۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبر: 84467069
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس اتحادیه وکلا:

وکالت، تجارت و رقابت نیست

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبر: 84467069
وکالت، تجارت و رقابت نیست

تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: وکالت، تجارت و رقابت نیست بلکه وکالت یک شأن و شغل شریف است که باید حافظ و مراقب و حامی جان و مال و ناموس مردم باشد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، جعفر کوشا روز شنبه در نشست خبری با اشاره به بازداشت اخیر چند وکیل اظهارداشت: چند تن از وکلای ما بازداشت شدند و از رئیس قوه قضاییه خواهش می‌کنم ترتیب خلاصی این وکلا را با دریافت وثیقه فراهم کنند. 

وی با اشاره به طرحی که قرار است فردا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود و براساس آن وکالت را کسب و کار تلقی کنند، افزود: سوگند، وضع قوانین و مقررات نظارتی و انتظامی و در نهایت تربیت وکیل امر مهمی است که در سایر شغل‌ها به این سختی و شدت دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: ماهیت امر دفاع، ماهیت حقوقی وکیل و ماهیت حقوقی وکالت نباید با بحث تجارت و رقابت خلط شود.

کوشا اظهارداشت: آنچه که برای نهاد مدنی با ارزش است رکن رکین استقلال و آزادی در دفاع است و لایحه استقلال کانون وکلا در دهه ۳۰ به تصویب مجلس رسید و قوانین و مقررات مربوط به این نهاد باید توسط کسانی تصویب شود که از ماهیت وکالت اطلاع داشته باشند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: ماهیت وکالت نباید با تجارت ختم شود وجود آزمون و نظارت بر آن در هر جامعه از بدیهیات است. 

وی ادامه داد: از روسای دادگستری‌ها بپرسید که آیا با افزایش تعداد وکلا موافق هستند یا نه همچنین باید از قوه قضاییه پرسید که آیا توانایی افزایش تعداد وکلا را دارد یا نه.

کوشا گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که مصوبه طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار به کمیسیون حقوقی اعاده شود زیرا نمایندگان این طرح آنرا باید به کمیسیون مربوطه ارائه دهند تا حقوقدانان درباره آن تصمیم گیری کنند. 

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار برای آینده خوب نیست و امروز متاسفانه برای رفع بیکاری و به بهانه اشتغال به نهاد وکالت حمله می‌کنند.

در کانون وکلا انحصار وجود ندارد 
کوشا با اشاره به رفع انحصار آزمون وکالت گفت: در کانون وکلا انحصار وجود ندارد؛ هیچ فردی بی‌نیاز از وکیل نیست اما مبحث انحصار مطرح می‌شود و کسانی بحث انحصار را مطرح می‌کنند که چندین مرتبه در آزمون شرکت کردند اما قبول نشدند. 

وی ادامه داد: بعضی از رشته‌های غیر مرتبط اکنون لیسانس گرفته‌اند و می‌خواهند وکیل هم بشوند اما وکالت تخصصی است.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران در پاسخ به سوالی درباره وجود دوره کارآموزی پس از تصویب این طرح گفت: در دنیا دو روش برای جذب وکیل وجود دارد یکی فردی که قبلا کار کرده و پروانه می‌گیرد و روش دوم گذراندن دوره کارآموزی بعد از آزمون است و اگر این طرح به تصویب برسد تنها زمانی ما پروانه صادر می‌کنیم که شخص بتواند اختبار را بگذراند. 

آزمون وکالت براساس مصوبه هیأت عمومی کانون‌های وکلا معوق شد
کوشا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شایعاتی درباره تعویق آزمون وکالت گفت: آزمون از اهمیت خاصی برخوردار است. ما به نمایندگی از کانون‌ها آزمون را برگزار می‌کنیم و به موجب قانون باید هرسال حداقل یک بار آزمون برگزار شود.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران افزود: آیین نامه اخیرالتصویب قوه قضاییه چالش‌هایی برای آزمون وکالت ایجاد کرد؛ چون آیین نامه فعلا قابلیت اجرایی ندارد بنابراین آزمون وکالت براساس مصوبه هیأت عمومی کانون‌های وکلا معوق شده اما به زودی زمان را اعلام می‌کنیم.

در مورد وکلای بازداشتی محرمانه و نامحسوس پیگیرهایی داشتیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اتحادیه وکلا تاکنون برای دفاع از حقوق وکلای بازداشتی که علیه مسببان مدیریت ناکارآمد کرونا طرح دعوی کردند، چه اقداماتی انجام داده است گفت: در خصوص دوستانی که به این موضوع پرداختند یعنی نارسایی در توزیع واکسیناسیون مردم، اینها اقدام ملی برای دفاع از حقوق مردم کردند اما قبل از طرح دعوی ما را در جریان قرار ندادند بلکه ما زمانی در جریان قرار گرفتیم که این دوستان در بازداشت بودند. 

کوشا ادامه داد: سعی کردیم به صورت محرمانه و نامحسوس از اینها دفاعیاتی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه موضوع بُعد سیاسی گرفته است و امیدوارم زودتر شرایط مناسبی پیدا کنند.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران اظهارداشت: ما صنفی هستیم که باید از حقوق عامه دفاع کنیم بنابراین هم‌وغم ما دفاع از حقوق مردم است و وظیفه داریم از حقوق وکلایی که حقوق مردم را پیگیری می‌کنند، دفاع کنیم.

1352

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha