۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۳۴
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84470909
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش تحریم اساتید دانشگاهی در جهان به دلیل تحقیقات علمی

تهران – ایرنا –درحالی که آمریکا تلاش کرده تا همواره تحریم علیه اساتید دانشگاهی به دلیل تحقیقات شان را گسترش دهد، جدیدترین گزارش یک گروه غیرانتفاعی با عنوان «بنیاد حقوق فردی در آموزش» حاکی است که تلاش‌ها برای تحریم دانشمندان به‌دلیل تحقیقات و شیوه‌های تدریس از سال ۲۰۱۵ به شدت افزایش یافته است. 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، وب سایت آمریکایی «کالج فیکس» که بر آموزش عالی متمرکز است، در گزارشی به قلم «کومی جرمن» و «شان استیونز» اعلام کرد این نحوه برخورد با اساتید دانشگاهی رو به افزایش است و به طور روزافزونی از بدنه دانشگاه اعمال می شود.

در مجموع ۴۲۶ مورد حوادث این چنین از ۱ ژانویه ۲۰۱۵ تا ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۱ میلادی روی داده که شامل تحقیق، مجازات، تنزل رتبه، تعلیق یا پایان کار اعضای دانشگاهی به دلیل سخنرانی، تحقیقات یا تدریس بحث برانگیز بوده است.

طبق این گزارش، سه چهارم این موارد منجر به نوعی تحریم شده که شایع ترین آنها در قالب تحقیق، تعلیق و پایان کار اعمال شده است.

نتایج این بررسی حاکی است حدود ۱۰۴ فرهیخته دانشگاهی شغل خود را از دست داده اند و ۹۳ نفر نیز در وضعیت مرخصی قرار گرفته اند یا از وظایف تدریس محروم شده اند.

در حالی که تنها ۲۴ درخواست برای تحریم اساتید دانشگاهی در سال ۲۰۱۵ گزارش شده، این رقم به ۱۱۳ مورد در سال ۲۰۲۰ رسیده است. همچنین ۶۱ مورد نیز در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاده است.

دو محقق یاد شده گفتند که قصد دارند پایگاه داده های مربوط به این مساله را به روزرسانی کنند و حتی سال های قبل از ۲۰۱۵ را در این فهرست بگنجانند، حتی اگر چنین کاری سخت به نظر آید.

این بررسی همچنین نشان داد اگرچه اساتید دانشگاهی اغلب به دلیل بیان دیدگاه های شخصی درمورد یک موضوع اجتماعی جنجال برانگیز هدف قرار گرفتند، نیمی از آنها به دلیل ابراز نظر در جهت خدمت به عملکرد آموزشی (۲۵ درصد) و عملکرد علمی (۲۵  درصد) مجازات شدند.

جرمن و استیونز دلایل متعدد افزایش حمله به اساتید دانشگاهی از سال ۲۰۱۵ را مورد بررسی قرار دادند و استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی و افزایش دو قطبی سیاسی را از جمله آن برشمردند.

آمریکا طی سال های گذشته انواع و اقسام تحریم‌ها را علیه دانشمندان و اساتید ایرانی انجام داده است؛ تحریم‌هایی که شامل شخصیت‌های مختلف دانشگاهی در بسیاری از سطوح می شود.  

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha