.
رزاقی در ادامه درخصوص گرید مگلوب بیان داشت: این محصول برای اتومبیلهای کلاس یک جهانی است که در گذشته وارد میشد اما در حال حاضرمهمترین اولویت ما کمک به عدم نیاز به واردات برای خودروهای مدل بالاست که منجر به حفظ عرضه کشور نیز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان رشد فروش حجمی این شرکت را ۱۰ درصد و رشد پنج ماهه را پنج درصد عنوان کرد و این میزان را بالاترین رشد بین شرکت های روانکار دانست.
مهمترین دلیل کمبود خوراک لوبکات، استفاده از نفت سنتزی در پالایشگاهها است
رزاقی، مشکل خوراک را از جمله مشکلات این شرکت ذکر کرد و تصریح کرد: مهمترین دلیل کمبود خوراک لوبکات، استفاده از نفت سنتزی در پالایشگاهها بوده است.
وی خاطر نشان کرد: «نفت سنتزی» ترکیبی از نفت خام و میعانات گازی است و به همین دلیل سهم تولید فرآوردههای سنگینتر مانند لوبکات در سبد پالایشگاهها کاهش داشته است.
به گفته مدیرعامل شرکت نفت سپاهان، چون پالایشگاهها به سمت خوراک سنتزی شیفت کردهاند، بنابراین قابلیت استحصال لوبکات را ندارند و این امر منجر به بروز مشکلاتی برای شرکت نفت سپاهان شده است.
وی همچنین درباره دلایل کاهش تولید خوراک افزود: پالایشگاه اصفهان سه اورهال بزرگ داشت که منجر به کاهش دریافت خوراک شد. این در حالی است که ما ۳۰ هزار تن از خوراک خود را از این پالایشگاه دریافت میکردیم اما با وجوداین موانع وبا مدیریتی که اعمال شد، لوبکات را از بندرعباس وارد کردیم که با وجود کاهش دریافت خوراک توانستیم جهش تولید و فروش داشته باشیم.
رزاقی همچنین گفت: طبق آمار بورس کالا حجم لوبکات پالایشگاههای تهران و اصفهان ۱۳۰ هزار تن (معادل۳۰ درصد) کاهش یافته که رقم قابل توجهی است.
اجازه ندادیم قیمت منطقهای روغن صادراتی ایران روند کاهشی داشته باشد
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه هر گونه مشکل در تولید این شرکت، بازار را نیز دچار چالش میکند خاطر نشان کرد: در حال حاضرقیمت خوراک به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده اما ازطرفی قیمت روغن پایه روند ثابت و نزولی داشته که به دلیل هماهنگیهایی که بین صادرکنندگان وجود دارد اجازه ندادیم قیمت منطقهای روغن صادراتی ایران روند کاهشی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت خوراک نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است اظهار امیدواری کرد که پالایشگاههای آبادان و تبریز لوبکات سنگین را وارد مدار تولید کنند. چرا که کمبود این محصول روی صنعت روانکار از جمله حمل و نقل تاثیرگذار است.
وی میزان نیاز لوبکات در کشور را دو میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت :این شرکت روزانه قابلیت دریافت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن لوبکات را دارد اما به دلیل کمبود در حال حاضر ۱۳ هزار و یکصد تن دریافت میکند.
وی از افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوبکات نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش قیمت نفت خبر داد و گفت: با این حال قیمت روغن موتور نسبت به سال گذشته ثابت بوده است.
رشد ۲ درصدی در حوزه صادرات به لحاظ حجمی
رزاقی، در ادامه از رشد ۲ درصدی در حوزه صادرات به لحاظ حجمی خبر داد و گفت: اگر خوراک تامین میشد ما بیش از این صادرات داشتیم اما پیش بینی می کنیم که با شرایط کنونی به ۳۰۰ میلیون دلار صادرات نزدیک شویم تا همه ارز حاصل از صادرات به جز مواردی که برای
خرید و واردات تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد، در سامانه نیما عرضه شود.
وی در خصوص پروژه در دست اجرای این شرکت نیز افزود:، هزینه سرمایهگذاری اجرای ۶ پروژه این شرکت، حدود شش هزار میلیارد تومان است که جدیدترین پروژه، پایانه صادراتی ۳۵ هزار تنی مخازن است که امیدواریم تا بهمن به بهرهبرداری برسد.
وی هدف از اجرای این پروژهها را در راستای مشارکت در مسولیت اجتماعی اشتغال زایی و جذب نیروهای کارآفرین و بوی منطقه عنوان کرد
وی همچنین افزایش صد هزار تنی ظرفیت تولید این شرکت رااز دیگر برنامههای در دستور کار عنوان کرد و یادآور شد: البته موانع تکمیل ظرفیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ بشکهای خوراک را نیز پیش رو داریم که اگر این مشکل نبود روزانه دو هزار تن به تولیدات شرکت اضافه میشد.
به گفته رزاقی، برنامه ما این است که از پایانه صادراتی چابهار به صورت فله صادر کنیم تا سهممان در بازارهای کشورهای منطقه افزایش یابد.
م. خ
نظر شما