حاشیه‌هایی از نشست خبری سازمان تبلیغات پس از ۴۰ سال

تهران- ایرنا- نخستین نشست خبری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آن هم پس از ۴۰ سال حاشیه‌های جالبی داشت؛ ولی نکته جالب این بود که به هر کس می‌گفتیم در سازمان تبلیغات اسلامی یک نشست خبری برگزار می‌شود، تعجب می‌کرد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سازمان تبلیغات اسلامی در سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا و روز خبرنگار یعنی حدود یک ماه پیش از اصحاب رسانه دعوت کرد تا در یک نشست صمیمی نظرات خود را بیان کنند که یکی از این نظرات برگزاری یک نشست خبری بود و حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همانجا وعده داد که به زودی یک نشست خبری با خبرنگاران و دبیران رسانه ها برگزار می کند. امروز آقای قمی به وعده خود عمل کرد و با برپایی یک نشست پر و پیمان، هم به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و هم عذرخواهی کرد که باید زودتر از اینها جلسه برگزار می شد ولی به خاطر کرونا مدتی تاخیر شد. 

تاکسی اینترنتی برای خبرنگاران

یکی از ابتکارهای برگزارکنندگان این نشست خبری، ارسال یک پیامک به خبرنگاران و دبیران رسانه ها یک روز قبل از برپایی نشست (یکشنبه) بود که طی آن اعلام شده بود: جهت رفاه حال جنابعالی برای حضور در نشست خبری ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، ۲ سفر هدیه تاکسی اینترنتی به شماره موبایل شما اختصاص یافته که از فردا (دوشنبه) فعال خواهد شد. 

خبرنگاران و عکاسان معمولا در نشست های خبری مدتی را به انتظار سایر همکاران و میزبان نشست سپری می کنند ولی در این نشست اصحاب رسانه قبل از آغاز جلسه حضور یافته بودند و تصویربرداران نیز مشغول کاشتن دوربین های خود در محلی مناسب بودند. در این نشست سردبیران و مدیران برخی رسانه ها نیز حضور داشتند. اگرچه سالن سوره حوزه هنری مکانی بزرگ برای این نشست بود ولی دست اندرکاران با قرار دادن تصاویری از شهدا در میان صندلی ها خود را ملزم به رعایت شیوه نامه ها کرده بودند و آقای قمی هم که دوست داشت این محفل رسانه ای در محلی صمیمی تر و دوستانه تر برگزار شود، از خبرنگاران و عکاسان عذرخواهی کرد و علت انتخاب حوزه هنری را الزام برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانست.

خبرنگاران و اصحاب رسانه قبل از ورود به سالن با تصاویر و جزوه هایی از عملکرد سازمان تبلیغات روبرو می شدند. مثلا گزارش دو ساله سازمان تبلیغات طی سال های ۹۷ تا ۹۹ در قالب ۲۰ جلد مجله با محورهای مختلف به نمایش درآمده بود و خلاصه همین عملکرد در تابلوهایی ارائه شده بود. در بعضی از مجلات نیز به صورت اختصاصی به موضوع هایی خاص پرداخته شده بود. مثلا مجله مراعات مومنانه روایت پروتکل های بهداشتی توسط هیات های مذهبی در محرم ۱۴۴۳ قمری را به تصویر کشیده بود. 

حاشیه‌هایی از نشست خبری سازمان تبلیغات پس از ۴۰ سال

منتظر بودیم کرونا دست از سرمان بردارد

وارد سالن می شویم. دقایقی از ساعت ۱۰ گذشته بود که مراسم به صورت رسمی آغاز شد و قاری که همان مجری جلسه بود پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، از رئیس سازمان تبلیغات خواست تا برای پاسخگویی به سوالات حاضران در جایگاه قرار بگیرد. قمی به جای این که در جایگاه تعیین شده بنشیند، پشت تریبون خبرنگاران رفت و گفت: مدت ها بود می خواستیم با صاحبان اندیشه و نظر در حوزه رسانه نشست های هم اندیشی بزرگتری برگزار کنیم و منتظر بودیم تا کرونا دست از سرمان بردارد. البته طرز چینش جلسه برایم شیرین نیست و دوست داشتم دور هم بنشینیم و گفت و گو کنیم.

اجازه از اصحاب رسانه

وقتی به قمی گفتند که جای شما بر روی صندلی است، تاکید کرد «من ابتدا آمدم اینجا تا برای نشستن اجازه بگیرم» سپس عبای خود را درآورد و پس از تا کردن، آن را بر روی پشتی صندلی قرار داد و آنگاه جلوس کرد. زمانی هم که صحبت های خود را شروع کرد، ماسک را در آورد و گفت: چون فاصله ما زیاد است من می توانم ماسکم را بردارم.

بر خلاف برخی از مسئولان که در نشست های خبری ابتدا به بیان مقدمه ای مطول و ارائه آمار و ارقام می پردازند، قمی گفت: سعی می کنم پاسخ های کوتاه بدهم تا نوبت به همه خبرنگاران برسد. گزارش های آماری نیز می تواند در اختیار افراد قرار بگیرد و اگرچه می توانم آمارهایی را ارائه کنم ولی نظرم این است که به نوعی دیگر از روایت آنچه در این ایام گذشته بپردازم. 

این نشست به مناسبت آغاز چهارمین سال انتصاب حجت الاسلام قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و ارائه عملکردی سه ساله بود ولی قمی ترجیح داد با مقدمه ای کوتاه، حرف های خود را در پاسخ به سوال خبرنگاران بزند که بخشی از این سخنان با حاشیه هایی همراه بود.

هنگامی که مجری از هر خبرنگاری خواست تا فقط یک سوال را مطرح کند، قمی خانم ها را استثنا کرد و گفت که آنان می توانند دو سوال بپرسند. بعد نیز یادآوری کرد که مجری توجه کند تا اگر خبرنگاری از پاسخ ارائه شده، قانع نشد، اجازه دارد ادامه سوال خود را مطرح کند.

تاخیر در جلسه و انتخابات ریاست جمهوری

زمانی که حجت الاسلام قمی از فرهیخته بودن مردم ایران سخن می گفت، اشاره ای به انتخابات کرد و گفت: یکی از دلایلی که این نشست به تاخیر افتاد این بود که نگویند فلانی برای انتخابات جلسه گذاشته است.

قشر خاکستری نداریم

وقتی یکی از خبرنگاران در سوال خود به قشر خاکستری اشاره کرد، قمی به نکته ای اشاره کرد و گفت: اگرچه این مساله جزو نشست خبری نیست ولی من با قشر خاکستری موافق نیستم. با این حال می توان جامعه را از منظرهای مختلف دسته‌بندی کرد و اشکالی هم ندارد. از منظر مناسک اگر بخواهیم جامعه را بررسی کنیم تعداد کسانی که به مناسک ملتزم هستند بیشتر است اما تصور می‌کنم این گونه دسته‌بندی کردن‌ها دقیق نیست. من اکثر قریب به اتفاق مردم کشورمان را متدین و مذهبی و علاقمند به جلسات سیدالشهدا (ع) می دانم. در واقع این ادبیاتی است که به ذهن ما تحمیل شده است.

مجری برنامه هم در تایید سخنان قمی به صحبتی از شهید حاج قاسم سلیمانی استناد کرد که دسته بندی ها را کمتر انجام دهیم.

پیشنهادهایی برای مصاحبه با مسئولان سازمان تبلیغات

قمی چند بار در پاسخ های خود از حوزه هنری مثال زد و در یک مورد نیز به خبرنگاران پیشنهاد کرد تا نشستی را با حضور مهدی دادمان رئیس حوزه هنری برگزار کنند و مجری نشست وعده داد تا نشستی نیز با حضور دادمان برگزار شود. احمد مداحی رئیس مرکز رسانه و عملیات ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره از دیگر مسئولانی بود که قمی به خبرنگاران سفارش کرد تا با آنان مصاحبه کنند و ببینند چه عملکردی داشته اند. 

سازمان تبلیغات به چندین مرجع پاسخگوست

یکی از نکات قابل توجه در این نشست، پاسخ به شبهه ای بود که بارها در فضای مجازی مطرح شده بود و آن این که سازمان تبلیغات به هیچ نهادی پاسخگو نیست. قمی هم گفت که عملکرد سازمان علاوه بر قوه قضاییه یعنی سازمان بازرسی و قوه مقننه یعنی دیوان محاسبات در سامانه های دولت نیز بررسی می شود و علاوه بر این ها دفتر مقام معظم رهبری نیز انواع نظارت ها را بر این سازمان دارد. 

تا نقطه مطلوب فاصله داریم

قمی در خلال پاسخ های خود به خبرنگاران گزارشی از عملکرد سازمان تبلیغات ارائه داد و تیتروار مطالبی را درباره مجموعه مدارس صدرا، مجموعه سرچشمه، مجموعه بینا و مجموعه  نمافر بیان کرد و از دقیق تر شدن حسابرسی ها و بیشتر شدن انضباط مالی و انجام تعهدات مالی و بیمه ای در این سازمان گفت. با این حال وی نمره قبولی به عملکرد سه ساله سازمان تبلیغات داد ولی گفت که تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله بسیار است. 

نشست خبری رئیس سازمان تبلیغات بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید و پیش از اذان ظهر به پایان رسید و قمی با حوصله به تمام سوالات خبرنگاران پاسخ داد، به گونه ای که یکی از خبرنگاران قبل از پایان جلسه اعلام کرد که نامش از فهرست حذف شده و آقای قمی از وی خواست تا سوالش را مطرح کند. 

خلاصه این که آقای قمی برای اصحاب رسانه سنگ تمام گذاشت و علاوه بر پذیرایی با چای و میوه از حدود ۷۰ تا ۸۰ میهمانی که حضور پیدا کرده بودند، اجازه نداد خبرنگاران و عکاسان با شکم گرسنه نشست را ترک کنند ایشان اصحاب رسانه را با تدارک و بسته بندی یک وعده غذا و یک اثر هنری زیبا به رسم یادگاری آنان را بدرقه کرد.

در پایان این سوال مطرح است که چطور تاکنون کسی درباره برگزار نشدن نشست خبری در سازمان تبلیغات سخنی نگفته و یا اگر گفته چرا در رسانه ها مطرح نشده است و سوال دیگر این که آیا شما  موسسه و سازمان دیگری می شناسید که با گذشته بیش از چهار دهه از انقلاب تاکنون نشست خبری برگزار نکرده باشد؟

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha