بررسی ابعاد آزمایشگاه‌های زنده و امکان اجرای آن در یزد

یزد- ایرنا- کانون تفکر شهرهوشمند دانشگاه یزد با محوریت "تشریح آزمایشگاه‌های زنده (living lab)" به‌صورت مجازی تشکیل جلسه داد.

به گزارش دوشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد علی‌محمد لطیف، دبیر کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد ضمن بیان اهمیت مشارکت جمعی و نقش آزمایشگاه‌های زنده در تحقق این مفهوم، استفاده از تجربه استادان بازنشسته دانشگاه یزد جهت توسعه کیفیت تدریس استادان جوان در غالب آزمایشگاه‌های زنده را پیشنهاد کرد.

امیر جهانگرد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد ضمن ارایه گزارش "نوآوری مبتنی بر شهروندان"  بانک جهانی به تعریف آزمایشگاه‌های زنده پرداخت.

به گفته وی، آزمایشگاه‌های زنده اکوسیستم نوآوری باز بوده که مبتنی بر کاربر است و در موقعیت جغرافیایی خاصی همچون شهر یا دانشگاه با وجود اعتماد دو جانبه اجرا می‌شود.

جهانگرد رسالت این آزمایشگاه‌ها را یکپارچه‌سازی پژوهش با فناوری و نوآوری از طریق همکاری واحدهای خصوصی, دولتی و مردم معرفی کرد که در آن تولیدکنندگان در کنار مصرف‌کنندگان امکان نوآوری اجتماعی در کسب‌وکار را رقم می‌زنند. 

به گفته وی، چهار فعالیت عمده در این آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود که شامل: نوآوری، اکتشاف، آزمایش سناریوهای زنده و ارزیابی است. 

این عضو کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد موضوعات مورد توجه آزمایشگاه‌های زنده را محدود به خدمات شهری ندانست و مشارکت شهروندان در کنار تولیدکنندگان برای خلق نوآوری و ارائه راهکار در زمینه‌های اجتماعی و فناوری را رسالت آزمایشگاه‌های زنده توصیف کرد. 

وی همچنین با ذکر نمونه‌های اجرا شده این آزمایشگاه‌ها در دنیا، به تحلیل بازخوردهای عمومی آن‌ها پرداخت و گفت: پروژه کرنلا در یک مرکز پژوهشی بارسلون با جلب مشارکت بیش از ۶درصد از جمعیت خود توانسته نیمی از بودجه خود را از طریق فعالیت‌های نوآورانه با مشارکت شهروندان تأمین کند و همچنین مکزیکوسیتی با برگزاری حدود ۴۰ رویداد شهری خلاقیت‌های پیشنهادی را در ابعاد کوچک‌تر اجتماعی تست کرده و طرح‌های موفق را در سطح شهر توسعه داده است.

جهانگرد پیرامون مفهوم نوآوری گفت: نوآوری در مواجهه با کمبود منابع اهمیت می‌یابد و پس از آن، این مسئولین شهری هستند که با استفاده از ظرفیت نوآوری و با وجود اعتماد عمومی به مدیریت شهر می‌پردازند.

وی افزود: زیرساخت‌های اکوسیستم نوآوری لازم برای برگزاری این آزمایشگاه‌ها در یزد موجود است که شامل: دانشگاه، پارک علم و فناوری، مرکز خلاقیت‌های شهرداری، کارخانه نوآوری بوده و کمبودها بیشتر متوجه مباحث فرآیند اجرای کار و فرهنگ عمومی آن است.

عطار رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزدنیز در این نشست ضمن پرسش پیرامون نقاط اشتراک و تشابه میان آزمایشگاه‌های زنده اجرا شده در دنیا، از خلق نوع آوری و مشارکت در بستر سازوکار سخن به میان آورد. 

به عقیده وی، ایجاد مشارکت در استان یزد با دشواری‌هایی همراه است که با در نظر گرفتن نوآوری و مشارکت به عنوان ستون‌های آزمایشگاه‌های زنده، اجرای آن در یزد با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود.

عاطفه شهبازی مدرس دانشگاه یزد با تشریح نمونه آزمایشگاه مرکزی در بارسلون سه مرحله پیشرفت این آزمایشگاه را این‌گونه توصیف کرد: در مرحله اول این آزمایشگاه با محوریت قرار دادن فناوری، رفاهی برای مردم به دست نیامد و به همین علت در مرحله دوم مردم در محوریت فعالیت قرار گرفتند که در آن خلاقیت شهروندان و مشارکت ایشان بیشتر مدنظر قرار داشت. 

به گفته شهبازی، مرحله دوم آزمایشگاه زنده بارسلون با نگاهی از بالا به پایین همراه بود که در فاز سوم این آزمایشگاه زنده قرار است که طراحی و ارائه بسیاری از فعالیت‌های شهری به دست شهروندان انجام شود به گونه‌ای که بیش از ۷۰ درصد فضای خیابان‌ها در خدمت رفاه عمومی قرار گیرد.

مهدی فلاح تفتی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه یزد، با اشاره به امکان استفاده از این ایده برای حل مسائل و مشکلات شهر یزد گفت: مسئولان در مواجهه با مشکلات شهری به راه‌حل‌های سنتی و متداول مراجعه می‌کنند درحالی‌که می بایست با نگاه به امکانات به راه حلی با بازدهی بیشتر و هزینه کمتر در سایه نوآوری رسید.

وی پیرامون اجرای آزمایشگاه زنده در یزد افزود: با توجه به مشکلات متنوع در یزد و نیاز به راه‌کارهای متنوع در حوزه‌های مختلف می توان اجرای آزمایشگاه زنده ذیل موضوعاتی همچون مسائل مرتبط با حمل‌ و نقل و ترافیک، معماری سنتی و الگوسازی با همکاری اقشار مختلف درگیر هر موضوع را پیشنهاد کرد. 

وی همگرایی و ایجاد تشکل‌های چند بعدی در جهت هم‌افزایی را مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی برای اجرای این آزمایشگاه‌ها در یزد دانست.

مجید بیکی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری سه فعالیت اصلی آزمایشگاه‌های زنده را شامل: تولید خدمات بر مبنای تجربه کاربران، حمایت از کارآفرینان حوزه شهری و ساماندهی کاربران و توسعه‌دهندگان در فرایند نوآوری خدمات، معرفی کرد و پیرامون دستاوردهای این آزمایشگاه‌ها در یزد طرح پرسش کرد.

وی در پایان نبود سیستم نوآوری باز را از جمله مهم‌ترین کمبودهای موجود در ساختار برای اجرای چنین طرح‌هایی عنوان کرد که پیش شرط اجرای آزمایشگاه‌های زنده خواهد بود.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست:
•  استفاده از تجربه استادان بازنشسته دانشگاه یزد جهت توسعه کیفیت تدریس استادان جوان در غالب آزمایشگاه‌های زنده
•  اصلی‌ترین مراکز مجری آزمایشگاه‌های زنده در یزد شامل: دانشگاه، پارک علم و فناوری، مرکز خلاقیت‌های شهرداری، کارخانه نوآوری است
•  امکان به کارگیری آزمایشگاه‌های زنده در مسائل مرتبط با حمل‌ و نقل و ترافیک، معماری سنتی یزد و الگوسازی با همکاری اقشار مختلف درگیر هر موضوع 
•  نبود سیستم نوآوری باز را از جمله مهم‌ترین کمبودهای موجود در ساختار برای اجرای آزمایشگاه‌های زنده

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha