۲۲ شهریور ۱۴۰۰،‏ ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84469138
۰ نفر

برچسب‌ها

حرکتی تازه در مسیر احیای قطار باری اکو

اسلام‌آباد - ایرنا - اوایل سال جاری میلادی احتمال راه‌اندازی مجدد قطار باری اکو میان تهران-استانبول-اسلام‌آباد قوت گرفته بود اما پیشرفتی در این خصوص مشاهده نشد، در عین حال یک شرکت بزرگ لجستیکی در پاکستان از احیای این طرح ریلی با هدف توسعه کریدور تجاری در منطقه خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، طرح ریلی قطار سازمان همکاری اقتصادی (اکو) قرار بود ماه مارس امسال مجددا راه‌اندازی شود. مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی نیز راه‌اندازی مجدد قطار باری اکو را تایید کرد اما به دلایل نامعلومی سوت حرکت این قطار به صدا درنیامد و هیچ پیشرفتی نیز در این خصوص مشاهده نشد.

سناتور «اعظم خان سواتی» وزیر راه آهن پاکستان اواسط اسفندماه سال گذشته گفته بود که وی قرار است روز ۲۶ مارس (ششم فروردین ۱۴۰۰) از قطار کانتینربر اکو در اسلام‌آباد استقبال کند.

منابع خبری با اشاره به توافق سال گذشته ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان اعضای بنیانگذار سازمان همکاری اقتصادی (ECO) برای ازسرگیری حرکت قطار کانتینربر اکو در سال جاری، گفتند: ارتباطات منطقه‌ای میان سه کشور، تسهیل رفت و آمد تجاری و مردمی و مزایای اقتصادی درازمدت از دستاوردهای این پروژه ریلی خواهد بود.

براساس این گزارش، یک موسسه مطالعاتی پاکستانی اعلام کرد که شرکت ملی لجستیک، بزرگترین شرکت لجستیکی پاکستان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی قرار است ماه جاری طرح احیای قطار باری اکو را کلید بزند.

در این گزارش آمده است: شرکت لجستیکی پاکستان در ماه جاری میلادی اولین محموله تجاری از ترکیه به مقصد پاکستان و از مسیر ایران به وسیله کریدور استانبول-تهران-اسلام‌آباد را راه‌اندازی می‌کند.

پیش‌تر مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی ضمن استقبال از احیای طرح ریلی اکو، آن را موجب تسهیل تجارت میان ایران، پاکستان و ترکیه دانست.

به گزارش تارنمای آلمانی دویچه وله، قطار باری اکو افزایش ارتباطات میان ایران، پاکستان و ترکیه را رقم می‌زند، اقدامی که در سال ۲۰۰۹ با هدف تقویت ارتباطات و تجارت منطقه و همچنین سه جانبه کلید خورد.

در این گزارش به نقل اظهار نظر کارشناسان مرکز آسیای جنوبی شورای آتلانتیک و اکادمی مطالعات جنگ ورشو آمده است: اگرچه طرح ریلی اکو بخشی از ابتکار عمل کمربند و جاده چین نیست، اما انتظار می‌رود این خط ریلی در آن گنجانده شود.

به گفته این کارشناسان، در صورت اجرایی شدن برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، پکن بدون شک به استفاده از ظرفیت قطار کانتینربر اکو برای تقویت ارتباطات در منطقه نیاز پیدا می‌کند و همزمان در صورت موفقیت چینی‌ها برای مهار نفوذ آمریکا در آسیا، آنان به مشارکت بیشتر کشورهای منطقه احتیاج دارند.

به گزارش ایرنا، نهمین نشست کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اکو' تیرماه ۹۷ با حضور وزیر وقت راه آهن پاکستان در اسلام‌آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.

قطار کانتینربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام‌آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۷) فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردهم اوت همان سال (۲۳ مرداد ۱۳۸۸) از اسلام‌آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.

فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. دولت پاکستان در نوامبر سال ۲۰۱۳ تفاهم نامه‌ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد اما هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha