عملیات نهالکاری و مراقبت در ۹۰۰ هکتار از اراضی بیابانی اصفهان اجرا شد

اصفهان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: در طول یک سال و نیم اخیر انواع عملیات نهالکاری، آبیاری و مراقبت در ۹۰۰ هکتار از اراضی بیابانی این استان انجام شده است.

محمدعلی کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح‌ها در منطقه فَساران واقع در شهرستان اصفهان و نواحی شمال نصرآباد در شهرستان آران و بیدگل انجام گرفت.

وی اضافه کرد: برای اجرای این پروژه‌ها بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شد که تمام اعتبارات آن ملی بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به اینکه جلوگیری از بیابان‌زدایی و انتشار ریزگردها مهم‌ترین هدف اجرای طرح‌های نهالکاری در مناطق بیابانی است تصریح کرد: اجرای اینگونه پروژه‌ها به‌ویژه در کانون‌های درجه یک فرسایش بادی استان در سال‌های اخیر بیشتر شده اما باز هم نیازمند شتاب و فراگیری در اجراست.

کاظمی اظهارداشت: کاهش انتشار ریزگردها و فرسایش بادی، جلوگیری از افزایش گرد و غبار، تولید اکسیژن و ترسیب کربن از دیگر فواید نهالکاری و توسعه پوشش گیاهی در نواحی بیابانی است و کمبود اعتبارات مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش این بخش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: استان اصفهان سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که در مناطق آران و بیدگل، نواحی شرق اصفهان، کاشان، نایین و نطنز، اردستان، برخوار و خور و بیابانک پراکنده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: انتشار ریزگردها همه ساله سبب آسیب به سلامتی مردم، محیط زیست، زیرساخت های نظامی، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک‌های صنعتی، راه‌آهن را به همراه دارد.

 نگاهی به وضعیت عرصه های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن  را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

استان  اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.
این استان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha