۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 84470241
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امسال ۶۰۰ کیلوگرم پسته از باغ‌های میاندوآب برداشت می‌شود

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: برای دومین سال متوالی امسال پیش بینی می شود حدود ۶۰۰ کیلوگرم پسته تر از باغ‌های پسته این شهرستان برداشت شود.

علی دیانتی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از یک باغ پسته در روستای "ملاشهاب الدین" در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر، محدودیت در منابع آبی، تغییرات اقلیمی منطقه و نتایج مطلوب ارزیابی کشت و احداث باغ‌های پسته بصورت پایلوت در شهرستان میاندوآب با هدف تغییر الگوی کشت و توسعه کشت محصولات کم آب بر با درآمدزایی بالا نظیر پسته یکی از برنامه های اولویت دار جهاد کشاورزی است.

وی افزود: کشت پسته در شهرستان میاندوآب از سال‌های گذشته (حدود ۲۰ سال پیش) به تعداد یک یا چند درختچه در کنار سایر درختان میوه در باغ‌ها مرسوم بوده ولی از سال ۱۳۹۳ با کشت ۹۵۰ اصله نهال پسته در یک باغ در روستای "ملاشهاب الدین" به مساحت ۲ هکتار آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ اضافه کرد: در حال حاضر مساحت باغ‌های پسته در این شهرستان به ۷.۲ هکتار افزایش یافته است که از این میزان ۲.۲ هکتار امسال به دوره باروری اقتصادی رسیده‌ است.

دیانتی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ هم برای اولین بار ۴۶ کیلوگرم محصول از  باغ‌های پسته این شهرستان برداشت شد افزود: توسعه و ترویج تولید خشکبار بویژه بادام و پسته، می تواند در کاهش مصرف آب، پایداری تولید، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی بخش کشاورزی شهرستان مفید واقع شود.

وی با اشاره به اینکه پسته به عنوان یک محصول اقتصادی، تحمل زیادی به شوری داشته و سازگار با شرایط کم آبی و مقاوم به خشکی است، اظهار داشت: ارقام "اکبری" و "احمد آقایی" به دلیل دیر گل بودن جهت کشت در منطقه ما مناسب است.

در این بازدید یکی از کارشناسان حوزه ریاست سازمان جهادکشاورزی استان، رییس اداره امور منابع آب، معاون فنی و کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی میاندوآب‌ نیز حضور داشتند.

تغییر الگوی کشت با رویکرد کاشت محصولات کم آب‌بر از جمله گیاهان دارویی یکی از اهداف و راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی از سوی مسوولان سازمان جهاد کشاورزی است.

دشت حاصلخیز میاندوآب دارای ۹۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت شامل ۶۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم با تنوع کشت ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha