کاهش بستری‌ و فوتی‌های کرونا در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا- روند کاهشی بستری‌ و فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل ادامه داشته و در شبانه‌روز گذشته ۸۴ بیمار جدید در بیمارستان بستری شده و ۶ بیمار نیز جان خود را از دست داده‌اند.

 این تعداد در گزارش روز چهارشنبه دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل به ترتیب ۹۱ بستری و ۱۳ جانباخته بود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۶۶۲ بیمار کووید.۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری بوده و ۶۵۲ بیمار نیز در منازل مسکونی خود تحت نظر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه ۱۱۴ نفر از بیماران بستری در بخش‌های ویژه بیمارستانی تحت مراقبت قرار دارند، اضافه کرد: با فوت ۶ نفر در شبانه‌روز گذشته، تعداد کل جانباختگان کرونا در استان به ۲هزار و ۳۳۵ نفر افزایش یافت.

دکتر شهرام حبیب‌زاده همچنین گفت: در شبانه روز گذشته همچنین ۱۰۸ بیمار با بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

به گفته وی، هم‌اکنون شهرستان‌های کوثر، نیر، نمین و اصلاندوز در وضعیت زرد، شهرستان گرمی در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های اردبیل، خلخال، سرعین، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

او با هشدار نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع کرونا در استان اردبیل در صورت عادی‌انگاری توسط شهروندان خواستار پرهیز از دورهمی و عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان شد و اظهار کرد: با وجود کاهش شمار بستری‌ها، کمبود فضای لازم برای بستری بیماران کرونایی در استان همچنان پابرجاست و در زمینه پذیرش و درمان مبتلایان به خصوص در تامین تخت، پرستار و اکسیژن کافی مشکل جدی وجود دارد.

دکتر حبیب زاده تنها چاره کنترل وضعیت کنونی و ادامه کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد.

وی سرعت انتشار سویه دلتای ویروس کرونا را مثل ویروس آبله مرغان ذکر کرد و ادامه داد: این سویه کرونا مسری‌ترین ویروس شناخته شده است به طوری که ۱۰ ثانیه تنفس در هوای آلوده یا در کنار یک فرد آلوده می‌تواند باعث ابتلا شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: علایم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎‌کند.

دکتر حبیب زاده، نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علایم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریع‌تر مهار شود.

دکتر حبیب زاده، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا ذکر کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه همچنین با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha