بیت کوین برای ماندن به آمریکای لاتین آمده است؟

تهران - ایرنا - روزنامه اسپانیا نوشت: السالوادور در هفته جاری با تبدیل شدن به نخستین کشور جهان که بیت‌کوین را به عنوان وجه قانونی خود معرفی کرد، به رغم انتقادات تاریخ‌ساز شد اما اینطور به نظر می‌رسد که فرار از دلاریزه شدن، سایر کشورهای آمریکای لاتین را نیز به سمت ارزهای رمزنگاری شده سوق داده است.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا، ‌السالوادور در هفته جاری با تبدیل شدن به نخستین کشور جهان که بیت‌کوین را به عنوان وجه قانونی خود معرفی کرد، تاریخ‌ساز شد. به این ترتیب این ارز رمزنگاری شده در کنار دلار که دو دهه پیش توسط این کشور آمریکای مرکزی تصویب شد، قرار گرفت.

بر اساس این قانون و رسمیت یافتن بیت‌کوین، هر شهروند السالوادور در انتخاب پول رسمی خود برای انجام معاملات آزاد خواهد بود اما همه فعالان اقتصادی موظف به پذیرش بیت‌کوین در صورت تمایل فرد مراجعه کننده خواهند بود.

تصمیم‌گیری بحث برانگیزی که از روز سه‌شنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) آغاز شد و حدود هزار معترض به رواج بیت‌کوین در السالوادور را به مقابل ساختمان دادگاه عالی این کشور کشاند. منتقدان به اجرا شدن این قانون جدید در السالوادور، نه تنها نایب بوکله رئیس‌جمهوری این کشور را به خودکامگی فزاینده متهم می‌کنند بلکه این اقدام را موجب بی ثباتی اقتصادی و افزایش تراکنش‌های غیر قانونی می‌دانند.

گذشته از این کشور فقیر آمریکای مرکزی، استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده از یک دهه پیش تا کنون در سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز رواج یافته است. اقدامی که به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا و افت ارزش پول‌های ملی در این منطقه، افزایش یافته است و می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

به نوشته این رسانه اسپانیایی، ونزوئلا و آرژانتین دو کشوری هستند که استفاده از ارزهای دیجیتال در آن‌ها به ویژه به موجب سال‌ها ظهور تورم‌های شدید، بیشترین رشد را داشته است. برای بسیاری از مردم در این دو کشور، بیت‌کوین به منزله پناهی در برابر کاهش ارزش بولیوار و پزو است.

«آرون اولموس» اقتصاددان ونزوئلایی به ال کنفیدنسیال می‌گوید: ونزوئلا برای ۴۴ ماه متوالی است که تورم شدید را تجربه کرده و شاهد از دست رفتن روزافزون اعتماد به بولیوار است. عواملی که سبب شده تا ونزوئلا به کشوری با اقتصاد چند ارزی تبدیل شود.

در مورد آرژانتین نیز شرایط مشابهی رخ داده است. «کامیلو رودریگس بلانکو» کارشناس ارزهای مجازی و  موسس «کریپتو راکت گروپ» در آرژانتین معتقد است: مردم پس از بحران‌هایی که در کشور روی داده است، اعتماد خود به بانک‌ها را از دست داده اند.

با وجود این تمایل شهروندان آمریکای لاتین، اما استفاده از ارزهای رمزنگاری به دلیل نوسانات آن، یک گزینه خطرناک است به طوری که بیت کوین از زمان رایج شدن استفاده از آن، دچار کاهش شدید ارزش شده است. به عنوان مثال، ال سالوادور در هفته جاری و به مناسبت رسمیت یافتن ارز رزمزنگاری شده، ۴۰۰ بیت‌کوین خریداری کرد. در زمان خرید، ارزش این ارز حدود ۱۶.۷ میلیون یورو بود اما چند ساعت نگذشت که ارزش بیت کوین ۱۷ درصد کاهش یافت و السالوادور حدود دو میلیون یورو ضرر کرد. امری که موجی از انتقادات را به همراه داشت.

اما در عین حال، افزایش قابل توجه بیت‌کوین در مدت زمانی کوتاه، امری است که صدها هزار شهروند آمریکای لاتین به آن دل بسته اند. اولموس معتقد است، «مردم این منطقه ترجیح می‌دهند خطر کاهش ارزش رمزارزها را به امید افزایش ارزش آن‌ها به جان بخرند. نسبت افت و خیزشی که در مقایسه با واحد پول ونزوئلا (بولیوار) همچنان قابل اطمینان تر است. احتمال ارزش پول ونزوئلا بسیار پایین بوده و بسیاری از مردم این کشور به محض دریافت حقوق خود، آن را به ارز رمزنگاری شده تبدیل می‌کنند.  

 بیت کوین برای ماندن به آمریکای لاتین آمده است؟

به نوشته ال کنفیدنسیال، خطرات بیت‌کوین وقتی در سطح دولتی پذیرفته می‌شود، بعد دیگری پیدا می‌کند. همچون موردی که در السالوادور می‌بینیم. «ریکاردو کاستانِدا» اقتصاددان «موسسه مطالعات مالی آمریکای مرکزی» می‌گوید: السالوادور می‌تواند به آزمایشگاه اقتصادی تبدیل شود که نه توسط دانشمندان بلکه از سوی سیاستمداران اداره می‌شود.  

این اقتصاد دادن، فهم دقیق انگیزه دولت السالوادور از این اقدام را «بسیار دشوار» می‌داند اما معتقد است، «شاید نایب بوکله این تصمیم را یک فرصت بزرگ تجاری می‌داند. همچنین این اقدام را می‌توان به عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌های احتمالی که ایالات متحده می‌تواند به بهانه فساد و استبداد وضع کند، تلقی کرد.  

در ادامه این گزارش آمده است: به بیان دقیقتر، بیت کوین به معنای دور زدن هر چند حداقلی، برخی از موانع نظام‌های مالی دلارسازی شده جهانی است و رمز ارز می‌تواند در اقتصادهایی که دارای مشکلات سیاسی به واشنگتن هستند، رواج یابد.

کوبا نیز به نوبه خود چند روز پیش اعلام کرد که استفاده از ارزهای رمزنگاری شده را قانونی کرده و مجوزهایی را به ارائه دهندگان خدمات که با بیت‌کوین یا انواع دیگر فعالیت می‌کنند، اعطا می‌کند. این اقدام به دولت کوبا اجازه می‌دهد تا برخی از تحریم های وضع شده در پایان دولت دونالد ترامپ را که توسط جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان حفظ شده است دور بزند. به عنوان مثال، ارسال مجدد حواله از سوی کوبائی‌های مقیم آمریکا به اقوام آنها در این کشور،   امکان پذیر می‌کند. امری که پس از بسته شدن ۴۰۰ شعبه وسترن یونیون به دلیل تحریم های آمریکا ضربه سختی را به کوبا وارد کرد.

همچنین اکثر کاربران بیت کوین آمریکای لاتین از این ارز رمزنگاری شده استفاده می‌کنند زیرا این راهی آسان و ارزان برای دریافت پول از بستگان مهاجر خود در آمریکا یا کشورهای اروپایی است. وسترن یونیون و دیگر پلتفرم‌ها برای انتقال پول، هزینه های بالایی دریافت می‌کنند، امری که در مورد بیت‌کوین وجود ندارد. این مسئله یکی از بحث‌های اصلی بوکله در فروش ارزهای رمزپایه در السالوادور است، کشوری که حواله‌ها، ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

بیت کوین همچنین انگیزه ای برای تجارت یا روابط کار فراملی است که تا کنون، به دلایل مختلف در هر کشور قطع شده است. به گفته مدافعان استفاده از رمزارزها، این پتانسیل برای کاهش این موانع وجود دارد اما همانطور که بیت‌کوین می‌تواند پلی بین کشورها ایجاد کند، مخالفان آن نیز هشدار می‌دهند که می‌تواند فرار مالیاتی را افزایش داده و به اقتصاد غیرقانونی کمک کند.  

یکی از بزرگترین انتقادات به مخالفان ارزهای رمزنگاری شده این است که پشت آن‌ها نه بانک مرکزی وجود دارد و نه هیچ مرجعی که بتواند سرمایه گذاری را تضمین کند. علاوه بر این، دو قدرت بزرگ جهانی چین و آمریکا در حال حاضر مخالف استفاده از آن هستند و این وضعیت با وجود این واقعیت که هر دو کشور برنامه‌های جدی دارند، سرمایه‌گذاری را با خطر مواجه می کند.

در پایان این گزارش آمده است: اما به نظر نمی‌رسد که تصمیمات واشنگتن و پکن توسط رهبران یا سیاستمداران ارشد کشورهای آمریکای لاتین خیلی مورد توجه قرار گیرد. پاراگوئه نیز می‌تواند راه السالوادور را دنبال کند و مذاکرات سطح بالایی نیز در پاناما برای توسعه مقررات جامع ارزهای رمزنگاری شده در حال انجام است. به این ترتیب بیت‌کوین برای ماندن به آمریکای لاتین آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha