برخی با سوءاستفاده از جابه‌جایی دولتها، قیمت‌ اجناس را افزایش دادند

مشهد-ایرنا- مدیرکل تعزیرت حکومتی خراسان رضوی گفت: برخی سودجویان با سوءاستفاده از بازه جابه‌جایی دولت‌ها و بدون توجه به شرایط خاص اقتصادی که گریبانگیر مردم و کشور است، اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند که این اقدام اصلا خوشایند نبوده و نیست.

سیدمرتضی مدنی روز دوشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار شهرستان کاشمر تاکید کرد: باید با کسانی که بی‌ضابطه و بدون رعایت حال مردم، اقدام به افزایش قیمت ها کرده اند، به صورت جدی برخورد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تامین معیشت مردم از مهمترین مسائل کشور است، افزود: زمانی می توانیم در حوزه تنظیم بازار و کالاهای اساسی اثرگذار باشیم که به موقع مسائل و مشکلات را پیش بینی کرده و به موقع تصمیم گرفته و اجرا کنیم و این منوط به این است که از جلسات ستاد تنظیم بازار استان و شهرستانها حرف واحدی خارج شود.

مدیرکل تعزیرت حکومتی خراسان رضوی با انتقاد از اینکه برخی دیر تصمیم گرفتن‌ها و دیر پیش بینی کردن ها مسائل و مشکلاتی را برای کالاهای مختلف از جمله نهادهای دامی، سیمان، نان، مرغ، سبوس، لبنیات و... به وجود آورده است، تصریح کرد: در حوزه نان تا زمانی که اعتراضات به وجود نیامد تصمیم گیری نکردیم، در صورتی که می شد قبل از این مسائل تصمیمات لازم را اتخاذ کرد و در حوزه مرغ هم همین اتفاق افتاد.

وی گفت: اگرچه در حوزه سیمان زیرساخت‌ها آماده نبود اما به یکباره اعلام کردند که در بورس عرضه شود و این موجب شد شاهد وضعیت کنونی باشیم که به جز دو کارخانه، بقیه واحدها هنوز محصولشان را در بورس عرضه نمی کنند به همین خاطر مجددا به آنها مهلت داده شد تا زیرساخت‌هایشان را آماده کرده و وارد بورس شوند.

مدنی با اشاره به اینکه باید نگاه و رویکردمان در حوزه کاری به خصوص در تامین معیشت و کالاهای اساسی مردم براساس اولویت ها باشد، گفت: باید از سطح عرضه تا تولید مورد رصد و پایش باشد، هرچند نظارت ها و بازرسی‌ها را فقط بر روی اصناف گذاشته ایم و حال آنکه باید قبل از آن، سطح تولید و توزیع را هم کنترل کرد.

مدیرکل تعزیرت حکومتی خراسان رضوی با انتقاد از اینکه کارخانجات تولیدی محصولات خود را بر اساس دلخواه خود قیمت گذاری می کنند، افزود: به عنوان مثال قیمت آب معدنی را بیش از سه هزار تومان اعلام کرده‌اند در حالی که با هزینه ای کمتر از ۲ هزار تومان تولید می شود.

وی گفت: مشخص است که در حوزه نظارت خوب عمل نکرده ایم و تنه داریم با معلول برخورد می کنیم و دنبال علت‌ها نرفته ایم، لزم است به سراغ کسانی برویم که قیمت های غیرمتعارف را بر روی محصولاتشان می گذارند.

مدنی افزود: تولید کننده باید ابتدا تجزیه و تحلیل کالایی که تولید می شود را انجام داده و سپس آنرا به تائید برساند و در ادامه قیمت را برروی کالا درج کند، نه اینکه هرگونه خواست برروی کالای خود قیمت بگذارد.

وی با اظهار تأسف از اینکه واسطه‌ها و دلال ها حاشیه امن بسیار خوبی پیدا کرده اند، عنوان کرد: اگرچه برای مرغ بر روی تولید کننده و بخش عرضه فشار می آوریم اما در این میان به نقش مخرب واسطه و دلال هیچ توجهی نمی شود.

مدیرکل تعزیرت حکومتی استان خراسان رضوی اظهار داشت: عرضه برخی نهاده‌ها با قیمت آزاد رضایت بخش نیست که در این خصوص استاندار خراسان رضوی دستور داده‌ طی مدت یک هفته مشکل رفع شود و اگر نهاده هایی در سطح بازار و واحدهای صنفی عرضه می شود باید با آن برخورد جدی و جمع آوری شود.

وی با تاکید بر راه اندازی انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در شهرستان کاشمر تصریح کرد: این انجمن ظرفیت بسیار خوبی برای نظارت بر بازار دارد.

فرماندار کاشمر نیز در این جلسه گفت: این شهرستان در حوزه تامین و توزیع کالاها کمترین مشکل را داشته است، اولویت ها در شهرستان مشخص شده که مهمترین آن تامین و توزیع کالاهای اساسی است.

مسلم ساقی افزود: در شرایط کرونایی که ممکن بود صف تشکیل شود، بخش اعظمی از کالاهای اساسی به صورت هدفمند توزیع شد و به صورت واقعی به دست کسانی که بیشتر نیازمند بودند، رسید.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha