۶ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 3140
کد خبر: 84450736
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فصل جدید مرمت حمام حاج صالح سقز آغاز شد

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۱
کد خبر: 84450736
فصل جدید مرمت حمام حاج صالح سقز آغاز شد

سنندج - ایرنا ‌- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: حمام تاریخی حاج صالح تاکنون هفت فصل مرمتی انجام شده و هم اکنون فصل جدید مرمتی تکمیلی این مکان تاریخی آغاز شده است.

صلاح نصراللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حمام حاج صالح از جمله بناهای تاریخی شاخص شهر سقز است که در خیابان فخررازی و مابین ۲ مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی این شهر واقع شده است.

وی یادآور شد: مساحت این بنا حدود ۹۰۰ متر مربع است و تمام ویژگی ها و بخش های یک حمام قدیمی و سنتی شامل بینه، حمام گرم، خزینه، خلوتی، هشتیها و دالانهای ارتباطی را دارا است.

وی اضافه کرد: همچنین این بنای تاریخی دیوارهای داخلی حمام با نقوش آهکبری شامل نقوش هندسی، نباتی، اسلیمی و اساطیری تزئین شده است.

نصراللهی افزود: تا کنون هفت فصل برنامه مرمتی در این حمام تاریخی انجام گرفته است و در فصل مرمتی تکمیلی مقرر است تا عملیات رفع رطوبت بخشی از دیوار اضلاع غربی و شمالی بازسازی اندود بخشهای آسیب دیده دیوار های داخلی حمام، عایقبندی و ایزولاسیون بخشهای آسیب دیده پشت بام بنا انجام پذیرد.

این باستان شناس سقزی اضافه کرد: بناهای تاریخی با توجه به قدمت، مصالح بکار رفته در آنها و همچنین تاثیر عوامل مخرب جوی نیازمند انجام عملیات مرمتی مداوم هستند و انجام این مهم مستلزم اختصاص اعتبارات کافی و مداوم است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: بنای تاریخی حمام حاجی صالح متعلق به دوره قاجاریه است و به شماره ۲ هزار و ۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha