۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 1762
کد خبر: 84465787
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کتابخانه هفت هزار جلدی به بارگاه امامزاده‌ سیدمحمد(ع) مراغه اهدا شد

مراغه- ایرنا- مدیر اجرایی امامزاده سید محمد (ع) مراغه گفت: کتابخانه هفت هزار جلدی آیت‌الله «علی ارومیان» توسط شخص ایشان به بارگاه امامزاده سیدمحمد (ع) این شهرستان اهدا شد.

کریم اصغروند روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کتابخانه آیت‌الله «علی ارومیان» حدود ۱۰ سال پیش به مجموعه‌ای در تهران اهدا شده بود که به علت رضایت نداشتن ایشان از نحوه نگهداری کتاب‌ها، بار دیگر به امامزاده سیدمحمد (ع) مراغه انتقال یافت.

کتابخانه ۷۰ هزار جلدی به بارگاه امامزاده‌ سیدمحمد(ع) مراغه اهدا شد
کریم اصغروند، مدیر اجرایی امامزاده سید محمد(ع) مراغه

وی بیان کرد: پس از انتقال کتاب‌ها به این بارگاه، کتابخانه‌ای به نام شهیدین ارومیان در امامزاده سیدمحمد(ع) راه‌اندازی شد که تمامی هزینه قفسه‌بندی آن را هم آیت‌الله «علی ارومیان» پرداخت کرد.

وی با اشاره به هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی این قفسه‌بندی، اضافه کرد: کتابخانه آیت‌الله ارومیان از نظر برخورداری از کتاب‌های تفسیر بسیار غنی بوده و بیشتر کتاب‌ها در زمینه‌های تفسیر، کلام، فقه، فلسفه، تاریخ و ادبیات است.

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم قرائتخانه‌ای در همین مجموعه ایجاد و در اختیار طلاب و دانشجویان علاقه‌‍مند قرار دهیم تا آنان به آسانی از این کتاب‌های نفیس بهره‌مند شوند.

کتابخانه ۷۰ هزار جلدی به بارگاه امامزاده‌ سیدمحمد(ع) مراغه اهدا شد
مدیر اجرایی امامزاده سیدمحمد (ع) مراغه اضافه کرد: کتاب‌های سنگی ارزشمندی نیز در این مجموعه وجود دارد که برخی از آنها نیازمند صحافی است.

به گفته «اصغروند» در این کتابخانه تالیف‌هایی از آیت‌الله «علی ارومیان» نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کتاب «فلسفه روزه در اسلام» اشاره کرد؛ کتاب «قطره‌ای از دریا»، حاوی مختصری از مبارزه‌های آیت‌الله ارومیان علیه طاغوت و همچنین مجموعه فعالیت‌ها و خاطره‌های ایشان نیز از دیگر کتاب‌های اهدایی است.

وی بیان کرد: علاوه بر کتاب‌های اهدایی، مجموعه اسنادی از آیت‌الله «علی ارومیان» نیز به این کتابخانه اهدا شد که از آن جمله می‌توان به اعتبارنامه نمایندگی مجلس شورای اسلامی آیت‌لله ارومیان به تاریخ ۱۳۶۳ اشاره کرد.
کتابخانه ۷۰ هزار جلدی به بارگاه امامزاده‌ سیدمحمد(ع) مراغه اهدا شد
به گزارش ایرنا آیت‌الله «علی ارومیان» در سال ١٣١١ هجری شمسی در شهر مراغه و در خانواده‏‌ای مذهبی دیده به جهان گشود تا جایی که جد وی دارای مقام عالی در سیر و سلوک در زمان خود، مورد تکریم مردم بود.

وی در پنج سالگی به مکتب رفت و خواندن و نوشتن و قرآن را آموخت؛ در هفت سالگی دوره ابتدایی را سپری کرد و قبل از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه شد و مقدمات را فرا گرفت.

ایشان پس از آن صرف و نحو و منطق و اصول و معانی بیان و برخی کتب ادبی را فرا گرفت و در سال ١٣٢٦ به ارومیه رفت و مغنی و مطول را تکمیل کرد.

شیخ علی سپس به مراغه مراجعت کرد و بقیه دروس خود از جمله منطق و اصول و شرح لمعه و مباحث الالفاظ و مشتقات مرحوم آیت‌‏اللّه‏ حاج میرزا صادق تبریزی را از محضر آیت‌‏‌اللّه‏ مرحوم حاج‌شیخ حسین هبه‌اللّه‏ و مقداری از رسائل و مکاسب را خواند.

آنگاه به قم و سپس به نجف اشرف مشرف شد و دروس ناتمام خود را کامل کرد؛ ایشان بسیاری از دروس را از محضر آیات عظام ملکوتی، سیدمحمود شاهرودی و خوئی در مدت 17 سال خواند و از اساتید بسیاری در دوران تحصیل علوم حوزوی استفاده کرد که شمار آنان به ۱۴ نفر می‌‏رسد. 

جلد چهارم تنفیح‌الاصول در بحث استصحاب به سبک رسائل شیخ انصاری در 500 صفحه، الصوم، تقریر بحث خارج فقه مرحوم آیت‌اللّه‏ شیرازی چاپ شده در نجف اشرف، شرح کفایت‌الاصول در دو جلد چاپ نشده، تقریرات درس آیت‌اللّه‏‌العظمی خویی در چند جلد که چاپ نشده و فلسفه روزه در اسلام به فارسی که چاپ نشده، از جمله تالیفات آیت‌الله «علی ارومیان» است.

آیت‌الله ارومیان که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش اساسی در مبارزه با طاغوت داشت، پس از پیروزی انقلاب طی دو دوره به عنوان نماینده مردم مراغه به مجلس شورای اسلامی راه یافت و امامت جماعت شهرستان میانه را نیز بر عهده داشت. 

 مشاور نماینده ولی ‏امر مسلمین در عقیدتی ـ سیاسی ستاد فرماندهی کل قوا، نماینده خبرگان رهبری از آذربایجان‌شرقی طی دو دوره ۱۶ ساله، پاسخ‏گوی احکام شرعیه در دفتر مقام معظم رهبری و امام جماعت در چند مسجد قبل و بعد از انقلاب اسلامی از جمله دیگر مسئولیت‌های وی به شمار می‌رود.

آیت‌الله «علی ارومیان» در عین حال پدر سه شهید به نام‌‏های مهدی، رضا (عبدالحمید) و محسن است و فرزند چهارم وی نیز در درگیری با منافقان در جزیره مجنون مجروح و جانباز شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha