۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۱۴
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 84474537
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی نخبه‌های قرآنی از مسیر عرصه‌های رقابتی

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۱۴
کد خبر: 84474537
شناسایی نخبه‌های قرآنی از مسیر عرصه‌های رقابتی

بیرجند - ایرنا - انس و الفت با قرآن، ترویج مبانی کلام حق و شناسایی نخبگان قرآنی در راستای آموزش کلام ناب الهی از مهمترین اهداف مسابقات قرآن است که سازمان اوقاف و امور خیریه تاکنون ۴۴ دوره آن را برگزار کرده و همواره از خراسان جنوبی نیز چهره‌هایی شناسایی و راهی عرصه‌های ملی و بین‌المللی شده‌اند.

به گزارش ایرنا فعالیت قرآنی باید در زندگی فردی و اجتماعی افراد ملموس شود زیرا می‌تواند در رشد توسعه ملی و اجتماعی تاثیرگذار باشد از همین رو توسعه همه جانبه و ترویج فرهنگ غنی قرآنی در آحاد جامعه یکی از الزامات برنامه‌های فرهنگی است که سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک نهاد فرهنگی مذهبی به طور خاص این مهم را دنبال می‌کند و برگزاری مسابقات سالانه در عرصه‌های استانی، ملی و بین المللی راهی برای شناسایی نخبه‌های قرآنی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در خراسان جنوبی گفت: مسابقات قرآن می‌تواند نخبگان و الگوها را شناسایی کند و مقدمه‌ای برای الگو و نخبه شناسی در مباحث قرآنی باشد.

حجت الاسلام حسن رحیمی با بیان اینکه خراسان جنوبی با توجه به علایق مردم به مباحث قرآنی در همه حوزه‌ها فعالیت دارد اما در حفظ قرآن قوی‌تر است افزود: معتبرترین مسابقات قرآن را سازمان اوقاف برگزار می‌کند و هدف از برگزاری مسابقات قران در مرحله اول جمع شدن علاقه‌مندان به قرآن کریم و سپس شناسایی استعدادها و نخبه‌های قرآنی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه حفظ قرآن در سراسر استان توسط اوقاف و امور خیریه دنبال می‌شود گفت: وظیفه اوقاف در زمینه حفظ است و سایر رشته‌های قرآن برعهده سایر نهادها است اما اماکنی که استعداد پرورش نخبه‌های قرآنی در سایر رشته‌ها را دارند، اوقاف حمایت می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات (۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران) در شهرستان بیرجند برگزار شد.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی، مدیحه سرایی، اذان و همخوانی قرآن کریم در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

عامل به قرآن باشیم

محمدمهدی معتمدی حافظ کل قرآن که در این دوره از مسابقات شرکت کرده است گفت: خداوند توفیق داد که پس از ۴۰ سالگی شروع به حفظ قرآن کردم.

وی با بیان اینکه قرآن را در مدت چهار سال و نیم حفظ کرده است افزود: اکنون ۲ سال و نیم است که حفظ قرآن را به اتمام رساندم و تاثیرات مثبتی در زندگی من داشته به خصوص اگر عامل به قرآن باشیم.

این حافظ قرآن با اشاره به مشکلات قرآن‌آموزان، تصریح کرد: متاسفانه استاد قرآن در استان کم است و از امکانات در این زمینه محروم هستیم.

معتمدی کیفیت برگزاری مسابقات قرآنی اوقاف در سطح استان را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: نزدیک‌ترین و مستقیم ترین راه ارتباط با خدا قرآن است و خدا را شاکرم که همسر و فرزندانم نیز در این مسیر قرار گرفته‌اند.

انس با قرآن راه نجات از مشکلات

امیرحسین مومن از حافظان ۲۰ جزء قرآن از شهرستان بیرجند هم گفت: از سال ۹۸ با مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) شعبه خراسان‌ جنوبی آشنا شدم و به لطف خداوند طی مدت یکسال ۲۰ جزء قرآن را حفظ کردم.

این جوان ۱۸ ساله درخصوص تاثیر قرآن بر زندگی اظهار داشت: قرآن همیشه مایه دلگرمی و قوت قلب انسان است  که انس با این کتاب آسمانی موجب رهایی از مشکلات است.

وی گفت: مسابقات قرآن از لحاظ کیفیت اجرایی در سطح خوبی است و اگر بخاطر شرایط کرونایی نبود از عموم مردم برای حضور دعوت می‌شد.

مومن با اشاره به ضرورت همت آحاد مردم و مسوولان برای ترویج فرهنگ و برنامه‌های قرآنی در جامعه افزود: خواندن و عمل کردن به قرآن، نه تنها سعادت دنیا بلکه آخرت انسان را تامین خواهد کرد.

حمایت شورای شهر بیرجند از توسعه برنامه‌های قرآنی

عضو شورای شهر بیرجند و یکی از داوران این مسابقات هم با اشاره به حمایت شورا از توسعه برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در سطح شهر گفت: یکی از برنامه‌های ما تشکیل کارگروهی از ادارات همسو در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی  برای پرهیز از موازی کاری در این زمینه خواهد بود.

عباس سروری با بیان لزوم برگزاری کرسی‌های تلاوت ثابت قرآن در مساجد عنوان کرد: متأسفانه با توجه به شیوع کرونا، این طرح قرآنی در استان تعطیل شده است اما می‌توان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی این کرسی‌های تلاوت قرآن را در مساجد برپا کرد.

۳۴۵ نفر زیر پوشش خدمات آموزشی مرکز حفظ مجازی خواهران

رییس اداره امور قرآنی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی هم با اشاره به اینکه مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قران کریم ویژه متسابقین خراسان جنوبی ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه در بیرجند برگزار شد گفت: به دلیل رعایت دستورالعمل‌ها تصمیم گرفته شد مسابقات در ۲ روز برگزار شود.

علیرضا محمدنژاد با بیان اینکه خراسان جنوبی در بخش حفظ قرآن کریم قوی‌تر عمل کرده است افزود: در حسینیه امام رضا (ع) مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کردیم داریم که بیش از ۱۰۰ نفر در سال‌های اخیر حافظ بخش‌های متعدد قرآن شدند.

وی بیان کرد: مرکز حفظ مجازی خواهران را هم در اوقاف و امور خیریه داریم که اکنون ۳۴۵ نفر زیر پوشش خدمات آموزشی این مرکز هستند.

راهیابی ۹ نفر به مرحله کشوری مسابقات قرآن 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم گفت: چهل و چهارمین دوره از مسابقات استانی قرآن کریم در جوار آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند با حضور ۱۴۹ متسابق برگزیده مرحله شهرستانی این مسابقات برگزار شد.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور با اشاره به اینکه از تعداد متسابقین ۷۴ نفر خواهران و ۷۱ نفر برادران بودند افزود: خراسان جنوبی توانسته است از نظر تعداد ثبت‌کنندگان در این مسابقات رتبه سوم کشوری را کسب کند.

وی بیان کرد: ۹ نفر اول رشته‌های مختلف (پنج نفر برادران و چهار نفر خواهران) این مسابقات به مرحله کشوری راه یافتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در رشته دعاخوانی هم چون داوری متمرکز در تهران برگزار می‌شود رتبه نداریم و در تهران معرفی خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha