۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۳۱
کد خبرنگار: 1368
کد خبر: 84464915
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۵ درصد عشایر استان اصفهان به خانه بهداشت دسترسی دارند

اصفهان- ایرنا- مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: ۶۵ درصد از جمعیت عشایر استان به‌دلیل فاصله نزدیک و کمتر از ۱۰ کیلومتر با مراکز بهداشتی به خانه بهداشت و درمان دسترسی دارند.

مختار اسفندیاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس جلساتی با معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان و عقد تفاهم‌نامه مقرر شده است ۱۳ خانه، کانکس و چادر بهداشت برای جمعیت عشایر راه اندازی شود.

مدیرکل عشایر اصفهان با اشاره به اینکه به محض تامین اعتبار برای این خانه های بهداشت، عملیات ایجاد آن‌ها آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: از این ۱۳ مورد، پنج مورد خانه بهداشت ثابت، ۶ مورد کانکس و ۲ مورد چادر بهداشت است که در مناطق عشایری استان ایجاد خواهد شد.

اسفندیاری تصریح کرد: پنج مورد از ۱۳ خانه بهداشتی که در دستور کار است در فریدونشهر، ۲ مورد در شهرضا و سایر آنها در سمیرم استقرار می یابد.

وی همچنین بیان کرد: تاکنون برای حدود ۱۲ هزار نفر از عشایر استان واکسیناسیون کووید-۱۹ انجام شده است و بخش بهداشت و درمان تلاش دارد این آمار را افزایش دهد.

مدیرکل عشایر اصفهان ادامه داد: طرح غربالگری و تامین مواد ضدعفونی و اقلام بهداشتی نیز برای عشایر انجام شده است و ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهد.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی ، بختیاری و عرب جرقویه هستند اما خانوار عشایر عرب جرقویه شیوه زندگی وکوچ شان با عشایر قشقایی وبختیاری بسیار متفاوت است.

۲۷ هزار نفر از عشایر استان ایل بختیاری، ۲۷ هزار نفر ایل قشقایی و ۵ هزار نفر ایل عرب جرقویه هستند.

عشایر قشقایی و بختیاری برای کوچ قشلاق به خارج از استان و مناطق جنوب از جمله فارس می روند در حالی که عشایر عرب جرقویه فصل قشلاق به منطقه جرقویه کوچ می کنند و در مراتع مشغول دامداری می شوند که مردان جدا از خانواده در مراتع دامداری وچوپانی می کنند و زنان به همراه فرزندان درمنطقه نصر آباد مستقر می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha