۲۰ درصد تماس‌ با مرکز فوریت های پزشکی همدان مزاحمت تلفنی است

همدان- ایرنا- رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که ۱۵ تا ۲۰ درصد تماس‌های روزانه برقرار شده با اورژانس این استان، مزاحمت های تلفنی است که به عنوان یک حرکت غیراخلاقی، تاثیری منفی در انجام وظیفه و رسالت خطیر نیروهای این مرکز برای خدمت رسانی به مردم دارد.

«حبیب معصومی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: روزانه به طور میانگین یک هزار و ۳۰۰ تماس تلفنی با مرکز اورژانس همدان برقرار می شود که ۲۰۰ مورد از این تماس ها مزاحمت های تلفنی است.

وی اظهار داشت: برخی از مزاحمان تلفنی به علت تماس با شماره های فاقد هویت قابل شناسایی نیستند که به رغم پیگیری واحد رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی و تماس با شماره هایی که مزاحمت ایجاد می کنند، کسی پاسخ نمی دهد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با وجود صدور احکامی نظیر قطع تلفن و زندان برای مزاحمان تلفنی، این اقدام آنها موجب بروز وقفه و اختلال در انجام دقیق کار اورژانس برای خدمت رسانی فوری به بیماران می شوند.

معصومی با بیان اینکه افرادی که به عنوان مزاحم تلفنی با مرکز اورژانس تماس می گیرند بیمار روانی هستند، افزود: به تازگی فردی که ۳۰۰ بار برای اورژانس استان مزاحمت(از طریق تماس تلفنی) ایجاد کرده بود شناسایی و تحویل مراجع رسمی داده شد.

وی اظهار داشت: به طور معمول از مجموع یک هزار و ۳۰۰ تماس روزانه مردم با مرکز فوریت های پزشکی استان همدان، ۲۰۰ تا ۲۵۰ مورد آن به انجام ماموریت و اعزام آمبولانس منجر می شود.

ترافیک شهری، معضل اساسی آمبولانس‌های اورژانس 

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در ادامه ترافیک شهری و عدم همکاری برخی رانندگان برای بازکردن مسیر عبور و تردد آمبولانس ها در معابر را از جمله دیگر معضلات مرکز اورژانس همدان ذکر کرد و گفت: برخی از رانندگان با وجود مشاهده آمبولانس، بی توجه به موضوع اهمیت سرعت عمل در تردد این خودروی امدادی برای حفظ جان بیمار، به مسیر خود ادامه می دهند.

معصومی با بیان اینکه ایجاد مسیرهای ویژه تردد برای آمبولانس ها یکی از راهکارهای اساسی برای رفع این معضل و فراهم کردن زمینه خدمت رسانی سریع به مصدومان است، افزود: با توجه به نوع مبلمان و طراحی معابر شهری همدان، امکان احداث مسیر اختصاصی یا  خط ویژه تردد برای خودروهای امدادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: همکاری رانندگان با خودروهای اورژانس و اقدام سریع برای باز کردن معیر، یک اقدام اخلاقی و فرهنگی است که ترویج و نهادینه کردن آن در سطح جامعه نیازمند کار فرهنگی و رسانه ای است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: از سوی دیگر در مواردی، شاهد اقدام برخی رانندگان برای کورس گذاشتن با خودروهای اورژانس و یا ایجاد مزاحمت با سد کردن مسیر هستیم که همین امر موجب تاخیر قابل توجه در زمان انجام ماموریت برای رسیدن به محل و خدمت رسانی به بیمار اورژانسی می شود.

معصومی همچنین با اشاره به لزوم همکاری مردم با نیروهای اورژانس به عنوان کارشناس و متخصص حوزه بهداشت، درمان و سلامت، گفت: برخی از شهروندان هنگام حضور نیروهای اورژانس در منزل بر انتقال بیمار توسط آمبولانس اورژانس اصرار می کنند درحالیکه کارشناس فوریت های پزشکی با بررسی شرایط بیمار، انتقال نامبرده به بیمارستان را لازم نمی داند.

به گفته وی، شهروندان باید نظر کارشناسان فوریت های پزشکی را به عنوان متخصص این حوزه محترم شمرده و با آنها همکاری کنند چراکه مراکز درمانی و بیمارستان افرادی را که به صورت سرپایی مداوا شده و نیازی به بستری ندارند، پذیرش نمی کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha